DIY sub - Vmax15 + DSW400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY sub - Vmax15 + DSW400

Heisann, jeg skal bygge meg en "stue" sub med skikkelig trykk i. Jeg har vært rundt på nettet å kikket etter element og forsterker. Etter litt titting fant jeg dette:

Cerwin-Vega! V-Max15

Følsomhet: 87,8dB
    Max effekt: 600W
    Fs: 23,4Hz
    Qts: 0,56
    Qms: 4,2
    Qes: 0,63
    Vas 82,32 liter

Zachry DSW-400

Uteffekt 420 W RMS / 4Ohm / 0.1% THD, 250 W RMS / 8 Ohm / 0.1% THD. Filter Lavpass 24 dB / oktav, høypass 12 dB / oktav. Mål ( BxHxD ) 286x400x150 mm. Vekt 11.5 kg.

Jeg skal bygge kassen i spon. Jeg lurer litt på hvor stor kasse jeg må bygge, jeg ser at det står "Vas 82,32 liter" under elementet, hva betyr dette?

Ser dette ut som en bra kombinasjon eller er jeg helt på jordet?

Takker for svar!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt liten forsterker til den subben der, den tåler en del mer

Kassa jeg har bygd til min er på 58 L, har en 4" port som er ca. 10" lang, tuninga er da på ca. 33 hz om jeg ikke husker feil..... men en 4" port er forresten alt for lite da det er fælt med blåselyder av og til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Litt liten forsterker til den subben der, den tåler en del mer
    Jeg ser på MinHifi'en din at du har de eldre V-max elementene med røde ringer rundt, det elementet jeg ser på har max effekt på 600W mens de du har har max effekt på 1000W.

Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Kassa jeg har bygd til min er på 58 L, har en 4" port som er ca. 10" lang, tuninga er da på ca. 33 hz om jeg ikke husker feil..... men en 4" port er forresten alt for lite da det er fælt med blåselyder av og til
    Jeg har tenkt å bruke 2/4 stk Bassrør 300x100 fra ljudia, ville dere ha brukt 2 eller 4?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krissern89
    Jeg ser på MinHifi'en din at du har de eldre V-max elementene med røde ringer rundt, det elementet jeg ser på har max effekt på 600W mens de du har har max effekt på 1000W.

Jeg har tenkt å bruke 2/4 stk Bassrør 300x100 fra ljudia, ville dere ha brukt 2 eller 4?
    at v-max15 av den nye typen er 600w max er feil den er 600w kontiunuerlig bare sjekk på cerwinvega.com

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krissern89

Hvis du ser litt nøyere etter så ser du at jeg ha en nyere 15" Vmax også, som ikke har rød ring, og det er det elementet jeg prater om

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en enkel pekepinn kan du si at du trenger et kassevolum lik Vas, for å spille like dypt som Fs.
    Mao må du bygge en kasse på 82 Liter for å spille frekvenser ned til 23 Hz.
    Som sagt bare en pekepinn for å sammenligne elementer. I praksis vil du få noe romgain i de lavere frekvenser, slik at man kan godta en høyere avrulling fra kassen.
    Bassrør må avstemmes til kassen, og størrelsen på elementet.
    Til et 15" element ville jeg valgt et 6" rør, 4" er for lite og gir garantert blåselyd. Muligheten er selvfølgelig å bruke 2 stk 4" istedet.
    Jo større areal du har i røret(ene), jo lengre blir de. Og jo mindre kassen blir, jo lengre blir rørene. Skjønner?

Hva skal sub'en brukes til? Musikk eller film?
    Skal komme tilbake med et kasseforslag etterhvert.

Norcad

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som en enkel pekepinn kan du si at du trenger et kassevolum lik Vas, for å spille like dypt som Fs.
    Mao må du bygge en kasse på 82 Liter for å spille frekvenser ned til 23 Hz.
    Som sagt bare en pekepinn for å sammenligne elementer. I praksis vil du få noe romgain i de lavere frekvenser, slik at man kan godta en høyere avrulling fra kassen.
    Bassrør må avstemmes til kassen, og størrelsen på elementet.
    Til et 15" element ville jeg valgt et 6" rør, 4" er for lite og gir garantert blåselyd. Muligheten er selvfølgelig å bruke 2 stk 4" istedet.
    Jo større areal du har i røret(ene), jo lengre blir de. Og jo mindre kassen blir, jo lengre blir rørene. Skjønner?

Hva skal sub'en brukes til? Musikk eller film?
    Skal komme tilbake med et kasseforslag etterhvert.

Norcad
    Takker for mye og konstruktig informasjon. Planen var å bruke 2 stk 10 cm (4"?) til kassen, men er ikke helt sikker da jeg ikke har så mye peiling.

Sub'en skal brukes til både musikk og film.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er kassa mi på 58 L ca... og fikk ikke til og bruke en 6" eller 2 stk 4" ..for å få lav nok tuning så måtte rørene være på ca.19" lang !
    Så jeg endte opp på ett 4", som er for lite.

To stk 3.5" anbefaler CV, og det er vel en del mer areal enn en 4"

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette elementet er jo beregnet for bil, og vil ikke ikke gi noe spes. godt resultat inne.
    Parametrene på elementet tilsier en lukket kasse på 50-60 liter, men denne ville bli meget tungdreven, og ikke spille særlig dypt i frekvens.

Selvfølgelig kan du bygge en bassreflekskasse på 60 Liter, men problemet blir altså lange rør for å unngå blåselyder. (2 stk 4" rør med lengde 57 cm!
    I tillegg vil den få en noe slitsom frekvensgang, deler du ved 80 Hz, vil den spille +3,5 dB@45 Hz, og -3 dB@33 Hz.
    Forer du den med 400w, vil den allikevel ikke levere mer enn ca 100 dB.

Mitt beste tips er å se etter et annet element.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette elementet er jo beregnet for bil, og vil ikke ikke gi noe spes. godt resultat inne.
    Parametrene på elementet tilsier en lukket kasse på 50-60 liter, men denne ville bli meget tungdreven, og ikke spille særlig dypt i frekvens.

Selvfølgelig kan du bygge en bassreflekskasse på 60 Liter, men problemet blir altså lange rør for å unngå blåselyder. (2 stk 4" rør med lengde 57 cm!
    I tillegg vil den få en noe slitsom frekvensgang, deler du ved 80 Hz, vil den spille +3,5 dB@45 Hz, og -3 dB@33 Hz.
    Forer du den med 400w, vil den allikevel ikke levere mer enn ca 100 dB.

Mitt beste tips er å se etter et annet element.
    Ok, jeg er åpen for all slags forslag. Har du noen anbefalinger å komme med? Jeg trenger et (to?) element(er) som klarer å holde følge med 2 stk CV! 15" som får 400 watt hver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •