hva kan jeg lage ut av 4stk SEAS 10tommers bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up hva kan jeg lage ut av 4stk SEAS 10tommers bass?

Hei, jeg har plukket ut disse høyttaler elementene av høyttalerene min, da resten av høyttalerene er sprengte etter en lang natt. Det første jeg tenkte når jeg dro ut disse elementene for 3minutter siden var "Dette må være en spøk!!" spolen er på størrelsen med spolen fra mellomtonen fra samme høyttaler! Det jeg lurer på er om det går ann og bygge 2 subwoofere (3bånds) av disse, eller om det bare er og kaste bort tid?

Modellen heter: 25 TV-EW, jeg finner ikke noe særlig om den på nettet, annet en at den er på 8ohm.

Bilde kommer.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paroa
    hva kan jeg lage ut av 4stk SEAS 10tommers bass? spolen er på størrelsen med spolen fra mellomtonen fra samme høyttaler!
    Popcorn-beger ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så ille ja? 1stk element veier hele 860gram! Jeg trodde ikke jeg så riktig der jeg stod og veide på matvekten...

Legger ved et bilde...

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæhæ, måtte le når jeg så bilde der!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttaler har de stått i? Så jo unektelig noe spinkelt ut ja.
    Om du bygger en "sub" vil du klart få lyd ut av den, men neppe kvalitet, og antakelig ikke kvantitet heller. Man det er kanskje verdt et forsøk?

Har du noen plater liggende har du ikke mye å tape på å prøve, eller :-?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    hæhæ, måtte le når jeg så bilde der!
    Jeg lo ikke, jeg trodde jeg skulle begynne å gråte! Maken til spinkle saker har jeg aldri sett i hele mitt liv, ikke engang disse linje phase høyttalerene som ble solgt fra hvite vaner i Norge var så spinkle...

Har jo spon plater på 22mm eller så, men vet ikke om det er verdt arbeidet..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg dem til noen folk som er interessert i "vintage" lyd fremfor å voldta dem i ett eller annet matprosjekt (ref. Flageborg). Ser ut som en AlNiCo magnet, er nok ganske gammelt det elementet ja

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok Alnico ja, i hvertfall ikke Ferritt, og da har de også langt mer magnetkraft enn det størrelsen tilsier.

Antakelig trives de i relativt store kasser. Chassiset mener jeg skal være støpt og ekstremt stivt selv om det ikke er av det gunstigste hva refleksjoner angår.

Jeg antar membranene er veldig lette og båndbredden ganske stor. Så om du er heldig og finner noen gamle konus-diskanter kan du få til en ganske vellydende vintage høyttaler med 2x10" i bunnen. Da bruker du den ene til å tune frekvensgangen i mellomtonen mens den andre går rett opp til diskanten og møter denne med et enkelt filter.

Noen subwoofere er det ingen vits i å se for seg med disse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har seas diskanter og seas mellomtoner fra samme høyttaler også, men de ble brent (hvertfall diskanten, er litt usikker på mellomtonen) på et lan i april. De er fra faren min, og jeg tror han bygde det på 70tallet et sted.

Diskanten er en 1" dome - tweeter type: Dome H-086 på 4ohm. Det står stemplet inn en dato tror jeg, det står hvertfall 24/77 bakpå, skulle tro 77 er året.

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg noen 2-veis høytalere. Burde funke det. Tror ikke dem egner seg i basskasse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dette er ganske kult. H-nummer ble tatt i bruk tidlig på 70-tallet eller noe. Alle elementer (untatt excel og lotus) er numrert etter dette systemet kronologisk. I dag er man på over H1400.

Dersom mellomtonene er friske er det bare å kline til med et par greie Seas 27mm soft domer. De koster ikke så mye og låter kanonbra.

Til dette må du selvsagt også konstruere et filter.

Dersom du vil sette dem inn i den originale konstruksjonen og bytte diskanter tar du en telefon til Eltek og forteller hvilken diskant du har. Da kan de trolig finne ut hvilken av dagens modeller som ligger nærmest og kan settes inn uten betydelige endringer i filteret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et seas delefilter som sitter i også.. Jeg mistenker at mellomtonen heller ikke fungerer.. Jeg er neimen ikke sikker på hva som er gått istykker, jeg synes basselementene spiller mellomtonen.

Edit: Mulig det ikker er seas, de produserer vel ikke delefilter, men det sitter ihvertfall i et treveis delefilter.. Kan jeg ikke kople det ene basselementet som mellomtone visst mellomtonen ikke fungerer? Mellomtonen heter 15/11 TV-2XM

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Old school

Det basselementet kan brukes til noe som dette:

Dynaco Enclosure Plans

I tilfelle noen har et par liggende på loftet..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •