Bassfeller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38

Tråd: Bassfeller?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har lest dette tidligere, og det var dette som satt meg på sporet av bassfellene jeg skisserer. Jeg tror bassfellene først og fremst hindrer refleksjoner, og det er jeg ikke sikker på om jeg vil foran der subbene står, men bak bør jeg vel dempe refleksjoner for å unngå utfasinger? Jeg er usikker på om jeg bør ha bassfeller også foran.

Ellers bør jeg sikkert lese igjennom disse linkene en gang til med blikk på demping av diskant og mellomtone.
    Ethan sjøl har faktisk satt bassfeller oppå sub som var hjørneplasert. Alle hjørner er bra å behandle da det er her det blir mest energi. Bassfeller på 60x120x10 vil ikke virke lenger ned enn ca 60-100hz uansett.(rockwool)

Jeg har lavet endel bassfeller sjøl og satt dem bak mine rb-75 samt et par i hjørnene bak høyttalerne, resultatet ble detaljert og stram bass. Dette var en opplevelse da jeg har hatt problem med mitt rom i mange år. Har også et par bassfeller i førsterefleksjons punkter for frontene, dette fjernet skarpe s'er, jeg kan nå spille høyere uten å bli irritert eller sliten pga ssss lyder

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende! Jeg er spent på hvor lavt ned jeg får dempning med 180 cm høye sylindre med diameter på 40 cm. Evt rett og slett bare sette 2 glavapakker oppå hverandre i hjørnene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende! Jeg er spent på hvor lavt ned jeg får dempning med 180 cm høye sylindre med diameter på 40 cm. Evt rett og slett bare sette 2 glavapakker oppå hverandre i hjørnene.
    Det blir nok svært effektivt! Får bare håpe at massetettheten ikke blir for stor hvis de da er komprimerte, fremdeles i plastikk? Mulig de i det tilfellet vil reflektere bass av høyere frekvens men jeg er ikke sikker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på dynetrekk-varianten og lett sammenrullet glava. Dette blir definitivt penest. Skulle ikke dette fungere så har jeg likevel ikke brukt mye penger på dette, så det er verdt forsøket. Skal lete etter billig sort dynetrekk med endemating.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satser på dynetrekk-varianten og lett sammenrullet glava. Dette blir definitivt penest. Skulle ikke dette fungere så har jeg likevel ikke brukt mye penger på dette, så det er verdt forsøket. Skal lete etter billig sort dynetrekk med endemating.

Da så, høres perfekt ut. Du vil høre forskjell på trommer og bassgitar blant annet, det var det første jeg la merke til.

Det blir uansett ikke verre, billigste oppgradering jeg har gjort.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Da så, høres perfekt ut. Du vil høre forskjell på trommer og bassgitar blant annet, det var det første jeg la merke til.
    Hadde jeg ikke hørt forskjell på trommer og bassgitar ville jeg gjort mere drastiske tiltak enn bessfeller! :lol:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg ikke hørt forskjell på trommer og bassgitar ville jeg gjort mere drastiske tiltak enn bessfeller! :lol:
    LOL

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på å kle lydplater med et trykk på tekstil og ramme det inn. Limer jeg på en poster vil jeg vel ødelegge litt av dempingen?
    Det er en på forumet som har kledd det med en poster og han sa det ikke gjorde noe da jeg spurte. Men har ikke testet det selv.

Mulig du har rett i at jeg bør være forsiktig med å dempe for mye, men vil jeg ikke i et godt dempet rom komme nærmere lydteknikers intensjoner med mixingen?
    Jeg jobber ikke i lydstudio så vet ikke 100% hva alle lydteknikkere tenker ang mixen deres, men jeg har spilt inn en del plater, og ingen av de har blitt mikset for å låte best i et dødt rom, selv om de spilles inn i tørre lokaler. Mange av opptakene gjøres også i rom med naturlig klang. Så jeg tror høytalere spiller bra i rom med litt akustikk.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg jobber ikke i lydstudio så vet ikke 100% hva alle lydteknikkere tenker ang mixen deres, men jeg har spilt inn en del plater, og ingen av de har blitt mikset for å låte best i et dødt rom, selv om de spilles inn i tørre lokaler. Mange av opptakene gjøres også i rom med naturlig klang. Så jeg tror høytalere spiller bra i rom med litt akustikk.
    Det skal mye til for å ha et "dødt" rom. Når det gjelder bassfeller kan man trygt ha rundt 30% av vegger og tak dekket(er vel bare aktuelt i dedikert rom).

RT60 sier hvor lang etterklang man har ved forskjellige frekvenser, eller hvor lang tid det tar før et signal har fallt 60db, med et verktøy som etf kan man måle dette og behandle deretter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal stort sett bruke billige triks for å dempe rommet, så hvis det blir for mye så hiver jeg det bare ut (les: selger det som dyre hifi-tweeks på e-bay)!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal stort sett bruke billige triks for å dempe rommet, så hvis det blir for mye så hiver jeg det bare ut (les: selger det som dyre hifi-tweeks på e-bay)!
    Kanskje du blir rik...:-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og fremgangen til å lage bassfelle blir da?

Fungerer det å kjøpe et papprør å legge isolasjon nedi? eller skal det være mange hull i pappen? el skal jeg drite i papp å bruke hønsenetting som det stod lenger oppe her..?

Har lyst til å prøve dette... :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er å lage en stor flate som absorberer bass. En sylinder har stor flate og tar liten plass. Jeg har ennå ikke bestemt meg for noe ennå, men ideen min er å "kle" innsiden av et dynetrekk eller noe med glava. Hønsenetting kan være en god ide hvis konstruksjonen ikke vil stå, men jeg tenkte litt på å henge sylinderen fra en krok i taket.

Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojoj, høres moro ut.Man tar et dynetrekk og stapper i glava, sånn gul vatt som du ikke skal snyte deg i, og plasserer den i hjørnet bak basshøytaleren? Har jeg skjønt det? Skal den danne en søyle bak høytaleren? eller skal den være flat? eller liksom runde av hjørnet? ...og er det noen regler for hvor langt unna den skal være høytaleren og/eller hvor mange man kan plassere i et rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kommet til konklusjonen at jeg MÅ dempe stua. Jeg bor i blokkleilighet der alle vegger er av mur/betong. Det er nesten et hån mot mine 804s... I første omgang har jeg laget en 1m*2,8m ramme med 3cm rockwool lydplater som er trukket med et grovt, ganske pent, stoff. Dette ble faktisk seende veldig bra ut og gjorde underverker for refleksjonene i rommet! Har også planlagt å henge opp et par bildelerret med ramme med de samme lydplatene inni. Disse får man i hobbybutikker som Panduro, er billige og man slipper å snekre selv.

Det neste prosjektet blir et par bassfeller. Hele stuen fungerer faktisk som en basskasse, med overveldende bass i hjørnene og lite i lytteposisjonen. Fryktelig frustrerende!!! Det jeg forstod da jeg leste den nevnte artikkelen er at en bassfelle bør kunne vibrere. Og på denne måten dempe de lave frekvensene. Mulig jeg forstod feil, men i såfall før det vel være noe treverk også? Har en mulig konstruksjon på tegnebrettet som blir noe alá en høy høyttaler med to av sidene tatt ut, godt stivet opp, fyllt med lydplater og trukket med stoff. I så fall blir det mer snekkerarbeid!

I tidligere "normale" stuer (med vegger av gips/sponplater med isolasjon bak) har jeg aldri hatt behov for dette. Så den beste løsningen hadde nok vært å flytte...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pascal
    Jeg har selv kommet til konklusjonen at jeg MÅ dempe stua. Jeg bor i blokkleilighet der alle vegger er av mur/betong. Det er nesten et hån mot mine 804s... I første omgang har jeg laget en 1m*2,8m ramme med 3cm rockwool lydplater som er trukket med et grovt, ganske pent, stoff. Dette ble faktisk seende veldig bra ut og gjorde underverker for refleksjonene i rommet! Har også planlagt å henge opp et par bildelerret med ramme med de samme lydplatene inni. Disse får man i hobbybutikker som Panduro, er billige og man slipper å snekre selv.

Det neste prosjektet blir et par bassfeller. Hele stuen fungerer faktisk som en basskasse, med overveldende bass i hjørnene og lite i lytteposisjonen. Fryktelig frustrerende!!! Det jeg forstod da jeg leste den nevnte artikkelen er at en bassfelle bør kunne vibrere. Og på denne måten dempe de lave frekvensene. Mulig jeg forstod feil, men i såfall før det vel være noe treverk også? Har en mulig konstruksjon på tegnebrettet som blir noe alá en høy høyttaler med to av sidene tatt ut, godt stivet opp, fyllt med lydplater og trukket med stoff. I så fall blir det mer snekkerarbeid!

I tidligere "normale" stuer (med vegger av gips/sponplater med isolasjon bak) har jeg aldri hatt behov for dette. Så den beste løsningen hadde nok vært å flytte...
    Spennende
    Prøv å få lagt ut noe bilder, det liker vi

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid!

Den store har jeg snekret selv og den lille kommer fra panduro. Begge med 3cm Rockwool lydplater. Men dette er jo ikke bassfeller...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Så jo ikke gæli ut dette her!

Hva syns du om resultatet?

Sliter selv med masse bass over lytte posisjon, eller jeg har faktisk masse bass overalt så lenge jeg står, men setter jeg meg ned forsvinner den (ca 6-7db svakere)

Hvordan syns du disse platene hjalp med tanke på bassen?

Har du kjøpt rammer til de "små" ?

Mvh
    Kai

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •