Hvordan skal en senter låte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal en senter låte?

Ja. skal tune opp senter høyttaleren min. Og siden jeg ikke er helt inne på hvordan en senter skal låte så må jeg nesten høre med dere her på forumet. Er det noen standar for det eller er det mest opp til hva en liker?
    For min låter nå forferdelig! Den skal da mest brukes til tv/film titting. DD/DTS eller Pro Logic.
    Hvordan skal midbass/bass låte?
    Mellomtone?
    Diskant?

Tommy..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Hvordan skal en senter låte?..
    Mest mulig likt til fronthøytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke så mye hjelp i, men en senter bør vel låte mest mulig likt fronthøyttalerne dine. Dette for at lyder som flytter seg i lydbildet ikke skal endre karakter etter som hvor de befinner seg.

Eller kan de færreste senterhøyttalere levere like mye bass som sidehøyttalerne. Det kan derfor være lurt å rute bassen til sub/front. Men det avhenger jo av spec på høyttalerne dine.

Håper noen har et mere presist svar til deg :-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte, som meg selv, liker gjerne å øke lyden litt på center-kanelen ettersom en del filmer har litt lavt volum på dialogen. Dette må en selvfølgelig tilpasse fra film til film, så en hurtigtast for dette på fjernkontrollen er en fordel...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet med å øke volumet på senteren for å øke dialogen er at bredden på lydbildet blir snevrere. Personlig foretrekker jeg å ha likt volum på senter og frontene
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg køyrer òg heilt likt volum på senter og frontrekka. Synes dette virkar best. he 5" bassar i senter, og 6,5" bassar i frontane.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da veit det. Takker for alle svar!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Kanskje ikke så mye hjelp i, men en senter bør vel låte mest mulig likt fronthøyttalerne dine. Dette for at lyder som flytter seg i lydbildet ikke skal endre karakter etter som hvor de befinner seg.

Eller kan de færreste senterhøyttalere levere like mye bass som sidehøyttalerne. Det kan derfor være lurt å rute bassen til sub/front. Men det avhenger jo av spec på høyttalerne dine.

Håper noen har et mere presist svar til deg :-)
    Jeg er veldig enig i dette. Klart man gjerne skulle hatt like mye bass og dynamikkreserver i senteren, men i praksis er det sjelden slik, og da er det naturlig å rute bassen til subwooferen, alternativt til frontene. Det er likevel slik at senterkanalen har mye dynamikk også i mellomtonefrekvensene, og bør derfor ikke underdimansjoneres uansett.

Nå vil jeg også si dette (med fare for å bli steinet av enkelte andre):
    Bruker man anlegget minimalt til musikk og overveiende til film, så trenger man ikke store fronthøyttalere i det hele tatt, og bør maksimere størrelsen på senterhøyttaleren. Det holder med "stativstørrelse" høyttalere, så lenge man har en god subwooferløsning. Grunnen er at svært mange filmspor faktisk har betydelig mer trykk i senterkanalen enn i venstre og høyre fronthøyttaler, og at det derfor faktisk er senterkanalen som er dynamikkbegrenseren på film, ikke de to andre fronthøyttalerne. Selvfølgelig skal de fortsatt låte likt. I et rent filmoppsett vil jeg hevde at det beste er like høyttalere overalt, der en plasseringsmessig fleksibel MTM-høyttaler kanskje er det aller beste valget (hvis man ser bort fra elektrostater og slikt).

Til sist, kanskje den mest omstridte brannfakkelen: Har man bare en lytteposisjon, så kan det faktisk være verdt det å forsøke å kjøre såkalt "phantom center", altså at man kjører uten fysisk senterhøyttaler og kun bruker venstre og høyre fronthøyttaler (settes opp ved å sette Center til "none" i surroundprosessoren, som da fordeler sentersporet til de to andre frontene). Da slipper man problemer med høydeforskjellene ved ulik diskantplassering, ulik klangbalanse, ulik spredning, ulik dynamikkhåndtering etc. Har man eneste sete i sweet spot, så vil senterhøyttaler etter min mening være overflødig, og man kan legge de sparte pengene i enda bedre fronthøyttalere som også vil fungere godt på musikk.

Kjør debatt!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei assa jeg bruker anlegget mest til 2 kanals musikk.Men det kommer jo en film til tider og da er det jo greit at det låter bra overalt liksom. Har ingen sub nei,Frontene mine er under konstruksjon, og håper på å bli feridg i løpet av dagen. Og så ta det derifra med senteren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •