DIY - Eltax Millennium 500 til passiv subwoofer! :D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - Eltax Millennium 500 til passiv subwoofer! :D

Heisann! Tenkte jeg skulle legge ut litt om mitt siste prosjekt her.. vet ikke om det er av interesse men..

Hadde noen Eltax Millennium 500 som bare sto og tok opp lagringsplass. Hadde egentlig tenkt å selge de billig, men siden diskanten gikk til dundass for andre gang så ble det lite aktuellt. Ikke ta med disse høytalerne på fest! Så siden diskant og mellomtone i disse høytalerne bare er crap uansett, så gjorde jeg like greit hele høytaleren om til en basskasse:

Det første jeg gjorde var å skru ut alle elementer. Huff huff.. Jeg kan slå fast at det er noe seriøst galt med både delefilter og mellomtone i disse høytalerne. Ved signal delt på 80Hz er det bevegelse i mellomtonen! Selv utenfor kassen! Men, bassen funker nå greit nok (legger med et bilde elementene). Så hva skjuler seg inne i disse kassene? Jo, en hel del tomrom.. Her var det jaggu dårlig med demping. Diskant og mellomtone sitter i et eget kammer (suprise?) Delefilteret og ledningene er ikke det værste jeg har sett.. (selv om delefilteret trolig er det værste jeg har hørt i til mellomtone)

Etter å ha revet ut alt av elementer, delefilter, bassrør og dempemateriale tok jeg med kassene ut å fant fram saga. Med litt god hjelp fra fadern kappet vi like greit av hele toppen på høytalerne. Dvs at vi kappet ned til plata som deler bass og diskant/mellomtone. Så kappet vi av det som har var topp platen på høytalerne, og limte den nedpå skilleplaten (se bilder). Så gikk jeg i gang med sparkling av eventuelle sprekker. Etter at sparkel var tørr, pusset, og overflødig vasket bort malte jeg begge høytalerkassene med oljemaling. Etter tørking over natten så dette ganske "smooth" ut.

Steg tre var ny demping til kassa. Dette var det dårlig med orginalt. Siden fadern hadde en del glava liggene så ble det til at vi brukte det. Dermed "rulla jeg'n ut mæd glava" på alle veggene i kassene bortsett fra foran. Når det var gjort ble alt montert på plass igjen. Testing 1,2,3.. Joda, med mer demping fikk kassene en helt annen lyd! Og ja, det ble bedre. Fikk et ganske mye gjevnere bassbilde på rommet med 4x10" til, selv om det ikke er helt high end..

..så hvis du har noen millennium stående, hvorfor ikke?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var jo litt festlig. Kan bli litt mere bass-gøy for en rimelig penge det der. Hva driver du dem med?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, bass i budsjettklassa dette her.. Driver det med en JVC RX-307, en stereoforsterker som begynner å dra på åra.. Men er for all del en morsom sak. Kunne sikkert hatt større amp men :P

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro!

Men nå har du jo minsket volumet til elementene! ikke helt optimalt...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så.. men har eltax noen gang vært helt optimalt? Dessuten så er det ganske tynt med glava.

Bortsett fra mer demping er det samme volum..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker eltax millenium 500 selv jeg. har di som fronter.
    har ikke merka noe dårlig med dem. spiller så det rister i vinkel her. har brukt dem på fest og så med en god stereo amp da. spilte skyhøyt å di lever ennda. angere ikke på kjøpet jeg vertfall til 1500kr.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at diskanten tåler særdeles lite. Sist fest brukte jeg Onkyo TX-SR602E.. Den skal i hvertfall dra 650w kontinuerlig. I stereo blir vel det 100-110w per kanal med 60% varmetap. Etter to-tre timer går desverre diskanten.. Har nok noe med at det ikke er noen form for varmesikring på den.

Men til vanlig spilling overlever de sikkert.. Bra du er fornøyd.

EDIT: Mulig eltax har forbedra diskanten på nyere modeller.. men mellomtonen skal ha samme problem enda slik jeg har skjønt det.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdt 1500kr til festbruk ja, men kvalitetslyd? neppe...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kremt, det blir ikke 100-110w... regner du at 40% går opp i varme sitter du igjen med litt over 60W

men hvorfor er volumet det samme hvis du skjørte vekk øverste del av kassa?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    kremt, det blir ikke 100-110w... regner du at 40% går opp i varme sitter du igjen med litt over 60W

Var ikke kasse opprinnelig delt i to deler da, en bass del, og en til diskant og mellomtone? Dermed når øverste del blir kutta bort, blir det samme volum til bassen

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8ohm ja.. 4 ohm, en anna sak..

volumet det samme fordi øverste del av kassa bare er til mellomtone og diskant..var jo delt fra før..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja. masse tomrom til intet nytte!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja. masse tomrom til intet nytte!
    Vel, nå er det vel ganske normalt at diskant/mellomtone har eget kassevolum også men...

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finfint prosjekt! Skal gjøre det samme med mine 12" vegaer når jeg kjøper nye høytalere. Da med Zachry DSW-400 innfelt i kassa slik at suben blir aktiv. Tenkt til å parallellkoble elementene til 4Ω, da får de 210 watt hver.

Hvor dypt går dine suber da?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Finfint prosjekt! Skal gjøre det samme med mine 12" vegaer når jeg kjøper nye høytalere. Da med Zachry DSW-400 innfelt i kassa slik at suben blir aktiv. Tenkt til å parallellkoble elementene til 4Ω, da får de 210 watt hver.

Hvor dypt går dine suber da?
    Takk for det. Joda, det høres ikke dumt ut det! Eltax'ene skal vel på papiret gå ned til 25Hz, men jeg har ikke fått målt hvordan de spiller i rommet enda. Med subwoofer equalizer fra forsterkeren har jeg hvertfall et sinnsykt trykk på film

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja, det var jo ikke værst, selvom det er på papiret. I +-3db? Du skal nok ikke se bort i fra at de går så dypt, mange rom har en tendens til å forsterke litt her og der i bassen...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Såpass ja, det var jo ikke værst, selvom det er på papiret. I +-3db? Du skal nok ikke se bort i fra at de går så dypt, mange rom har en tendens til å forsterke litt her og der i bassen...
    På nyeste eltax'ene står det +/- 4dB ned til 30Hz.. Men mener ganske sikkert å huske at det sto 25-20.000 på den gamle serien, ble plutselig litt usikker.. Men uansett, det tuktes til det ytterste med EQ

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff.. +-4db betyr jo at 30hz kan ligge 8db lavere enn peak. Men tviler ikke på at disse tingene er morsomme å ha med å gjøre

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    huff.. +-4db betyr jo at 30hz kan ligge 8db lavere enn peak. Men tviler ikke på at disse tingene er morsomme å ha med å gjøre
    Hehe, ja vet, er ikke helt bra.. men mener det var noen litt andre tall på de eldre modellene. Men hey, EQ boost fikser det meste. Bruker de stort sett bare til film uansett. EQ til musikk er fyfy :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt prosjekt dette!

Kan hende jeg gjør noe sånt med mine Proson Libra 1004 når jeg har tatt et par skritt videre fra det jeg har nå, hvis jeg ikke selger de... Har du satt i sub-delefilter til de, eller bruker du bare eltax-delefilteret?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •