Nytt "tv-bord" på tegnebordet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt "tv-bord" på tegnebordet.

Heisann folkens.

Har nå lenge tenkt på å snekre meg ett bord ingen andre har. Det jeg er på utkikk etter, er i utgangspunktet ett møbel med alle mine ting på ett sted. DVS: alle høytalere som er i fronten plassert i ett møbel.

Jeg har lagt med en grov skisse over hvordan jeg har sett for meg dette, men jeg trenger litt hjelp fra dere på ett par ting ang konstruksjon på dette bordet.

Som dere ser på tegningen, så er ikke proposjonene helt riktige, men dere ser nå grovt hvordan det skal være.

Mine fire spørsmål er som følger:

Trenger jeg noen spesiell kasse til senterhøytaleren i topp? Dette blir 1" diskant og 2x 4" fulltoner fra vifa. Vil det være nok med "free-air" eller må jeg lage en liten boks til dem også? Volum finner jeg ut senere, hvis ja.

Støydemping i kassene er vel og bra, dette skal jeg ha. jeg er dog litt usikker på lukket eller åpen kasse. 2-veis system med sub stående i egne kasser under tv-en. Kan dette være ett greit bygge?

Subbene i bunnen av kassen, disse lurer jeg på å bygge enten: i fire separate kasser, med en bassport i to av kassene og lukkete systemer i de to andre. Er jeg helt på jordet om jeg mener dette kan bli bra?

Sist men ikke minst, for å få litt tyngde på dette bordet, så burde jeg legge noe greier i bunnen. Jeg vil gjerne at dette skal være mobilt, uten at jeg trenger å slite ryggen av meg, så jeg tenkte på noen kraftige hjul. la oss si at bordet blir på gode 100kg, vil disse hjulene sette noen merker i eventuell parkett om de er brede å store nok? altså, ikke slike hjul med 1cm i diameter, men kanskje 8cm i diameter med gummibeslag rundt.. slike som er brukt på f.eks barnevogner? vet disse er noe større enn 8cm, men bare slik at dere får ett bilde av hva jeg tenker på.

Oh, ja.. ett aller siste punkt. Vil det, med disse høytalerne over alt, være en fare for at tv'en som står i midten blir å riste av vibrasjonene som disse høytalerne mest sannsynligvis kommer til å produsere? og hvordan i tilfelle vil jeg klare å komme meg unna det? finnes det noen måte å isolere / fjerne denne på noe vis?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slo meg var: Håper alle elementene er skjermet!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Første som slo meg var: Håper alle elementene er skjermet!
    Det har vel strengt talt ikke noe og si på LCD/Plasma paneler.. :-)

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virka som eit veldi arti prosjekt..skal fylle med dinne..

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen glupe svar på spørsmålene mine, eller er dem selvforklarende? Jeg er mest interessert i den kassen til senterhøytalerne.. burde jeg ha en kasse bak dem, eller går det greit å bare lag en litt dyp forsenking til dem i en noe tykkere plate?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementene i center'n plir påvirket av luft/basstrykk fra evt andre kraftigere elementer som sitter løst montert i veggen, (altså uten kasse), så ville jeg nok ha hatt kasse bak center'n ja. :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo forøvrig også kjøpt elementer til center som har lukket kåpe bak, og i så tilfelle så trenger du ingen kasse til dem.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, centeren blir stående helt alene, de andre høytalerne blir bygget inn i enten tette kasser, eller bassreflekskasser. har ikke helt bestemt meg enda. Har litt forkjærlighet for lukka systemer jeg.

Men takk for tilbakmeldingene. Blir nok desverre ikke gjort så mye mer nå på ett par tre ukers tid, da jeg drar på ferie sørover og over til UK'en gleder meg til det.

Etter det, så blir det å ta fatt på konstruksjonen av dette, og byggingen. det gleder jeg meg veldig til. Tror det kan bli margefett.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som et stort og spennende prosjekt dette!.. :-)
    Håper du oppdaterer oss med bilder og info underveis. :-)

Lykke til!..

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at jeg har landet på elementvalg i allefall.

Det jeg har kommet fram til så langt, er 4x 10" til bass/sub nederst i bordet, vet enda ikke om jeg vil rette dem ut i rommet, slik at elementene synes, eller ned i gulvet, og bare bassporten i front. Elementene jeg har valgt, er DY9310 fra Eltek. En kompis av meg skryter godt av disse, og jeg har hørt dem selv i bil, så det lover foreløpig godt.

Til frontene har jeg valgt ut 2x 6.5" fra vifa, modellnavn XG18WH00-08. Disse har også blitt skrytt av hos en kompis, har også hørt disse i anlegget hans, og dem er rett og slett fine

Så er jeg litt usikker. Skal jeg gå for fulltone 4" eller diskanter i disse frontene? Har begge to liggende, 4" fulltone er vifa sine Vifa MG10MD09-08 4" fulltone - 8 ohm.

Diskantene er vifa sine Vifa XT19TD00-04 3/4"dome, ringradiator

Jeg heller nok en smule mot diskantene, men siden jeg også blir å bygge en senterhøytaler med diskant å 2x4" fulltoner, så vurderte jeg å bare droppe de fulltonene i fronthøytalerne å heller gå for diskant + 6.5". Høres det mere rett ut?

Forsterke(e)... Der har jeg ett yderst lite problem. Jeg har pr i dag en 5kanals forsterker på utrolige 5x40w tror jeg det var. Denne tenkte jeg å bruke som en slags forforsterker til subbene, og bruke den som en ren forsterker på fronthøytalerne.. Noen som tror dette kan komme til å bli litt slapt? Jeg frykter i allefall at det kan bli noe tamt.

Som forsterker til subbene, har jeg sett litt på MA sine Oberon 2.1. Disse monoblokkene blir da å drive 2x10" DY9310 pr stk. Blir det for lite, eller skal det i grunnen holde?

Kassene blir som sagt reflekskasser, så må regne ut ca liter på disse sånn etterhvert. Har litt plass å gå på, men det er litt begrenset. Har også lyst å bygge tette kasser, og heller gå for en flott finish på bygget, uten at noe mer trengs å vises. Leker også med tanken på å bygge en separat subkasse som ikke er i kontakt med tv-bordet og fronthøytalerne, for å unngå vibrasjoner, men vet ikke hvor holdbart dette kommer til å bli. Dette skal uansett bli ett helt bygge, sånn at det er mobilt. (har desverre en litt for lang stue til at det kan stuves bort i ett hjørne, der jeg skal ha god-soffaen min. Når jeg da får gjester, så skal dette kunne flyttes på seg, for å kunne se film i fra sofagruppa mi. Jeg vet, litt sært, men det er nå engang slik jeg er.

Mål på dette bordet, blir 180 i lengden, 40 i dybden, og x i høyden. Jeg må finne ut hvor mye plass elementene trenger først, før jeg går i gang med å bygge bordet og kassene. Front blir mest sannsynlig finert i noe, mens resten av kassen blir i enten 19mm mdf eller 22mm med doble sider i basskassen, for å få bort eventuelle vibrasjoner, samt avstivninger i denne. Den skal bli så død som jeg overholdet klarer å få det til å bli.

Så, har dere noen gode ideer til meg ang de høytalervalgene jeg har gjort, samt forsterkere? vil jo ikke spare så veldig på pengene i dette prosjektet når det kommer til valg av elementer til lyden. Men ett øvre tak må vel kanskje settes.. hehe så la oss si 20k, så er vi i området i allefall. (det er kun til elementer og forsterkere)

Har lagt til ett noe bedre bilde av hvordan jeg har tenkt løsningen for meg.. Det er litt mer proporsjonalt nå. Er litt usikker fortsatt på om jeg skal ha bassrefleks eller lukkede kasser. Får se når tiden kommer til at jeg må taen avgjørelse på det.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner delelista å ta form. Har ikke funnet noe bra sluttsteg enda for sub, og vet ikke om MA sine minste er det mest fornuftige.

Det jeg har kommet fram til så langt, er disse elementene.

Vifa hele veien. Fått sterke anbefalinger fra en kjenning av meg som driver med audio, og jeg har vært så heldig å få lytte på hans høytalere med steinfront. Utrolig fin lyd, også brukt bjørk som kassemateriale. Men nok om det

Fronthøytalere
    2x 6.5" XT18WO-09-08. (her skal jeg simulere litt mer med WH også, for å se hva som jeg liker best, men en av disse to blir det)
    2x XT19D00-04 diskanter

Senterhøytaler
    1x XT1900-04 diskant
    2x MG10MD09-08 mellomtome

Bakhøytalere
    2x MG10MD09-08 mellomtone

Utover det, så har jeg sånn smått begynt å regne sammen hva jeg trenger av material til dette, den delelisten kommer i løpet av uka, så skal jeg se til neste uke eller uken etter om jeg får råd/tid å starte på prosjektet.

Jeg er fortsatt usikker med valg på subelementer. Er det noen som kan anbefale ett bra all-round element til bruk i både film og musikk? trenger ikke å droppe ned på 18hz for at jeg skal bli fornøyd. helst 10", da jeg tenker jeg skal bruke 4x elementer for å få den finish'en jeg vil ha. Portet kasse hadde vært det beste for min del, tror jeg. Gi meg noen tips på dette, så blir jeg fornøyd.

På forhånd takk.

/sture

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg veldig stort ut, men stilig om man liker det litt "macho"!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser bassmellomtonene nærmere diskanten i senterhøyttaleren. Samme med sidehøyttalerne. Det gir mer sammenheng i lydbildet rundt delefrekvensen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal dele 10" lavt kan du vel så gjerne kjøpe egen subbassforsterker med innebygget delefilter og mulighet for fasejustering etc... (Billigere enn Oberon) Har f.eks. noen på eltek.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett denne?
    (Tilhører Jan I her på forumet...)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke gi bedre stereoperspektiv om setter fronthøytalerne mer fra hverandre? Ser ut til at de vil bli stående veldig tett på hverandre slik som jeg ser på tegningen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er prisoverslaget på denne DIY-lydveggen?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Straks litt bedre respons fra mengden

Tiger: prisoverslag elementer og platemateriale er rundt 4000. Da iregnet finish på platene også. Kan kanskje komme til å økes til 6000, spørs om jeg får til planene mine med topplata OPS: Ser ut til at jeg har bomma grovt på prisene her. Selve bordet kommer til å koste rundt 1500-2000 i platemateriale og finish, så kommer elementene ved siden av. Grovt overslag på dem med forsterker er rundt 15 000. Spørs om jeg klarer å drive front å senter med den forsterkeren jeg har i dag. Hvis ikke, må jeg investere i noe bedre.

CFD: hele bredden på tv-bordet blir på 180cm. Tv-en er på 95cm, så jeg har enda god bredde å gå på. tegninga ble litt ymse pga den ikke er heeelt nøyaktig på målene. Elementene er bare satt slik, pga dere skal få en ide om hvordan det blir seende ut. Jeg tror 6.5"ene blir for store på tegninga i forhold til virkeligheten

Freddie: Den var grom den der, ja. Men det er ikke helt slik jeg vil ha det.
    Hvilke subbassforsterkere var det du snakket om fra eltek? Det er der jeg skal bestille elementene mine fra, så kunne like godt henta med forsterkere også. Og ja, de 10" blir rene subber.

Roffe: jepp, dem skal nok samles endel mere enn det jeg har på selve tegningen. Men takk for tipset.

Santa Claus: det blir 180x 130 tenker jeg. Noe slikt. Jeg må finregne litt på høyden.

Takk for alle innlegg så langt. Morro å vite at folk synes det er interessant.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her: http://www.mamut.com/homepages/Norwa...l/prodlist.htm under "Forsterkermoduler" i menyen til venstre finner du subforsterkere fra 1800,- til 11000,-
    Da er det bare å velge...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg bygget kun senter og en aktiv sub i stereobenken... Fronthøyttalerne hadde jeg kjøpt/bygget utenom... Det blir jo ikke akkurat en vakker sak, hvis du skal hive inn alle høyttalerne spør du meg.. Kanskje det er kuult i noen dager, men så blir du sikkert ganske fort lei den svære tv-klumpen..
    Tror du ville sluppet bedre fra det lydmessig også.. Når du får plassert høyttalerne riktig. Du mister liksom endel plasseringsmuligheter når du samler alt sammen... Ikke for å klage!!! Bare en liten idè, og min mening på kjøpet :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •