"Liten" Peerless subwoofer | Prosjekt FERDIG!!! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 150
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite spørsmål?

Hva er best når man skal feste høyttalerkabelen til elementet? Jeg har en kimber 8PR kabel som er 2x5.27mm2. Er det best å lodde? Ser liksom ikke for meg at lodding holder disse tykke stive kablene... Er det bra å bruke "spadebøssinger"? Såfall... Hvor får jeg tak i skikkelige "spadebøssinger" i denne dimmensjoner.. Kan ikke finne noen som selger så store.. Hvorfor ikke? Skulle vel ikke være så uvanlig? Hmmm

Noen gode anbefalinger/forslag her eller?

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kom elementene og forsterkeren på ?
    Lurer også hva kasse målene dine er.
    Man blir jo rimelig ispirert til å sette i gang selv når man ser så lekre resultater.

Flott tråd !!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren kjøpe jeg brukt for 2700 kr. Den var i uåpnet pakke, så den var ikke brukt.. Kjøpte den forresen her på forumet. Jeg betalte 3000,- for alle elementene inkl. frakt. fra SSN høyttalerteknikk... Det er ikke den billigste DIY subben som er laget, men prisen har egentlig heller ikke vært noe tema...
    Slavene gjør den jo en god del dyrere då men.

Kassen er 40cmx40cmx38cm(høyde) Det er brukt dobbel 22mm MDF i veggene der elementene står... Volumet er ca. 33 liter.

Bare å sette igang!!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan lodde ville jeg valgt det, men de aller fleste høyttalere har vel spader fra fabrikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke Peerless subben min ihvertfall... Altså de har spader som er montert på elementet.. Men jeg tenker på plugger som passer til disse..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt å lodde må du iallefall sørge for å ha en skikkelig loddebolt. Det nytter ikke med en til 59,50 fra Clas Ohlson på de kablene. Stort sett ville jeg gått for lodding, men det kan bli trøbbel om du skal forandre på noe. Dersor har jeg, klok av skade, brukt kabelsko på de siste prosjektene mine.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar... Jeg har aldri loddet noe som helst, så jeg tror jeg skal gå for kabelsko jeg:-) Hvor selger de kabelsko i riktige dimmensjoner? Vil helst ha gullforgylte kontakter...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel være Biltema / Bilxtra eller noe slikt. Evt hør hos Eltek, www.dynabel.no

Tror du gjør lurt i å gå for kabelsko, er du uerfaren med lodding og prøver deg på dette kan det fort gå ut over elementet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan si meg enig der ja...

Har prøvd å finne kabelsko i alle disse butikkene, men det er desverre ingen som har i den rette dimensjonen... Enten for kabelen eller elementet...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende prosjekt!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Ja, kan si meg enig der ja...

Har prøvd å finne kabelsko i alle disse butikkene, men det er desverre ingen som har i den rette dimensjonen... Enten for kabelen eller elementet...
    Har du prøvd www.elfa.se ?

Du kan jo alternativt lodde på en kabelsko som passer til elementet til kabelen din. Da er det bare isolasjon på kabelen det evt. går ut over, og det kan fikses med tape/krympestrømpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enten lodder jeg noen kabelsko som er gullforgylt, eller så får jeg bare kjøpe noen vanlige kabelsko... Merker nok ingen forskjell likevel.. Det er nok bare sanvittigheten som får en knekk.. Hehe:-) Takker for gode forslag!!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har loddet før ville jeg gått for spader.
    En god lodding er veldig sterk og leder godt, mens en dårlig lodding lett kan riste løs (spesielt i en sub).

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesing dette Jeg er mektig imponert over hvor grundig dette er gjort. Som noen nevnte tidligere så skal det godt gjøres å se forskjell på din "DIY-sub" og det man får kjøpt i butikk. Stå på, dette blir bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking 98% Ferdig

I dag har jeg montert ferdig subben. Resultatet er overraskende. Bassen er ikke den samme som på forrige prøving!!! Det er mye mer punch og trykk!! Den føler også den går dypere... Helt utrolig bass!!! Nå er jeg fornøyd ja!!!
    Og jeg som var fornøyd på forrige test? Hmmm... Sitter her og hører på musikk.., og til venstre for subben står det en plante 2 meter vekke fra den ene slaven. Og det ser ut som den er ute i storm!!! Wow!!!

Endringer som kan skyldes forbedringen kan være:

- Kimber 8PR kabling HELE veien fra forsterker til element.
    - Ny demping. Kombinasjon av Rockwool og polyestervatt
    - Tetting av hull. På forrige test var det 2 skruer som hadde dyttet ut
    "mutteren" på baksiden, så der hadde jeg ikke noe skrue. Nå er den 100% tett!!

Bilde 01:
    Kabling av Kimberen

Bilde 02:
    Elementet i press mot avstiveren. Brukte her som sagt tidligere, korkeplate for å få bra press!!!

Bilde 03:
    Sideavstiver. Hvis dere ser nøye på bildet der det er et hull i avstiveren.'
    Inni der er det en bolt som strammer elementet fra siden. Dette er på begge sider av avstiveren. Mellom bolten og elementet er det en lite trebit.

Bilde 04:
    Bilde av litt demping

Bilde 05:
    Feste til stoffronter borret inn.

Bilde 06:
    Bilde av terminalen. Ganske fornøyd med den!!

Bilde 07-08:
    Bilde av subben i stuen. På bildene kan dere se en svart plate under kassen. Denne skal lakkeres i en sølvfarge, slik at den matcher SA-høyttalerne mine.
    Mellom kassen og platen er det spikes. Og mellom platen og gulvet er det dempeputer beregnet til 30-50kg.

Som dere kan se er ikke stofframmen på siden ferdig enda. Jeg er desverre tom for lim akkurat nå. Men de kommer på ganske så snart.

Jeg var desverre så uheldig at jeg klarte å få en liten renning på siden av subben. Kom sikkert siden jeg var ganske lei lakk på slutten. Har vel 10-12 lag med lakk... Så skjønner? Gidder ikke å gjøre noe med den i denne omgang. Stofframmer dekker den likevel. Hjørnene på kassen er litt lysere en resten enkelte steder. Tror dette skyldes at når jeg strøk fineren med strykegjern kom det litt lim på fineren. Og her har ikke fineren tatt til seg så mye farge. Men faktisk så ble dette en ganske stilig effekt. Ser litt sånn gammel/slitt ut...
    Så alt i alt!!! Ble kanon dette her!!!

Ser forresten på bildene her at det er ganske mye støv og merker på den etter monteringen... Egentlig er den helt skinnende og fin... Skal nok få tatt noen skikkelige bilder når ALT er helt ferdig...

Nå er det bare til å la det hagle inn med kommentarer... Event. spørsmål...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den så temmelig ferdig ut nå og jeg da.

Fantastisk!

Synd du ikke kan "maile" lyd. Regner med at gliset er rimelig bredt for tida.

Gratulerer.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

wow!!

Dinne ser bedre ut en dei du får kjøpt på butikkene..:-D
    Veldi bra jobba har..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en gang; mektig imponert. Skulle vært morsomt å hørt den, og den ser jo ganske senrten ut der den står. Gratla med ferdig prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Takk Takk!!! Er meget fornøyd nå ja:-) Hadde blitt skuffet hvis den ikke innfridde forventningene etter alt slitet. Og det har den jo gjort i høyeste grad pluss en god del til!!!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Top notch! Utrolig pent, dette designet kommer sikkert System Audio til å rappe fra deg!

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •