Oppgradering av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Oppgradering av høyttalere

Hallo!

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne tråden, men prøver her iallefall :smile: ok, planen var å sette på et ekstra par med terminaler på høyttalerne mine slik at de kan brukes til bi-wiring. Har planer om å kjøpe en effektforsterker og brokoble denne for å bruke den til bi-amping, men da må jeg jo ha bi-wiring. Og hvor kan jeg eventuelt kjøpe slike terminaler? Link til anlegget mitt finner dere HER, skader heller ikke å legge inn en kommentar :smile:

Har aldri sett og fiklet så mye inni en høyttaler før, så det er vel bare å skille bass ledningene og diskant, mellomtone ledningene i hvert sitt terminalpar? Har også tenkt å bytte kablene inni hvis det ikke er gode nokk kabler fra før der. Men det er vel bare vanlige høyttalerkabler som skal brukes innvendig også? Og er det nødvendig å lodde disse ledningene eller noe? eller er det bare å feste de med den bare lederen, slik som på bak forsterkeren?

Og til slutt, vet ikke om det er et dumt spørsmål men, må man gjøre noe når man skrur inn elementene igjen? justeringer eller no sånt? Eller er det bare å skru fast skruene og spille i vei?

Takker for alle svar :smile:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring er tant og fjas.
    Bruk vanlige kabler du.
    Biamping derimot kan vel muligens ha noe for seg, men kun ved bruk av eksternt delefilter alà Linn og Audiovector. JMlab og mange andre produsenter bruker singlewire terminaler på sine dyreste høyttalere.
    Bi - triwire terminaler er der kun fordi markedet forventer det.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I delefilteret til en singlewire høyttaler er det et pluss og et minus punkt, hvor alle elementenes delefilterkretser knyttes til terminalen. I delefilteret i en biwire høyttaler er det 2 pluss punkt, hvor det ene leder til feks kretsene for diskant og mellomtone, og det andre leder til bassene.

For å gjøre det du vill må du med andre ord modifisere delefilteret, noe som krever en del kunnskap, og aller helst koblingssjemaet...

Jeg vil annbefale deg å legge dette prosjektet på is...

Skal du bytte ut interkablingen, så vær oppmerksom på at en del kabler farger lyden. Velger du en type som gjør dette kan du ende opp med en annen signatur enn det delefiteret er designet for... (på godt og vondt)

Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da tror jeg ikke at jeg gidder, har ikke så god peiling på det der. Men takk for svar uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •