Mitt DIY prosjekt: Excel w18 og ScanSpeak 9800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt DIY prosjekt: Excel w18 og ScanSpeak 9800

Jeg har nå begynt byggingen av en liten 2 veis gulvhøyttaler. Dette blir mitt første ordentlig prosjekt (noe som dere sikkert kommer til å se), så jeg har ikke noen forhåpninger om et perfekt resultat. Høyttalerene jeg skal bygge, baserer seg stort sett på Troels Gravesens TJL (http://www.troelsgravesen.dk/TJL_2W.htm), men jeg har valgt å bruke en Scan Speak 9800 diskant i steden. Denne høyttaleren har fått mye skryt for å ha dyp bass og en spesielt god gjenngivning av stemmer.

Her er elementene jeg skal bruke. Disse to har som dere ser blitt brukt til å teste hullene i "verkstedet"

Jeg har valgt å bygge ute, da det blir ganske så optimal lufting, og man kan kombinere byggingen med litt soling

Til fresen har jeg laget et sirkelannlegg. Det er kanskje ikke 100% nøyaktig, men fungerer rimelig greit.

Her er fronten hvor jeg har prøvd å felle ned elementene. Håper fineren vil dekke over de værste glippene her.

Inne i kassene har jeg brukt tre avstivere, litt usikker på om hullene i dem er store nok.. Rundt basselementene har jeg frest ut litt mellom skruene for å bedre flyten av luft.

Nå gjenstår dempemateriale, delefilter og finering.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldi arti prosjekt ditte her og det ser bra ut til nå.. gler meg til det er ferdikt..

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra

Ser bra ut så langt.. Satser du på bassrefleks elle er det et lukket kabinett?
    Excel elementene til seas er kanon!

Stå på!

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bassrefleks ja. Kassevolumet og portlengden til TJLen er ganske så forskjellig fra de verdiene man regner ut for elementet, men får stole på at Gravesen vet hva han gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette her.Har du fått noen nye verdier på delefilteret,eller skal du prøve deg frem siden du har byttet ut orginal diskanten?

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Var på Eltek i dag og kjøpte delefilterkomponenter. Blir fort en del kroner selv om man ikke velger de dyreste komponentene. Jeg har laget et nytt 3ordens delefilter til diskanten. Basselementet har et 4ordens delefilter, men fordi diskanten har en naturlig avrulling før delefrekvensen, vil et 3ordens filter på diskanten gi en mer lik avrulling sammenlignet med bassen. SS 9800 har en impedanstopp rundt 500hz, men den behøvde jeg ikke ta hensyn til når jeg bruker et delefilter med såpass bratt avrulling.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg kommet enda litt lenger på veien mot go'lyden.

Dempemateriale er limt på alle sider utenom front baffelen. Jeg har lagt doble lag i topp og bunn for å redusere stående bølger, og bak elementene for å minske tilbakeslag mot membranen.

Delefilteret er også satt sammen. Her er den venstre delen for excel elementet. 4.ordens med 2 sugekretser. Dette er delefilteret som brukes i den oppgraderte versjonen av TJL2W.
    Til høyre er høypassfilteret. Dette har jeg laget selv, og er 3.ordens. Her har jeg brukt 2 motstander for å dempe diskanten 5 db. Dette blir kanskje forandret på etterhvert. Diskanten har en kraftig oppbrytning rundt 30-40khz som jeg ikke har gjort noe med. Mulig dette kan være ha innvirkning på lyden, selv om det ligger utenfor det hørbare området. Er det noen som har noen meninger om jeg burde sette på noen demping i dette området??

Fineringen av kassa er også ferdig. Jeg valgt å bruke en lys tresort (mener det var lønn). Dette ble påført ved hjelp av kontaktlim og strykejern. Det var veldig lett å gjøre små feil her, siden fineren var veldig sprø, og hadde en tendens til å flise seg opp i kantene. Men det gikk til slutt, om ikke et helt perfekt resultat.

Nå er lakeringen i gang, så jeg regner med å få lyd i dem om et par dager.

Ser du noe jeg burde forandre på, eller tips til ting jeg bør gjøre, så skrik ut..

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oj disse var fine godt jobba her..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et flott selvbygg! Blir spennende å høre hva du synes om lyden i de.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerene foreløpig ferdig, men noen småting gjenstår. (Flere bilder kommer senere)

Lyden?
    Jeg er ikke helt fornøyd enda.

Bassen er kjeller dyp. Går en god del dypere enn min 12" Phobos sub, og det fra 6 tommere! Imponerende. Men bassen er nesten for fremtredende. På en del låter, er det helt klart mye mer bass enn det som opprinnelig er tiltenkt. Jeg har bevisst tunet kassen lavere enn det som er oppgitt for TJLen, men dette skulle jo bare føre til mindre boomete bass. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med dette. Har prøvd å flytte høyttalerene en del ut fra veggen, uten at det hjelper. Mulig jeg bør legge mer dempeull i kassen. Har noen erfaringer med dette?

Også var det mellomtonen da. Her kommer det en slags ringelyd rundt 3khz. Denne lyden er svært sjerende på enkelte sanger. Jeg vet at excel elementet har ressonans rundt denne frekvensen, men jeg skjønner ikke at den er så fremtredende, når jeg har brukt et 4.ordens delefilter og sugekrets. Kan det være kabinettet eller noe annet som lager denne lyden? ellers er jo muligheten der for at jeg har koplet feil i filteret..

Håper noen smarte sjeler kan hjelpe meg med dette..

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å sett den på spikes, det kan hjelpe.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loddingen på delefilteret hadde nok gått litt for fort.. Fant noen små feil som jeg rettet opp.

Nå låter det mye bedre. Den irriterende lyden rundt 3khz er borte, og bassen er strammet opp en god del. Mulig jeg legger i litt mer dempemateriale og prøver tipset ditt om spikes for å stramme opp enda litt mer.

Bruker en billig denon receiver nå, så jeg kan vel ikke kreve at den har stålkontroll på bassen. Det blir nok langt bedre når jeg får koplet den opp med Arcam forsterkeren min, selv om den også er ansett som litt for svak for excel elementene. Men for all del, det låter skikkelig bra nå. Kan ikke si å ha hørt noen bedre høyttalere under 15-20k, så jeg må si jeg er stor fornøyd med prosjektet

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Tuning av bass.

Etter det jeg har lært får du en mindre kontrolert bass hvis du tuner Kassa/porten til at den skal spille dypere enn den er beregnet på.

Vennlig hilsen Grattagrev:-D

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Glemte å si at de ble veldig pene

Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Delefilter

hei ..

har du skjema på delefilteret,
    komponent liste...
    delefrekvensen osv ..

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pent

Skikkelig pene høyttalere må jeg si. Har sikla litt på å bygge et par sånne høyttalere selv, men med bånd-elementet. Hvor har du kjøpt fineren? De "tvingene" dine så veldig smarte ut. Hvor er de fra? Er du fornøyd med lyden nå som høyttalerne sannsynligvis er spilt inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tvingene så jo nesten uunnværlige ut for de som driver litt med DIY, hvor han du handla dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av logen
    De tvingene så jo nesten uunnværlige ut for de som driver litt med DIY, hvor han du handla dem?
    Tvingene er fra biltema. De er ikke så dyre heller..

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent!