"Liten" Peerless subwoofer | Prosjekt FERDIG!!! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 150
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for rådet. Har fått tak i en beis i dag. Faxe interiør nr 7 og nr 41.. Ser ut som at jeg får rett farge med en blanding av disse... Og rett antall strøk..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdaget liten feil!!!

Jeg satt å så på bildene av terminalen da jeg plutselig oppdaget en liten feil... KRISE!!!!! Jeg har skrevet L (left) R (Right) under terminalene.... Og her skal det jo stå + & -

Hmmm... Ikke bra!!! Det må fikses i morgen... Kan ikke la det plage megresten av livet :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet er i ferd med å ta luven fra oss med et hobbyverksted som nå mest minner om stedet hvor hjulet ble oppfunnet. Tror du kan utfordre enhver til å se forskjell på denne og et kjøpt produkt. Må bare bøye meg i (sag)støvet. Det må være utrolig gøy å ha tilgang til det utstyret. Håper den spiller like bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det.. Alltid gøy med gode tilbakemeldinger. Jeg har hatt den hjemme til prøving, så jeg vet den spiller utrolig bra. Både til musikk og film. Jeg har ikke noe måleutstyr, så jeg har ikke noe å vise til... Men den har absolutt oppfylt mine forventninger på lydsiden... Så nå er det bare finishen som gjenstår:-) Skal bli bra greier dette her...

Resultatet her har ikke bare med verktøyet å gjøre. Det har også en god del å si at jeg ikke hiver den inn i stuen med en gang platene er limt og elementet er skrudd inn, uten at kassen engang har fått et strøk med maling.... Ser nemlig mange som gjør nettopp dette:-)

Det er utrolig hva man får til med litt tolmodighet også..
    Men riktig verktøy hjelper jo selvfølgelig en god del og da:-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid til finish. Tror nok det er er nøkkelen. Man har nok lett for å ta ting i bruk før det er helt ferdig. Ser man bort fra utførelsen et øyeblikk, så er også konstruksjonen veldig interessant. Takker for en fin og inspirerende byggetråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror det er nøkkelen:-) Konstruksjonen har jeg fått med hjelp av inspirasjon fra andre rundt om på nettet... Så det er jo litt kjekt å lage en inspirerende byggetråd selv og da. Har selv savnet litt flere byggetråder fra andre, spesielt fra Norge.. Det er litt, men det kunne absolutt vært mer!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Traff en hyggelig dame i en malerforretning i dag. Hun sa jeg kunne komme inn med en av mine høyttlaere og et stykke av fineren min som skal lakkes... Og hvis hun fikk en dag på seg, skulle hun blande seg frem til en lakk som passer til fargen jeg er ute etter... Utrolig bra!!!

Da slipper jeg en haug med lag med beis for å kanskje treffe fargen jeg er ute etter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET var service det! Hva heter butikken, greit med litt grats reklame når sjappa holder såpass høy standard.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en lokal Flùgger butikk... Holder til her i Bergen.. Det er service ja. Supert når betjeningen faktisk ønsker å hjelpe. Det er ikke vanlig :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forresten til butikken med høyttaleren i morgen, så då går jeg utifra jeg får fargen i morgen. Det kunne kanskje ta litt lenger tid siden det er vanskeligere å treffe med lakk en maling.. Men satser på å få lakket kassen i helgen... Så da er det ikke mye igjen... Slenger inn bilder så snart jeg har noe nytt å ta bilde av :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jammen ikke lett å blande seg frem til System Audio sin kirsebærfarge!!!
    Har holdt på i hele dag, men vi er enda ikke helt i mål.. Men vi begynner heldigvis å nærme oss.. Nå er det en dråpe om gangen, av forskjellige nyanser.. Bare for å informere, hvis det er noen som bryr seg om sånn :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakking startet...

Da har jeg startet med lakkingen...
    For å få fargen jeg er ute etter, må jeg først begynne med kirsebærbeis. Dette er for å få en mørkere grunnfarge enn fineren min var. Etter dette lakker jeg med en oljebeis vi har blandet oss frem til. Når jeg har fått ønsket resultat lakker jeg med silkematt blank lakk over, til jeg har fått ønsket finish.

Bilde 1:
    Et strøk med Faxe nr. 41 kirsebær

Bilde 2:
    Egenblandet oljelakk tynnet 50% for å få den godt inn i fineren. Dette for å binde treet. Jeg skal ha enda et lag med 50% når dette laget er tørket. Etter dette fortsetter jeg med 25% tynning... Så får vi se.. Pusser/matter etter hvert lag...

Bilde 3:
    Ønsket farge

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj Dette vart veldi bra ..:-D HEr har du gjort godt arbeide gratulere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakking av kassen

Nå er det bare lakking lakking og litt mer lakking, som egentlig gjenstår... Så monteringen til slutt då... Ja.. og noen huller til stoffrontene..

Det er desverre 16 timer tørketid på lakken jeg har fått blandet meg frem til, så jeg føler ikke akkurat at det går så fort fremover. Funnet ut jeg må lakke med 50% tynning i strøkene, til jeg treffer den rette fargenyansen... Må også innom å få noen dråper til med rødt i lakken min, så tror jeg dette blir meget bra...

Når jeg har funnet fargen skal jeg som sagt ha noen strøk med klarklakk over til slutt... Så spørsmålet mitt er då: - Hvor mange strøk bør jeg ha på kassen min. Noen som er oppdatert på hva som er vanlig? Eller finest?

Skal forresten også ha en glassplate oppå subben min... Dette er fordi min bedre halvdel garantert kommer til å sette "pyntestash" oppå kassen.. Så fort jeg snur meg kommer det garantert en vase eller noe annet gøy oppå den store fine flaten.. Da er det kjekt å ha noe som beskytter mot fukt og riper... Tror ikke jeg kommer til å være den blideste personen i verden når den første ripen kommer :evil:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevaremegvel:shock: . Dette er det mest gjennomførte DYI-prosjektet jeg har sett så langt.

Klarlakk. Minimum 3 strøk må du regne med. Jeg har lakket bord i helgen, og det ble ikke bra etter de to første, resultatet etter det tredje vet jeg ikke ennå.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lækkert dette her, men hvordan har du laget de bakplatene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er skjært ut og gravert i en lasermaskin. Fungerer som en printer, bare at den skjærer og graverer. Står mer om det tidligere i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Små-arbeid i kjedsomhet

I dag var jeg så uheldig å få feil type lakk. Skulle ha en lakk med mye mer rødtone i. Fargen er blitt litt for brun i forhold til SA-høyttalerne mine.
    Bare for å finne på noe lagde jeg klar mellomstykkene til avstiverne. Jeg bruker her korkplate. Det har akkurat passe mykhet/stivhet til at elementene blir skikkelig klemt inntil avstiverne når elementene festes (Bilde 1).

Når jeg monterte subben tidligere (til testing) løsnet to av islagsmutterne på baksiden, når jeg skulle feste elementene... TYPISK!!! Noe av det mest irriterende som finnes... Så jeg har nå limt islagsmutterne fast med 2-komponent epoxy. Sånn at jeg slipper å gå på den fellen igjen ved endelig montering. Visste egentlig at de burde limes da men...

Bilde 2 er egentlig bare av en slave som er festet under limingen av islagsmutterene...

Bare kom med kommentarer!!! Det er alltid kjekt å få :-D
    Selv om det sikkert ikke er så mye å kommentere...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering

Kassen er fortsatt under lakking...

Antall strøk:

1 strøk med Faxe nr 41 beis
    3 strøk med Brun/rød oljelakk med forskjellige nyanser (tynnet 50%)
    Har vært innom fargehandelen mellom strøkene og fått i noen ekstra dråper av ønsket farge.. For det meste rødfarge som var lite av.
    2 strøk med rein rød oljelakk
    2 strøk med rein svart oljelakk
    2 strøk med blanding av rød/svart oljelakk

Detblir 9 strøk med oljelakk det :-D Har mattet med 400 papir mellom strøkene.. Har brukt 50% tynning på alle strøkene for å ikke få et kjempetykkt lag med lakk... Begynner å bli pianofinish på kassen nå.

Og enda gjenstår det noen strøk for å få den litt mørkere...
    Begynner å bli rimelig lei nå!!!!

Har desverre ikke noe bilde av kassen akkurat nå...

Følger dere med forresten? Har ikke skjedd så mye i denne tråden i det siste.. Gjerne fordi det kanskje ikke har vært noe å kommentere? Hehe..

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja eg følgeri alle fall med..:-D