Transistor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Transistor

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Transistor

Hvordan kan man måle en TO-3 transistor, MJ 15003 og 15004 feks? Prøvd diode og ohm måling, sammenlignet en som skal være gåen med en som er iorden, fått samme verdier. En viss verdi mellom base og collector. Germanium type?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15003 er en Silisium NPN transistor, og 15004 er en silisium PNP type.

Med diode måling skal du måle ca. 0,6V (mulig meteret ditt viser 600 el.l.) mellom basis og emitter, og samme mellom basis og kollektor. Dette skal du måle den ene veien. Når du bytter om pinnene skal du måle brudd (f.eks. OL på meteret ditt). Forskjellen på de to typene er retningen de skal lede i. Mellom kollektor og emitter skal du ha brudd.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

to-3

Takker for hjelpen. Får prøve en gang til, fikk en verdi rundt 600 mellom collector og base.. ingenting mellom E og B.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du et brudd basis-emitter dvs. kjøp ny.

ca 45 + mva for 15003 og 30 + mva for 15004 .

Prøv om de har hos Elfa. Fant ppriser hos Bleken, men de selger ikke til private.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Defekt

Den kan ikke være defekt for den ene kanalen spiller jo helt fint.. dual mono. :? Nye kan jeg kjøpe hos et tysk firma, matched pair for 15 euro. Når de måler likt så er vel feilen et annet sted.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Den kan ikke være defekt for den ene kanalen spiller jo helt fint.. dual mono. :? Nye kan jeg kjøpe hos et tysk firma, matched pair for 15 euro. Når de måler likt så er vel feilen et annet sted.
    Hvis både 15003 og 15004 måler likt for de to kanalene og den ene virker, men ikke den andre vil jeg tro feilen ligger et annet sted.

Er kanalen helt død, eller er det litt lyd? Har den kanalen egen trafo/strømforsyning? Du kan sjekke drivertransistorene, "halvstore" i nærheten av utgangene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

...den er ganske lik denne.. Sist jeg slo den på, gikk noen motstander. Har ikke prøvd den kanalen etter dette. Kan måle alt av transistorer senere idag og se om jeg finner noen forskjeller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Feil

Den ene MJ15003, selvfølgelig den siste jeg målte, var åpen mellom emitter og collector. De andre målte identisk med den kanalen som er i orden. Nice.. :wink: Det er anbefalt ved bytte, at alle er fra den samme beta gruppen. Er det nødvendig og bytte de som virker med nye også da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være lurt å bytte de som virker samtidig for at NPN og PNP transistorene skal matche. Det vil virke, og sannsynligvis vil du ikke merke store forskjellen, men det vil være ørsmå forskjeller i den positive og negative halvperioden av signalet til høyttalerne. Er du uheldig kan dette høres. Det er derfor lurest å bytte begge med en gang, det er jo ikke akkurat ruin heller :-)

Skal man være helt i det "audiofile" hjørnet, kan man jo påstå at du burde ha byttet dem i den andre kanalen også, for at de to kanalene skal være mest mulig like

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Skal man være helt i det "audiofile" hjørnet, kan man jo påstå at du burde ha byttet dem i den andre kanalen også, for at de to kanalene skal være mest mulig like
    ...og skal du ta den helt ut, bør du justere bias også. Kan være en del å hente på det, også for andre med forsterkere som fortsatt virker, men har fått noen år på baken! :-)

Og her kommer en fin, liten artikkel om det: http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Bias

Følgende står i service manualen:

There is only one adjustment, the idle current pot. It should be set for 70millivolt DC across the two 0,5ohm emitter resistors when the set is warmed up.

Er det dette som er bias?

Learning as I go along... :wink:

Er jo ikke akkurat Dali Helicon jeg spiller på, så og bytte alle transistorene, ladelyttene...div, er nok ikke nødvendig. Kansje senere, bare for morro skyld.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er Bias, dvs "tomgangsstrømmen" til transistorene. Dersom denne er for lav kan du få overgangsforvrengning.

Enig i at du tar et skritt i gangen, du får sikkert nok tid til å prøve deg :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Div

Motstander, hvor kjøper man det? Ikke 0,25 men 0,5 watts og 1% toleranse.. Trenger bare noen stykk: 390ohm og 27,3ohm, så og kjøpe et sett på hundre er litt ugreit.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elfa selger enkle motstander. www.elfa.se

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Kan ikke dy meg for å kommentere endel her.
    Bytt defekte halvledere (dioder transistorer), eventuelle passive komponenter som motstander. Sjekk at det ikke er noen kondensatorer som er gåen samtidig (de skal IKKE lede...). Når dette er gjort så er du ferdig.

Du kan selvsagt sjekke BIAS (tomgangs strøm, mao. de 70 mV du nevner. Sjekk at det er ca. likt på begge kanaler etter ca. 10 minutters oppvarming). Vær obs, så du ikke kortslutter noe med "pinnene".

Matching av komponenter er kun vesentlig dersom det er flere like komponenter i parallell. Du vil garantert ikke høre forskjell.

Pass på at du ikke for forbindelse mellom TO3 (HUSET) og kjøleplate. Det skal være galvanisk skille her (glimmerskive eller plastikk). Mål derfor etter at du har skrudd sammen alt, at det IKKE er noen forbindelse mellom TO3 Huset og kjøleribbe, eller mellom NPN og PNP husene (da har du en kortslutning mellom + og - )

Lykke til

/l

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Litt hjelp?

Lurer på dette med biasinstillingen, om noen kunne tenke seg og ta en titt på servicemanualen? Send en mail, så mailer jeg den.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Kortslutning

En sorgens dag.... etter fjorten timer, flere liter Farris og kaffe var jeg klar for å trykke på power knappen. Nervene var i helspenn, nå skulle det skje! Bzzzz... sa det og lyset forsvant i ene kanal pæren. Hva i huleste? tenkte jeg.. byttet sikring, samme resultat. Åpnet forsterkeren og målte litt her og der, fant ut at to transistorer var helt åpne alle veier. Hva gjør jeg nå? Har byttet alt som byttes kan. Den andre kanalen virket fint. Biasen ble justert til 70,1mV. Målte dc strømmen på høyttalerutgangen til under 35mV.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke to transistorer var det som var kortsluttet? Har du sjekket dem som står lenger foran i kretsen?

Føler meg nesten litt medskyldig jeg...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kortslutning

Det var Q5 og Q6 som var åpne alle veier. Etter påslag gikk det noe tid før sikringen gikk, kunne høre during fra trafoen først. Nå har jeg fjernet Q5, Q6 og de to øverste. Sikringen går ikke nå, så det tyder jo på feil ved en av disse fra starten av. Strømmen over +55V og -55V på printet måler identisk med andre siden. Får vel bestille to komplette sett transistorer og prøve igjen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry ...

Transistorene jeg har drevet og kjøpt er forfalskninger.. Fibra-Brandt.com vil jeg anbefale andre og holde seg borte fra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •