Centerhøytaler, hvilket Bass/Mellomtone element anbefaler dere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Centerhøytaler, hvilket Bass/Mellomtone element anbefaler dere?

Bestilte meg Seas H1189 27TDFC fra skolen sammen med noen andre. Den var på tilbud til 200 kr, satt ned fra 362 kr pr stk..

Tenkte jeg kunne bruke denne i en hjemmelagd center, så da har jeg fått tak i en diskant som forhåpentligvis vil funke til sitt bruk, men mangler Bass/Mellomtone elementer.. Så er det noen av dere som har forslag til element?

Burde kunne spille greit med bass, ettersom jeg har hørt det er noe bass i center kanalen, men burde ikke overstige 700 kr pr element..

Diskanten går foresten fra 1500hz til 25000 hz, så burde ha et element som spiller over 1500 hz da, tror jeg?

Er veldig ny i dette med selvbygg, men synes det ser spennende og morro ut og så trenger jeg uansett en litt mere anstendig centerhøyttaler.

Alle forslag mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=12
    http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=3
    http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf

Tre fine 6,5" som gir mye for penga og som ikke byr på for store problemer å lage et ok delefilter til.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar du skal bygge en MTM, og første spørsmålet er jo om du skal benytte 5" el 6,5" basselementer. Det gjør en vesentlig forskjell i fysisk størrelse, men også i lydtrykk ved lave frekvenser.

Peerless er som nevnt der du kanskje for mest for pengene.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å finne en DIY MTM høyttaler på nettet, hvor de har benyttet denne SEAS diskanten, også kopiere den.
    Det største problemet som nybegynner innen DIY er delefilteret, og ved å følge en byggeanvisning fra andre, har du større mulighet for å få bra lyd på første forsøk.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg antar du skal bygge en MTM, og første spørsmålet er jo om du skal benytte 5" el 6,5" basselementer. Det gjør en vesentlig forskjell i fysisk størrelse, men også i lydtrykk ved lave frekvenser.

Peerless er som nevnt der du kanskje for mest for pengene.

Det beste tipset jeg kan gi deg er å finne en DIY MTM høyttaler på nettet, hvor de har benyttet denne SEAS diskanten, også kopiere den.
    Det største problemet som nybegynner innen DIY er delefilteret, og ved å følge en byggeanvisning fra andre, har du større mulighet for å få bra lyd på første forsøk.
    Delefilteret var det en lærer fra skolen som skulle hjelpe meg med, men ettersom jeg snart er ferdig på skolen (vidregående) så veit jeg ikke om jeg har fått tak i de nye bass/mellomtone elementene enda siden jeg ikke har en overflod av penger for tiden, så da får ikke han regnet ut delefilteret..

Forøvrig kan det godt være 6,5" elementer så lenge kassen ikke blir unødvendig stor..

Men hva er MTM høyttaler? Har aldri hørt det før.

Takk for alle svar så langt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MTM er en forkortelse for Midwoofer-Tweeter-Midwoofer.

http://creativehifi.com/catalog/prod...6c504079571f3a

Jeg har ikke hørt disse selv, men ser ut som du får mye for pengene i allefall.

Her er en MTM høyttaler hvor denne diskanten er blitt brukt

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker16.html

Han har også testet mange ulike midbasser, mye bra lesestoff her.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe vits i å lage en centerhøytaler med f.eks 8" bass - 5" mellomtone - 1" diskant - 5" mellomtone - 8" bass ?

Eller vil det bli unødvendig mye å lage på delefilteret og kreve altfor mye watt/strøm?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vits og vits.....
    Tanken er god, men det gir et par store utfordringer; Det ene er som du nevner delefilteret, det andre er at to 8" trenger stort volum i kassen for å spille bass. En senterhøyttaler på 50-60 liter blir jo litt voldsomt kanskje?
    Satser du i stedet på 2x 6,5" av god kvalitet, er det nok straks enklere å bli fornøyd med resultatet. Ikke minst hvis du har plass til et optimalt volum (større kasse).

Norcad

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •