"Liten" Peerless subwoofer | Prosjekt FERDIG!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 150
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var innom Montér i dag og plukka med meg et par 50mm trinnlydplater (Rockwool). Fastere i fisken enn vanlig isolasjon, mindre sjanse for at det løsner småbiter. Dette er kun ment brukt for å fjerne den siste resten av gjenklang i basskassa og til det formålet har jeg tro på at det kan funke.

Du er forresten veldig heldig som har tilgang på så bra utstyr, er ikke alle DIY'ere forunt å ha tilgang på skikkelig arbeidsplass og programmérbare verktøy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke trinnlydplater litt for kompakt da? Tenker på at det kanskje stjeler volum fra kassen? Eller er dette helt feil tanke? Er ikke helt sikker på hvordan hardheten er på disse... Det skal jeg jammen sjekke ut..

Utstyret er halve jobben. Kan ikke klage på verktøyet nei.
    Blir endel mindre banning når alt utstyret er komplett.
    Med GOD planlegging og skikkelige tegninger er det som en lek å bygge kasser:-)
    Skal bli bra dette her...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er veldig kompakte ja, men i subbene mine er det ikke for lite tomrom - tåler å bruke opp noen desiliter på litt dempemateriale. Det blir spennende å se (høre) om de gjør nytte for seg. Skal dytte dem på plass først uten å lime og så ta "hoietesten" (stikker hodet inn i kassa og hoier for så å høre på gjenklangen ).

Sier ifra når jeg har prøvd det ut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner... Ja, du må gi en tilbakemelding om hvordan det gikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda mer arbeid gjort

I dag har jeg frest alle platene, til begge kassene. Jeg kommer kun til å montere en av kassene i første omgang. Monterer den andre etter jeg har hørt resultatet av den første, og når jeg har bedre tid...

Var ikke så flink å ta bilder i dag, men her er ihvertfall noe.
    På sidene der elementene skal stå er det doble platelag. Dette er ikke med på bildene. Kun en side på det ene bildet... Hullene til elementene freser jeg når limen er ferdig herdet... Fant ut det var det letteste.

Som kanskje noen ser, har jeg også modifisert "avstiveren" slik at det er god plass til slavens vandring..

Kassen er ferdig montert. Den står nå til tørk...
    Det kommer til å bli en massiv sak..

Jeg kan forresten også nevne at jeg har bruk "Casco Trelim Polyuretan D4" til å lime med. Dette er en lim som limer tre mot tre, og også tre mot andre materialer. Limen er ekspanderende, så den tetter alle skjøter 100% siden den utvider seg når den herder. Denne limen skal holde det meste.

Her er linken til limen:
    http://www.cascono.dk/_upl/pdf/Casco...retan%20D4.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir litt "fuktig på tuppen" når jeg ser resultatet av slike powertools. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det nærmer seg:-)

Nå er kassen sparklet og pusset, sparklet og pusset....
    Jeg klarte ikke å jobbe inne på et verksted med det fine været som har vært her de siste dagene, så jeg tok like greit kassen med ut i solen... Det er like greit å sparkle og pusse i det fri...

Jeg har også strøket på et lag med heftgrunn på kassen...
    Dette er for å finne det som kan gjenstå av sprekker/merker etter sparkling og pussingen... Det er også for å forsegle oveflaten på MDF`en...

Jeg trenger egentlig ikke å være så utrolig nøye med finishen på MDF`en, for jeg har planer om å legge kirsebær finer på til slutt... Men det skal ihvertfall bli bra nok til at jeg er 100% sikkert på at det ikke blir noen mulighet for å se ujevnheter på det endelige resultatet...

Grunnen til at jeg skal ha kirsebærfiner er at de skal matche mine andre høyttalere. [ System Audio ]

Hullene som man kan se på bildet er bare "luftehuller" sånn at limen og all tettingen skal tørke hurtigere... Disse er på flaten der jeg skal frese vekk til elementene..

Hullene til elemtentene venter jeg med å frese til finishen er bra nok på MDFèn.. Blir nok gjort i neste arbeidsøkt tenker jeg...

Det ser ikke ut som prosjektet kommer til å vare utover sommeren likevel (Som jeg har skrevet tidligere). Ser ikke ut som jeg har tid til å vente på det nei... Verker etter å høre resultatet...

Liker tilbakemeldinger på prosjektet:-)
    Synes det har vært litt labert de siste dagen... Gjerne fordi det er sommer og sol? Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det ikke lenge igjen...

I dag har jeg frest ut huller til elementene og grunnet den enda et lag med heftgrunn.

Finerbutikken har desverre stengt i 2 uker!!!! grunnet ferie, så jeg malte den med enda et lag med grunning, sånn at jeg kan ta den inn i stuen til jeg får tak i finer... Finishen er faktisk blitt så bra nå at jeg faktisk kunne lakkert den... Hmmm... Har litt lyst, men det er jo greit å ha den i samme finish som mine andre høyttalere også...

Elementene er på vei, så nå er jeg utrolig spent!!!

Her er forresten noen bilder av kablene og Logomerker..
    Kablene er gode Kimberkabler og pluggene er solide... Husker ikke merke...

Siden jeg har System Audio høyttalere har jeg endret litt på logoen...
    Jeg heter Sindre Amundsen, så det passer jo bra... Laget et eget preg på den (endret litt på bokstavene).. Merket har jeg gravert ut på en lasermaskin:-)
    Det er gravert i børstet stål animasjon.. Det samme som er på SA høyttalerne..

Subben skal jeg forresten kalle SA (Sindre Amundsen) DIMS (Did It My Self)
    Hehe... Må jo ha eget navn på den..

Er det noen som følger med på prosjektet mitt? Eller er dette bare bortkastet? Hmmm..... :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikker innom daglig. =)
    Finishen ser skikkelig bra ut.
    Er også spent på hvordan den spiller.

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så bare JÆVLIG bra ut :grin: :grin: :grin: Fikk lyst til å mekke sjøl :-P Men hadde blitt på langt nær så bra! :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi holder et øye med deg ja. ;-) Det er nok mange som er i feriemodus tenker jeg.Syns prosjektet er veldig bra lagt opp.2 slaver høres veldig bra ut,og byggekvaliteten ser jo meget bra ut.Jeg bruker mine Peerless sub'er m/slave uten noen form for demping.Hørte ikke noe spesiell forskjell med Rockwool inni.På vanlige høyttalere derimot.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra folk følger med... Føler ikke dette er helt bortkastet då nei... Ble litt "redd" en stund her ja:-)

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig prosjekt det her.. Får at andre også får lyst til å prøve DIY, inkludert meg.. Desverre har jeg verken arbeidsplass eller verktøy (kun liten hammer og skrujern). Og da blir det litt vanskelig desverre.

Utrolig sjef logo på suben din.. Tøffere enn system audio sin, selvom de er ganske like

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut. Gleder meg til å se den på plass i stua og høre hvordan du synes den spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er prøvingen igang:-)

I dag monterte jeg elementene... Alt passet 100% i forhold til avstiverne:-) Har lagt til noen mm. mellom avstiver og element siden jeg skal ligge inn noe litt mykere der, slik at jeg kan klemme skikkelig til når elementene festes.
    Jeg har ikke avstivet elementene mot avstiveren i denne omgang, siden de skal ut igjen om 2 uker når finerbutikken åpner fra ferien. Dette blir bare en liten test av subben før finishen skal gjøres 100% ferdig.. Så nå får jeg ihvertfall mulighet til å spille inn subben før den er helt ferdig...

Bilder fra mobil i denne omgang (Lover å ta skikkelige bilder når den endelige monteringen skjer):

Nr.1 - Første element i hullet

Nr.2 - Element mot avstiver

Nr.3 - "mutter" klargjort til boltene (Unbracobolter 5x50mm)

Nr.4 - Demping. Jeg kjøpte demping på Biltema i dag, i mangel på noe annet...
    Får prøve hvordan det lyder... Noen som har erfaringer med denne typen?

Nr.5 - Slave mot avstiver

Nr.6 - Halvferdig DIY prosjekt... Plassert i stuen.. Ser ikke helt bra ut enda...
    Svartmalingen som er rundt elemtene, er malt fordi det ikke kommer finer akkurat det... Var ikke så forsiktig rundt kanten, siden fineren dekker det til slutt...

Førsteinntrykker er forresten svært lovende:-)
    Kommer tilbake til det seinere.. Har ikke tid å skrive nå... Skal høre høre og høre.. Hehe

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er vi spente du:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Det er så perfekt kutt at man ikke kan se noen overganger. Blir rent misunnelig på at du har tilgang på slikt verktøy.

Den dempingen du har nå vil ikke hjelpe noe på så lave frekvenser. Derimot aqousto-q e.l skal være hensiktsmessig bedre. Men tror ikke det du allerede har lagt inn skader noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangene sagde jeg slik at platene stakk litt utenfor hverandre. Så gikk jeg over med overfres etterpå slik at det ble perfekt... Så før jeg freste over de, kunne man se overgangene... Dette gjorde jeg med vilje, for å sikre meg at en av platene ble for kort... Alltid noe som forskyver seg litt under montering.. Snakker etter erfaring...

Men kan ikke klage på verktøyet...

Skal prøve meg litt frem med dempingen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteinntrykk

Nå har jeg hørt justert, hørt og justert... Klarer ikke helt å bestemme meg for innstillingene.. Jeg har foreløpig bare hørt på musikk. Bassen er akkurat slik jeg hadde ønsket meg den.. Dyp, stram, bra punch og så følger den de andre høyttalerne utmerket... Hvis noen hadde ventet grafer og målinger av subben må jeg nok skuffe... Jeg er ikke så inne i det.. Og jeg har heller ikke noe måleutstyr... Bare jeg er fornøyd med det jeg hører, så er jeg fornøyd...

Har dere forresten hørt YELLO (gruppen) på skikkelig anlegg... Det bør såfall prøves... De har en utrolig tøff bass i sangene sine, med alt som skal til av trøkk, dybde osv...

Det viste seg at reiseiveren min er litt ut på dato... Det visste jeg egentlig da men:-) Jeg har en Marantz SR870 som kostet 8-10000,- for ca. 10 år siden. Den har ikke "innebygget" 5.1 sorround, men den har innganger til det... Når jeg nå prøvde å spille film fra DVD`en kom det ikke lyd i subben i det hele tatt... Har prøvd alle innstillinger, men ingenting funker... Og alle kablene er satt i riktig...

Tror jeg må skaffe meg en ny forsterker ja.... Noen som har noen forslag til hva som er bra? Er litt ute av akkurat det for tiden... Budsjett på 10-15000,- tenker jeg... Har System Audio 1750 Høyttalere...

Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg bare skal kjøpe en receiver eller om jeg skal kjøpe en forforsterker og bygge meg en effektforsterker... Hva sier dere? Hva er best til best valuta for pengene? Og best for lyden da seff...

VIL HA MANGE SVAR PÅ TRÅDEN MIN!!!!! :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lager platene litt for store for så og tilpasse med overfres, er det ikke lett å frese av for mye slik at det blir "hakk" da?

Jeg er helt enig i at man ikke trenger avansert måleustyr o.l for at man skal få det til å låte bra. Mye "gimmick" med denne flate frekvenskurven. Juster til øra blir fornøyde! Det ble en del Yello for vel 10 år siden når jeg hadde en Opel krokan med anlegg til dobbel pris av bilen. Det var tider det!

Når det gjelder rene pre surround receivere er disse ofte dyre. Tror bare det er NAD som har laget en som gikk for under 10k. Man kan jo sevfølgelig finne Rotel 1068 til under 10k, men da trenger du jo effekt i tillegg.

Hva med en Denon 2106 som pre og en brukt 5x200 w fra Rotel. Da skal du havne rett over 15k vil jeg tro. Har også sett Sunfire Cinema Grand med 5x200 w til ca. 10k på bruktmarkedet også. Så her gjelder det å følge med.....

Hvis du skal bygge finnes det kit fra Hypex. Du kan jo "plage" Whoopass Cheese litt. Han har bra peil på hva du vil trenge.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •