"MP3-anlegg" m/T-amp og Tangband klart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"MP3-anlegg" m/T-amp og Tangband klart

Etter å ha eksperiementert med flate høyttalere ( Soundpads ) sammen med en T-amp for å lage et bærbart system med hifi-ambisjoner for avspilling fra mp3-spiller, ga jeg opp "flat-høyttaler-idéen" - det var rett og slett for dårlig lydkvalitet.

Jeg undersøkte litt rundt for å finne billige (vi snakker om komprimert musikk som kilde !), små høyttalere med bra lyd. Det nærmeste jeg kom var "grapefrukthøyttalere" på HiFi-klubben (Micropod til ca 1400,- /par), men jeg synes disse også ble for dyre.

Løsning? Bygge selv! :smile:

Jeg har sansen for KISS og lette derfor etter elementer som kunne fungere i en enkel konstruksjon. Etter å ha lest en del på nettet bl. a. erfaringene med hensyn til å bygge uten delefilter her, bestemte jeg meg for å bruke Tangband W3 871s fulltoneelementer. De ble promte bestillt fra creativehifi.com.

Siden jeg har tenkt litt på å bygge BEL med femkantet kabinett (deler ligger klar....) fant jeg ut at det kunne være lurt å forsøke femkanten i litt mindre skala først. (Å bygge et femkantet kabinett bryter vel med "simple" i KISS, men det får så være ;-) ).

Fant frem noen gamle sengebunner (9,7 cm brede og ca 11mm tykke), steinull, Herdins lakkbeis og verktøy. Stilte sirkelsaga inn på 54graders vinkel og satte i gang.

For andre som vil forsøke 5-kant - utfordringen er å treffe 54 gradersvindkelen på saga.... Jeg havnet nærmere 57 og det gir utfordringer når dette skal limes sammen. Løst ved litt høvling, litt akrylfugemasse og litt formtre og masse gloser som ikke egner seg til gjengivelse

Ferdig i går kveld! Suksess!! Dette gir god "ut av boksen" opplevelse, detaljrikt, oppløst lydbilde. Skikkelig bass er det selvfølgelig ikke - det hadde jeg heller ikke ventet. Til og med kona ble fornøyd med utseendet (nok mest siden hun ikke har helt tiltro til mine snekkerferdigheter) og lyden.

Boksene har ca 1l innvedig volum, lukket kabinett og er dempet med relativt mye steinull. Prisen for T-amp + elementer kommer på ca. 800,- inklusive frakt. Dette er uten tvil mitt beste hifi-kjøp mht kvalitet for pengene.

På blidene sees høyttalerene med en fyrstikkeske for å illustrere størrelsen, en T-amp i midten og en Sony NW-HD1 mp3-spiller.

Etter ferien blir det muligens eksperimentert med ennå mindre kabinetter, men nå blir det medbrakt godlyd når familien drar til (forhåpentligvis) sol og varme i Enebakk.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nybygg. Dette så virkelig lekkert ut.

Når du sier uten filter, vil det si uten notch-filter også? Bare kabler smokk rett på!?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Gratulerer med nybygg. Dette så virkelig lekkert ut.

Når du sier uten filter, vil det si uten notch-filter også? Bare kabler smokk rett på!?
    Takk.

Jupp, uten notch-filter. Tilkoblingen er også kabel rett igjennom kabinettet (fuget for å hindre luftlekkasje) - dvs uten terminaler.

Er nok muligens litt vel artikulert i mellomtonen, men har ikke fått lyttet over tid og sjekket om det blir slitsomt. Notch-filter med gode komponenter vil fort koste like mye som ett av elemententene dvs at prisen stiger med 1/3.

Med målingene og erfaringene Lenn Art på det svenske forumet hadde gjort med og uten notch-filter (linket i første innlegg) fant jeg ut at det var en god idé å prøve uten.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite trolig at man kan dumpe borti ett rimeligere og bedre anlegg enn det derre!!
    Gratulerer:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •