DIY Digital Coax kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar.
    Noen forhold til hvordan solid leder eller ikke solid påvirker resultatet?
    Vil gjerne ikke bruke for mye på dette, men samtidig nok til at jeg ikke vil bytte igjen. Er selv ikke fanatisk på kabler. Langt derifra.
    Blitt anbefalt mundorf sine diy kabler hos Eltek, men da koster det jo fort vekk litt likevel om jeg skal ha en del kabler.
    Kabelene som er beskrevet i http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html ser jo ut til å være greie, men kanskje bedre plugger kunne være greit?

Noen erfaringer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Takk for svar.
    Noen forhold til hvordan solid leder eller ikke solid påvirker resultatet?
    Hvem vet? Noen sverger til det ene og noen til det andre, igjen tror jeg at man skal ha godt utstyr og gullører for å være kategorisk. Jeg har og har hatt litt av hvert, og kan ikke si at det ene er bedre enn det andre. Skjerming er nok viktigere.

Vil gjerne ikke bruke for mye på dette, men samtidig nok til at jeg ikke vil bytte igjen. Er selv ikke fanatisk på kabler. Langt derifra.
    Blitt anbefalt mundorf sine diy kabler hos Eltek, men da koster det jo fort vekk litt likevel om jeg skal ha en del kabler.
    Har kjøpt noe kabler hos www.wlfa.se jeg synes er OK, med neopren i kappen, både som koaksialkabel og mikrofonkabel. Har og prøvd mikrofonkabel kjøpt på rull til under 10,- pr meter, og det er minimal forskjell i lyd. Eltek har jo Supra også, de skal være gode. Har et par meter liggende, men har aldri rotet meg til å sette på plugger.

Kabelene som er beskrevet i http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html ser jo ut til å være greie, men kanskje bedre plugger kunne være greit?

Noen erfaringer?
    Ser ikke noen bilder av plugger jeg? Men de kablene er sikkert OK, minner jo litt om Kimber, det skal jo være bra saker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mer på disse som stod nevnt:
    Signalkabel:
    Rød Phonoplugg 27.50kr: 42-267-00
    Svart Phonoplugg 27.50kr : 42-267-18
    Kabel med skjerming 10.70kr/m: 55-914-66

Fra Elfa altså.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt
    42-275-00
    42-275-18
    aom plugger, synes de er bedre enn de du nevnte, har sett dem også, men de virker litt "slappere".

Den kabelen du refererer til er en 50 ohms kabel beregnet til antenner ombord på båter osv, som digitalkabel vil den heller ikke egne seg siden den er 50 ohm og ikke 75 ohm.

Jeg har brukt
    55-815-09
    55-816-08

Begge synes jeg er OK.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topp, da har jeg noen alternativer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt mye spørsmål her men
    Ser tverrsnitter på disse mikrofonkablene er 0,22mm.
    Vil dette ha noe å si? Flere andre bruker tversnitt på 0,5 og 1mm. Innen høyttalerkabler har jo tverrsnitt mye å si. Altså man får tynnere og spinklere tone med lite tverrsnitt.
    Kan det overføres til signalkabler også? Et signal overfører jo ikke rare speningen egentlig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnittet for signalkabel har lite å si. Som du sier er det lave spenninger, i tillegg er det såpass stor inngangsimpedans på forsterkere osv. at det går veldig liten strøm, slik at du praktisk talt ikke har noe tap her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager men dette er ikke en digitalkabel

Hei

Beklager å måtte si at dette ikke er en digitalkabel. Den fungerer sikkert helt fint, men så lenge pluggene ikke er av spesifiserte typer (75 ohm), er dette mere en "analog" kabel enn digital. Nå er interfacene på avsender og mottaksersiden i hifiutstyr (digital SP/Dif) likevel så dårlig konstruert at det er ikke sikkert du likevel vil høre noen forskjell. Det som skjer med pulsen som går gjennom denne kabelen, er at den p.g.a. missmatch i impedansen vil pulsen reflekteres og uttværes i tidsdomenet. Dette skaper problemer for mottakerkretsen som skal gjenvinne klokken på denne pulsen, som nå ikke lenger er en korrekt firkantpuls. Du burde brukt BNC plugg i steden for. Men nå er det jo mange produsenter som benytter RCA i apparatene. En overgang fra BNC/RCA vil dermed ikke gjøre noe nytte, og man kan like gjerne kjøre RCA hele vegen. Men de produsentene som bruker RCA her er helt på viddene, og det gjenspeiler bare hvor mye/lite de legger i konstruksjonen sin.

Mvh
    Bjørn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng der, men i og med at det sjelden blir brukt BNC plugger, så blir det jo vanskelig å få det til.

Men over så korte strekk som det normalt er snakk om i audiosammenhenger så vil dette normalt ikke medføre noen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt kabel og plugger for to sett med analoge rca kabler da.

Forstår jeg det slik at om man kjører digitalt fra cd-spiller til DAC, enten via RCA/Coax eller optisk s/pdif så gir ikke dette optimalt resultat?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hvilken DAC som er best, den i CD spilleren eller den i receiveren din. Normalt vil de fleste CD spillere av noenlunde kvalitet være bedre enn de rimeligste receiverne, men det må du nesten prøve, og finne ut hva du foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Godt poeng der, men i og med at det sjelden blir brukt BNC plugger, så blir det jo vanskelig å få det til.

Men over så korte strekk som det normalt er snakk om i audiosammenhenger så vil dette normalt ikke medføre noen problemer.
    Ja, løsningen er å unngå utstyr med RCA . Men det er langt mere komplisert enn som så. Man må inn å se på avsenderkretsen og mottagerkretsen for å se om den er designet korrekt mtp. kilde- mottagerimpedans og refleksjoner bla.
    Angående lengen på kabelen så er det faktisk ikke slik at den skal være kort. Om den skal være kort, så må det være mindre enn 5-6cm. Det er for å unngå at det blir en transmisjonslinje. Dette er vel bare mulig sålenge det er en dac integerert i spilleren. Men er den ikke så kort bør den være ett par meter. Det er for at refleksjonene ikke skal sendes frem og tilbake i kabelen, og forkludre sample rate converteren. Den skal jo ta beslutning på sampelet og trenger ikke flere pulser innenfor den tiden den skal sample. Drøyer du refleksjonen (og demper den) vil den komme forsent og samplerateconverteren har gjor jobben sin. Prøv å lage en identisk kabel på 2-3 meter og se om du hører forskjell.

Mvh
    Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qazx
    Ja, løsningen er å unngå utstyr med RCA . Men det er langt mere komplisert enn som så. Man må inn å se på avsenderkretsen og mottagerkretsen for å se om den er designet korrekt mtp. kilde- mottagerimpedans og refleksjoner bla.
    Angående lengen på kabelen så er det faktisk ikke slik at den skal være kort. Om den skal være kort, så må det være mindre enn 5-6cm. Det er for å unngå at det blir en transmisjonslinje. Dette er vel bare mulig sålenge det er en dac integerert i spilleren. Men er den ikke så kort bør den være ett par meter. Det er for at refleksjonene ikke skal sendes frem og tilbake i kabelen, og forkludre sample rate converteren. Den skal jo ta beslutning på sampelet og trenger ikke flere pulser innenfor den tiden den skal sample. Drøyer du refleksjonen (og demper den) vil den komme forsent og samplerateconverteren har gjor jobben sin. Prøv å lage en identisk kabel på 2-3 meter og se om du hører forskjell.

Mvh
    Bjørn
    Dette er jo stikk i strid med slik de aller fleste har anlegget sitt, men jeg tviler ikke på at det er riktig
    Lengden på kabel begrenses vel av signaltap og for lav utgangsspenning til at man synes det er hensiktsmessig?

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kablene mekket og lyder veldig bra faktisk.
    De brukes jo analogt da, så man slipper vel kanskje de problemene som er beskrevet her
    Ikke fått laget noe inntrykk av lyden enda, men det høres veldig bra ut sånn innledningsvis.
    Legger ved bilder. Hadde ikke krympestrømpe i y-ledd utgave, så utseende ble greit nok, men kunne blitt bedre.
    Legger ved noen dårlige bilder fra telefonen..
    Tror i allefall de er helt klart verdt pengene og vel så det

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns de så bra ut jeg

Og når du i tillegg er fornøyd med lyden så er jo alt bra

Skulle bare hatt deg en Nordost Vidar, innbrenneingsmaskin til kabler nå, så du har fått spilt dem inn kjapt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan og hvor lenge sånn ca må jeg brenne inn kablene? Har innbilt meg at det nesten bare enn innbillning at man må gjøre det.
    Trenger man høyt volum eller er det bare spilletid?
    Kan man spille med mute på slik at kablene bare er i bruk?
    Forsterkerene står jo på 24/7.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hvordan og hvor lenge sånn ca må jeg brenne inn kablene? Har innbilt meg at det nesten bare enn innbillning at man må gjøre det.
    Det var en bak, og jeg er enig med deg i at innspilling er innbillning.

Men det er selvsagt mange av en annen oppfatning på forumet, mulig du får reaksjoner. Men særlig i den prisklassen det her er snakk om så tror jeg ikke det har noen betydning iallefall.

Kos deg med kablene og ikke tenk på innbrenning

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. Den la jeg ikke merke til.
    Jeg har ikke mye tro på innbrenning heller, men tok ordene dine for god fisk etter et godt tips på kablene hehe.
    Henger litt på HFS i det siste da de har mer peiling på/mer erfaring med Conrad Johnson og tilsvarende stereogreier.
    Der er de av litt ande oppfatninger enn oss. Så lenge jeg har en skjermet kabel som er loddet godt er jeg fornøyd, men jeg har hørt forskjell på mine Clas Ohlson kabler og Burmester kabler. Noe annet ville jo være hysterisk morsomt.
    Ikke sjekket mine nye opp mot Burmester kabler jeg låner, men hvis det IKKE hører forskjell på noen presentativt bra Burmester kabler med sølvleder og mine DIY kabler i kobber så legger jeg hele kabeldiskusjonen på hylla for alltid hehe.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd tilsvarende kabler som du har laget opp mot Clas Ohlson og noen Tara Labs kabler jeg kjøpte for en tid tilbake, pris rundt 5-600,- for 1m stereosett. Tara Labs kabelen var dårligst, og den hjemmelagde best.
    Vi var to stykker som uavhengig av hverandre kom til samme konklusjon, men noen vitenskapelig test var det ikke.

Kunne vært moro å høre hvor stor forskjell det er på den hjemmelagde og Burmester.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første sammenligning:
    Pink Floyd - Sorrow (fra Pulse CD1) - Live - Enorm lyd på denne låten.
    DIY: Helt fantastisk 3D følelse. Musikken slo om meg som jeg aldri har følt før. Fantastisk følelse.
    Burmester: Mer sentrert lyd. Ikke så omkransende. Vokal er mer rett i trynet (var på DIY også, men litt smalere på Burmster). Litt mer oppløselig enn DIY. Lyder er en anelse klarere og lettere og plassere. Men om det er bra eller dårlig vet jeg ikke for det går på bekostning av 3D image/surroundfølelse.

Andre sammenligning:
    Adagio fra Concierto de Aranjuez av Rodrigo (Klassisk gitar konsert med kammerorkerster).
    Burmester: Veldig komplett og helt fantastisk lyd på klassisk gitar. Instrumentene er litt klarere og lettere å skille fa hverandre. De andre instrumentene i kammerorkesteret er veldig fyldige og fine også. Må legge til at det var litt mer klang i klimpringen her også. Når man pirker borti en streng så henger lyden litt lenger igjen. På DIY er det akkurat som om strengene er strammere på en måte.

DIY: Litt tynnere i klimpringen på gitar. Mer romfølelse, og man får heller følelsen av at man sitter i en konsertsal der musikerne er i graven i stedet for at de sitter på scenen forran deg.

Total vurdering:
    Har bare hørt to låter på hver kabel, men det e rhelt klart forskjell. Hvilken som er best vet jeg ikke. Ut fra et Hifi synspunkt er kanskje Burmester bedre. Ut fra et musikknytelses synspunkt er DIY best.
    Selv liker jeg lyden i Burmester helt enormt. Spesielt på akustiske soloinstrumenter. Skal man høre en klassisk konsert eller en live plate, eller ønsker live følelse i muikken så er nok DIY kablene best hos meg.

Om jeg kan slå meg til ro med disse kablene over flere år vet jeg ikke, men ettersom jeg har vært veldig opptatt av å pinpointe detaljer og instumenter de siste månedene har jeg bestemt meg for å prøve å glemme dette og heller nyte musikken maksimalt. Altså passer DIY kablene meg perfekt.

Hvordan dette vil låte på elektronisk musikk vet jeg ikke, men omtrent 50% av all musikk jeg spiller er helt eller delvis elektronisk på det instrumentale nivå.

Det var mine korte tanker om forskjellene. Begge er bra, men på helt forskjellig områder

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •