Mulig å bygge en sub som er bedre en PB-10 til 6k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å bygge en sub som er bedre en PB-10 til 6k?

Som topic spør om, er det mulig? Leser jo til stadighet at SVS PB-10 knuser alt av andre subwoofere..

Så kan få bygd en subwoofer hjemme som er hakket bedre enn svs'n? Til omtrent samme pris da.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste DIY mennesker mener sikkert at det er mulig.

Men, jeg mener at når man produserer så "stort" som det SVS gjør, får dem prisene så godt ned, at jeg tviler på noen normale hobbykonstruktører klarer det til samme prisen ved kun en sub. Har jeg vondt for å tro iallefall.

Får man tak i et brukt Plus/2-ISD element, kan man sikkert eksprimentere litt og få noe til å låte bedre enn PB10 til 6k ville jeg tro......? Men så må man jo ha elektronikk etc.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, får du tak i et pb12.2 element kan du jo bare bygge deg en SVS pb12-Plus...

Da får du en sub for 5-6 k som banker pb10...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens ikke noe som spiller høyere, men ser man på andre kvaliteter så finnes det mye å velge mellom i den prisklassen også.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart mulig, men du skal selvsagt være villig til å legge masse arbeid inn i det! Du må jo sette deg godt inn i kunsten å bygge en sub og sette deg ned med noen formler og tegne i vei.. Tviler på at du klarer det hvis du aldri har prøvd før...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TCSounds TC2+ 12" eller Soundsplinter RL-p12 med en Hypex DS 4.0 forsterker havner nok på ca samme prisen som pb10, og skal man tro diverse mennesker rundt om på nettet, vil det spille vesentlig bedre...

Ulempen med en slik sub er jo at den fort havner på en 110-120 liters volum, og dermed blir en del større enn pB10...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først skal du definere bedre :-) Den store fordelen med å bygge selv er at du kan bygge helt presis den subben du vil ha, og hvis det ikke er en PB10, eller noen annen sub som er for salg kan du nok bygge en som passer deg bedre.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definere bedre.. Hmm, det jeg er ute etter er noe som spiller ganske reint, høyt og med trøkk.. Så det jeg lurte jo på om det er mulig å bygge sub dette, for en rimelig pris..

Vurderer og selge det jeg har av selgbare høytalere og heller bygge noen selv, om dette er noen vits i.. Har allerede bygd en bilsub med DY9410 element, og dette spilte greit nok i et vanlig rom, og har bestilt meg en ny diskant for ikke så lenge siden som skal brukes i en center høytaler..

Er det vits i å bygge selv, kan en "noob" bygge noe som trøkker, spiller passe reint og ganske høyt?

Så her spurte jeg vel mest om det går ann og bygge noe bra til den prisen.. Hvis ikke er det vel lurest og heller spare opp til SBS 5.1..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, sub er det enkleste å bygge, så det er et godt tips å begynne med det.

Med det meste du bygger selv har man mulighet til å få produkter som yter langt bedre enn butikk produkter i samme prisklasse. I de mest ekstreme tilfellene kan man faktisk gange materialprisen med 3-4 ganger for å finne lignende produkter i butikken.

SVS har sørget for at prisforskjellen på DIY og ferdigprodukter ikke er på langt nær så stor med subwoofere, men forskjellen er der...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg setter pris på submatrialer (element og forsterker inkludert) til 10 000 kr, så kan jeg få en subwoofer som er røsker veldig bra, og spiller fletta av de fleste andre subwoofere "kjøpe" subwoofere til samme prisen?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille fletta av er jo et sterkt utrykk, og sammenligner du med SVS så tror jeg ikke det...

Men du vil kunne klare, med litt innsats, å lage en sub som yter som en SVS pb12-Plus til ca 7 000 kr. Fra Lsound koster denne ca 10 000 inkl frakt...

Og da får du jo med muligheten til å forme kabinettet etter det sideflateforrholdet som passer best for din stue, pluss at du kan lage finishen som du vil, feks så den matcher frontene dine perfekt...

Men det tar en del timer med arbeid, så for at man skal kunne se på det som et "billigere" alternativ forutsetter det at man syns det er moro å snekre... Hvis ikke blir jo de 30-100 timene med arbeid bare en "utgift"...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •