Mitt DIY-projektorfeste

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt DIY-projektorfeste

Hadde noko tid til overs igårkveld, og tilkalte derfor litt assistanse for å hjelpe meg å få til eit diy-biltemafeste.

Utstyret som skulle brukast:Biltema skjærefjøl og biltema høgtalerfeste

Panasonic pt ae700 er projektoren som skal henge i dette festet

Måtte nesten sjekke om skjærefjøla passa oppå der, det gjorde den, men blei til eg brukte tre av dei fire skruhola.

Så la vi eit a4-ark over projektoren, og merka av for der hola skulle borast i plata

Wohoo, det passar :P

Ferdig resultat:

Belønninga

Total kostnad: ca. 150,-

Og dette festet vart mykje betre enn det eg brukte før, det fekk eg aldri til å stå i ro :P

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt!

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!

Det ble jo dritbra! Gratulerer med fint resultat! Får huske på denne tråden hvis jeg får bruk for sånt feste en gang..

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjemperesultat. Åsså DEN belønninga da :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for flotte tilbakemeldingar Skal ikkje ta æra for å ha funne opp dette festet, eg herma etter ein annan kar her på forumet. Brukte berre nokre andre delar enn han. Synes skjærefjøla var veldig fin, så måtte nesten berre ha den

Hehe, ja belønninga var nesten like bra! Vi åt opp heile også

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksemplarisk billedserie :-)

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting fra Biltema kan brukes til så mangt, stilig prosjektorfeste du lagde.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt, billig og genialt - kort og godt. Det finnes mye rart av oppheng for PJ der ute, men dette virker solid nok det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig genialt ja såg ikke so verst ut heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk, dere med digital projektor har det enkelt... :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det blir fort litt verre der ja no12 Ikkje berre berre å henge 80 kg projektor i 3 4mm skruar

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på med ca det samme nå, men i stedet for skjærefjøl, vil jeg bruke bunnen av en fiskekasse.

Den er ca 3mm tjukk, plastikk. Tror dere det holder, eller bør jeg finne noe annet? Som dere ser på bildet, så er den nokså bøyelig, men tror ikke den vil brekke.
    http://i18.photobucket.com/albums/b1...z/DSC00195.jpg
    http://i18.photobucket.com/albums/b1...z/DSC00194.jpg

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint DIY projektor tak oppheng der Tandstad, syntes forsåvidt det så ut som en glimrende løsning, og en løsning som fikk utseendet med seg også ;-)

Den fiskekasse plata ville jeg ikke brukt, ikke fordi den ikke ville klarer vekten, av en 3-6 kg projektor, men fordi den mye sannsynelig vil forandre form over tid, spesiellt ettersom den virket litt for tynn.

Over tid og med temp fra projektopren osv, og det er litt kjedelig å hele tiden etterjustere så bildet treffer der det skal på lerretet. Man vil kunne få sprekker også som kan utvikle seg over tid, sånn at projektoren plutselig faller ned etter en tilsynelatende langvarig velykket tidsperiode. Det vil ikke den mye tykkere skjærefjæl plata være så utsatt for.

Vil faktisk mistenke at DIY opphenget til trådstarter kan ha noe av den samme sigende problemstillingen sammen med en varm projektor over tid, da det vel er en slags termoplast disse skjærefjælene er laget av, og termoplast er ikke like stabilt som andre herdeplast typer som f.eks projektor kassa er laget av.
    Ikke noe stor problem på en lampebasert projektor som ikke er så følsom for mm avik i vinkel osv, men kanske nokk til at man av og til må opp å få projektoren til å treffe fiktig.

Et annet moment er at en slik tykk plast plate vil virke ganske så varmeisolerende, noe som ikke burde være noe problem hvis det er en god luftspalte mellom projektoren og plata, men som hvis den kommer for nerme projektor bunnen kankje kan få opp temperaturen litt mye.

Ville egentlig heller prøvd å få tak i en 1-3mm tykk stålplate eller noe tykkere tilsvarende i aluminium, da det oppfører er mer stabilt på slike jevnt hengende laster, og leder bort varme på en litt annen måte.

Har selv tidliger brukt en litt moddet versjon av TV veggfestet fra Biltma

til en ca 6kg tung LCD projektor, kanskje en kombinasjon av den TV plata og høytaler festet kunne være en mulig løsning...

Her er forresten et bilde av den eldre ASK A4 projektoren med biltema feste og Barco CRT projektor festet mitt, valgte å ikke feste i taket men veggene i stedet, og med 3m takhøyde er det plass til en utility winch også ;-)
    Skal også snart feste teste et oppsett med en Elaktrohome projektor, og vurderer å forlenge de 4 stk M10 gjengestengene så de passer på høyden og hullbilde på Electrohome projektoren.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, har nå funnet meg sideplaten til et PC-kabinett.
    Tror dere den er brukbar? Er ganske tynn da..

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil sikkert fungere, men hvorfor nøye seg med noe som er "ok" når det koster så lite å få det bra? Husk at det som holder den forholdsvis stiv, er kantene rundt. Når du fjerner disse vil det nok bli litt "gummitarzan".

Hva med å hare kjøpe en hobbyplate til 50,- på nærmeste BM el.l og male den sort? Pent blir det uansett hvor tykk den plata er. (Med forbehold selvfølgelig ;-))

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Okei, har nå funnet meg sideplaten til et PC-kabinett.
    Tror dere den er brukbar? Er ganske tynn da..
    Slike tynnplater (går ut i fra det er en stålplate) kan bli litt livlige hvis de ikke stives av med noen bretter eller buklinger som legger inn spenninger og en stivere geometri, og hvis man kapper eller klipper en slik prefabrikert PC kabinett plate kan den bli litt strekt i ytterkantene og våkne til liv. En slik plate vil være en sikkrere innfestning for projektoren enn den tynne fiskekasse plata i alle fall, men om du må kappe den til og male osv, da er det kankje andre plater som hadde vært bedre egnet og som krever litt mindre blekkenslager arbeid.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå skaffet meg en 3-4mm tykk stålplate! Den bør da holde! Men er litt skeptisk til vekten nå.. Blir muligens litt for tungt.. står max 5kg på høytalerfestet.

Hva tror dere?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein grunn til at du droppar biltema-skjerefjøl da? Kostar vel maks 100,- for ein pakke med to stk i, og designet på desse er ikkje å forakte heller

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Har nå skaffet meg en 3-4mm tykk stålplate! Den bør da holde! Men er litt skeptisk til vekten nå.. Blir muligens litt for tungt.. står max 5kg på høytalerfestet.

Hva tror dere?
    Joda vekt på en litt tykk jernplate kan bli et problem, en 4mm stykk stålplate som skal dekke hele undersiden på en Panasonic PT AE900E projektor med areal 335x270mm vil ha en vekt på 4x335x270x0.00000785 = 2.84 kg, noe som ville komme i tilegg til de 3.6 kg som projektoren veier (hvis komplett sine verdier stemmer).

Det man kan gjøre i et slik tilfelle er å kappe, forme /borre ut hull i stålplata slik at den samlede vekten kommer ned på et akseptabelt nivå, eller man kan vel også gjøre det som er vanlig på mange universal oppheng også, nemlig å bare bruke noen ganske smale stål plater som går fra innfestningen i høytaler feste og ut til hvert av de områdene som projektoren skal festes i.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •