bakhøytaler av 14cm Ø papprør!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bakhøytaler av 14cm Ø papprør!

Hallo!

Nå skal jeg bygge meg noen nye bakhøytalere for morroskyld!
    Jeg har fått tak i ett solid papprør som er 14cm i diameter, 1cm tykkelse på veggen og ergo 12cm Ø invendig!

Det skal gå fra gulv til tak, så invendig volum blir likevel over 20liter. Faktisk ca 25liter hvis takhøyden er 230cm...
    men tror det er "kun" 220 hos meg, pluss at noen cm går vekk i bunn og topp for å tette røret(eventuelt noe sand i bunnen?)

Pga diameteren er 5" bass\mellomtone ett krav!

Slik jeg optimalt ser det for meg er å bruke elementene i fronthøytalerene mine(eltek s214tc) og bygge Bel XL til nye fronter! :razz:
    Men siden jeg verken har såppas med penger og Bel XL ikke engang er ferdig konstruert så blir det ikke det enda! så midlertidig skal jeg bare bruke ett par 5" coax bilhøytalere(og der mistet 90% av leserene interessen...), men hvis du ser på hvilke bakhøytalere jeg har nå så tror jeg ikke det blir så mye værre!

Ok men så, 20-25 liter er nok en smule mye for ett stakkars 5" men skulle passe perfekt for eltekene. Så jeg lurer på om jeg kan stappe inn noe skumgummi til å tette igjen slik at volumet blir midlertidig mindre?
    Og hvordan vil det være å lage en høytaler av ett så langt og smalt rør? det blir jo en lukket kasse! vil det være noe problem?

Bare kom med innspill og komentarer, jeg begynner kansje å bygge i neste uke(skal flytte i helga), og jeg kommer til å poste bilder her!
    Er jo en ganske enkel konstruksjon og røret har jeg jo allerede!

mvh Espen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Det burde jo gå ganske greit å lage en bipolar ht også, bare å vri ett par elementer 90grader eller noe sånnt i forhold til ett annet par! Da kan man jo enkelt ha en liten høydeforskjell på de som også skulle være ideelt!

Men da trenger jeg helt nye elementer++, noen som har noe forslag?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax'er behøver absolutt ikke låte ille. Det er der som med alt annet, det finnes bra saker og saker som er mindre bra.
    Optimalt sett bør du benytte mellomtone/diskant med samme lydsignatur som frontene. Og tenker du fremover, så benytter du tilsvarende elementer som i BEL.
    Men jeg antar dette også har et økonomisk aspekt.
    Uansett hjelper det ikke å benytte skumgummi som fyllmasse, det gjør det hele bare langt verre. Skumgummi virker som demping, og gjør at elementene "ser" et enda større volum.
    Du kan bruke tre, sponplate, stålkuler, blyhagl, sand, stein, lecakuler e.l.
    25 liter er vel mye til en 5" ja, men hvis du skal sette inn 2 x 5" i hvert rør, er det jo ikke så galt?
    Å tette røret i hver ende er jo enkelt nok med en tilskjært sponplate f.eks, men har du tenkt på utforming, materiale og festemåte til frontbaffel?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandel 5" coax... need i say more?

Og det blir bare 1 ihver høytaler. når jeg skal putte ordentlige elementer i blir det nok 2x 5" ettellerannet(ikke coax\bil HT)

Lydsignatur.... jeg kommer ikke til å streve etter det. Bare få de til å låte bra så!
    Bel bruker 6,5" også.

Og ja, med meg har allt ett økonomisk aspect!

Ideen med skummgummien var å stappe det litt hardt slik at det blir som en plugg alla SVS. Det er bare sammen med 5" coax elementet da, så blir det enkelt å bare dra den ut når jeg skal putte i andre elementer!

Har en plan for montering , skal ta en rørstump som er rett i den ene siden(der elementet skal være) og halvmåne på andre siden. Halvmånen går da rett på røret! Var det forståelig? Det skal ikke stikke mye ut, 1cm kansje!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du skal ikke lete lenge for å finne høyttalere som er bedre enn de, uten å betale enn formue. Men greit nok det, vet ikke hva du legger i "bare få de til å låte bra så"

Grunnen til å beregne en kasse og optimalisere den for et gitt element, er jo og få best mulig lyd ut av elementet. Men kassen/røret kan ikke trylle, så uansett er det jo elementet som setter begrensningen.

Når du skal benytte et element uten kjente parametre, vil du jo bare måtte tippe, synse og prøve. Det volumet på kassen påvirker er hvor dyb bass elementet klarer å spille. Ved for liten kasse, ingen bass. Ved for stor kasse synker effektåligheten, og du får litt dypbass og mye forvrengning (eller bare "plopp" fordi elementet bunner)

Hadde forsøkt med 12 L som utgangspunkt, og deretter redusert volumet til det beste resultat.

Det er jo bare å prøve!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg kan det grunnleggende!

har sett at det er noe på gang ang Bel XL så nå må jeg begynne å spare til det!
    da er det mulig at jeg putter elementene fra front høytalerene mine i de. de burde passe bra, senteren bruker akkurat samme elementer og er en lukket kasse på ca 20 liter. om kassa øker med ett par liter gjør ingenting. ellers er det ikke noe problem å tømme 5liter sand\singel\whatever i bunnen!

men det jeg lurer mest på er om det å bruke ett langt smalt rør vil skape problemer! Røret i seg selv er ganske solid, så det er ikke det jeg tenker på!

grunnen til at jeg bruker 5" coaxene midlertidig er fordi fattern har de. så det koster meg ingenting! jeg har alt jeg trenger igrunn, det eneste jeg kommer på som muligens kommer til å koste noen skarve kroner er finish!

kom gjerne med forslag til elementer!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg skulle prøve sketchup.....

dere får klare dere med bilder når det kommer!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende projekt eXa!

Gleder meg til å se litt bilder osv. når du er kommet i gang

Vil nok bli spennende høyttalere i en hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å benytte et langt smalt rør gir ingen problemer, snarere tvert imot. Et sirkulært innvendig tverrsnitt gjør at man unngår stående bølger i kabinettet, samtidig er jo et rør fysisk mye sterkere enn en kube. Ved å bygge baffelen av rør slik du sier, fjerner du jo også mye av baffelstep-problematikken, såsant røret ikke får nevneverdig større diameter enn elementet.

Det har fra tid til annen dukket opp tube-høyttalere fra diverse fabrikanter, og det er ikke uten grunn!

Norcad

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hallo!

Nå skal jeg bygge meg noen nye bakhøytalere for morroskyld!
    Jeg har fått tak i ett solid papprør som er 14cm i diameter, 1cm tykkelse på veggen og ergo 12cm Ø invendig!

Det skal gå fra gulv til tak, så invendig volum blir likevel over 20liter. Faktisk ca 25liter hvis takhøyden er 230cm...
    men tror det er "kun" 220 hos meg, pluss at noen cm går vekk i bunn og topp for å tette røret(eventuelt noe sand i bunnen?)
    Er litt redd du bygger et "orgel" her.
    Når du bygger "kassa" så lang og tynn som du gjør her, så tuner du den til en bestemt frekvens (akkurat som pipene i et kirkeorgel). Dermed vil høyttaleren gi mye lyd på denne frekvensen.

For å unngå dette. er nok demping av høyttaleren alfa og omega.
    Siden du har papprøret, kan du jo bare prøve, men vær forberedt på å jobbe mye med dempingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Når du bygger "kassa" så lang og tynn som du gjør her, så tuner du den til en bestemt frekvens (akkurat som pipene i et kirkeorgel). Dermed vil høyttaleren gi mye lyd på denne frekvensen.

Siden du har papprøret, kan du jo bare prøve, men vær forberedt på å jobbe mye med dempingen.
    Tror nok denne karen har tenkt ut demping osv. Uten demping så blir det jo som du sier, et orgel. Og det tror jeg eXa har tenkt over.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist

det du sier er delvis rett. hvis røret er åpent i den ene enden blir det jo igrunn en transmisjons linje høytaler. (antagelig en veldig dårlig, men likevell)
    men siden kassa skal være helt lukket så blir det jo bare en... lukket kasse! :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått unna den letteste jobben. kappe til rørene i riktig lengde...

her er lementene btw!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere hvordan elementet skal festes på siden av røret!

Etter litt saging og filing ser det slik ut:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og slik skal det sitte mot røret. Blir selvfølgelig mye kortere, kansje maks 1 cm ut fra røret!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke dumt det, men usCARVOR-elementer? fysj og fy.. :|

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her ser du bedre åssen feste er!

edit: da var det bare å lage 1 til... :-|

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    senere kan jeg hive i skikkelige elementer. da kan jeg bruke ett litt mindre rør som passer bra med diameteren på diskanter, det burde bli knall da!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var jeg ferdig med andre feste tingen. nå sitter jeg å funderer på hvor langt oppe jeg skalmontere elementet! noen som har noen innspill?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var litt trøtt så det ble ikke gjort noe i dag....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •