Lage sub med 3x18" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 101
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De elementene der hadde nok egna seg best i et IB oppsett. Trenger ikke mange watt for å spille det de makter i de nederste frekvensene heller. Hvis du absolutt må bruke dem i noe nå kan du jo prøve å bygge to av dem inn i en 300L bassreflekskasse med tre 10x38cm porter. Alle portene åpne gir en avstemning rundt 20Hz, med to porter åpne rundt 16Hz.

Elementene må da monteres isobarisk (f.eks slik som denne karen har gjort det). På grunn av 3182'enes høye VAS (mykt oppheng) bør de nok ikke monteres i vertikalt, med mindre jeg har regna feil (brukte Adire Audio's metode). Tviler på at du trenger noe så stort som 2x500W for å drive dette, men stor strømforsyning er alltid en fordel

La ved et kjapt forslag til kasse. Den bør nok stives av litt bedre hvis du har tenkt å bygge den. En subwoofer med kassevegger som gir etter funker dårlig

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    ok.. hvis vi sier at jeg bare bruker det ene elementet med EQ og en kraftig forsterker.. er det da mulig å få den til å gå ned til 20 hz? Jeg er glad for alle tilbakemeldinger! vil jo at det skal bli så optimalt så mulig Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette:
    Jeg mener ganske enkelt at de elementene du har, ikke egner seg i den kassen du ønsker å bygge. Som sagt, med 680L skal du nå 20Hz uten eq. Bygg en prøvekasse på ca 500L, så kan du eksperimentere med 1, 2 eller 3 element, med og uten port.

EDIT: Som Diselmink skriver, kan du bygge isobarik. Med det oppnår du samme ytelse som med et enkelt element, men i en kasse som er halve størrelsen.

Frode

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FHL
    EDIT: Som Diselmink skriver, kan du bygge isobarik. Med det oppnår du samme ytelse som med et enkelt element, men i en kasse som er halve størrelsen.
    Dette høres spennende ut! det er jo absolutt en mulighet.. (Takk for den idéen!!)

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    På grunn av 3182'enes høye VAS (mykt oppheng) bør de nok ikke monteres i vertikalt, med mindre jeg har regna feil
    Du har nok ikke regnet feil.. jeg merker at opphenget er veldig mykt.. men det er vel ikke noe problem å legge den kasse "sidelengs" slik at elementene spiller mot sofa'n.. bare så lenge de ikke "henger" nedover...?

hvis jeg f.eks lager en kasse på 150x50x42 så blir jo det ca. 315 liter.. lage en isobarik av det, burde vel bli bra.. jeg har også en haug av 15 mm spon.. (ca. 30-35 plater som er 240x80 eller noe...)bare ta å legge dobbelt med plater alle steder så blir jo det 3 cm vegger... burde ikke det bli bra? (det blir MYE jobb, men det må jo til for at det skal bli bra..)

Ang. forsterker så skal jeg se på en PA på mandag som André på hifihuset har... den var visstnok på 2x600 w i 8 ohm.. så jeg kan alltids legge på en EQ hvis jeg ikke blir fornøyd med nok dypbass... (problemet er bare penger... )

MEN BTW hvor får jeg tak i bassrør på 10 cmx38 cm?

Litt OT: jeg er på hytta i helgen så jeg får ikke svart på alt med en gang som jeg har gjort tidligere ...

Takk igjen for alle svar, tips og idéer!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk Musikk Service Partner AS på Alnabru i Oslo reconer elementer. En kamerat av meg som driver med PA utleie bruker de. Vet ikke pris. Du kan jo høre med de. Tlf: 22 88 17 90

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg f.eks lager en kasse på 150x50x42 så blir jo det ca. 315 liter.. lage en isobarik av det, burde vel bli bra.. jeg har også en haug av 15 mm spon.. (ca. 30-35 plater som er 240x80 eller noe...)bare ta å legge dobbelt med plater alle steder så blir jo det 3 cm vegger... burde ikke det bli bra? (det blir MYE jobb, men det må jo til for at det skal bli bra..)
    I en subwoofer er det vel så viktig å stive av skikkelig - det hjelper ikke å ha bare tykke vegger (med mindre de er sinnsykt tykke selvfølgelig). Med doble lag 15mm spon OG godt med avstivninger burde kassa kunne bli bra

...den var visstnok på 2x600 w i 8 ohm.. så jeg kan alltids legge på en EQ hvis jeg ikke blir fornøyd med nok dypbass...
    EQ for å dempe dypbassen er nok det du trenger, denne kassa går flatt til 20Hz uten noen ekstra form for signalbehandling. Rommet kommer til å forsterke de nederste frekvensene såpass mye at ved å dempe dypbassen får du ekstra effekttålighet i de nederste frekvensene også. Du behøver ikke å kjøpe en avsindig stor forsterker, sørg for at du har igjen penger til en EQ.

MEN BTW hvor får jeg tak i bassrør på 10 cmx38 cm?
    Eltek

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle vel være samme element som de du har?
    Denne, med kasse, kjøpte jeg fra den lokale kinoen da de bestemte seg for og bytte ut en del av utstyret sitt. Kassen hadde en 10" bassport og var ca 1000 liter, 150cm høy 100cm bred, 100 cm dyp, eller noe... Dette er ca tall, husker ikke helt..

Dette var en ganske stor ting og ha i stua, så jeg bestemte meg for og dele kassen i to, og sitte igjen med ca 500L, men fortsatt beholde den 10" store porten.
    Funket greit lydmessig, men kassen var fortsatt for stor, så jeg prøvde meg med en ny kasse på ca 250L og 2x 6,5" bassporter.
    Dette funket også egentlig greit, men som det nevnes av flere her, -det trengs kraft for og dra denne i en så "liten" kasse..

Alt er nå demontert, og elementet ligger bare og samler støv..

Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo spørre de som skal reparere dem om det er mulighet for å sette på et stivere oppheng, og få dem til å måle TS parametrene etterpå.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eggi
    Du kan jo spørre de som skal reparere dem om det er mulighet for å sette på et stivere oppheng, og få dem til å måle TS parametrene etterpå.
    Det skal jeg gjøre, men det er jo ikke veldig farlig hvis jeg lager en isobarik-kasse.. men skader ikke å spørre...

[QUOTE=D|sElMiNk]Opprinnelig skrevet av Faller

I en subwoofer er det vel så viktig å stive av skikkelig - det hjelper ikke å ha bare tykke vegger (med mindre de er sinnsykt tykke selvfølgelig). Med doble lag 15mm spon OG godt med avstivninger burde kassa kunne bli bra[/QUTOE] Skal jo lage 3-4 avstivere tenkte jeg.. lage de litt ordenlige i samme slengen ...

Opprinnelig skrevet av Faller
    ...den var visstnok på 2x600 w i 8 ohm.. så jeg kan alltids legge på en EQ hvis jeg ikke blir fornøyd med nok dypbass...

EQ for å dempe dypbassen er nok det du trenger, denne kassa går flatt til 20Hz uten noen ekstra form for signalbehandling. Rommet kommer til å forsterke de nederste frekvensene såpass mye at ved å dempe dypbassen får du ekstra effekttålighet i de nederste frekvensene også. Du behøver ikke å kjøpe en avsindig stor forsterker, sørg for at du har igjen penger til en EQ.
    hehe.. jeg skal vel alltids klare å spare litt penger til en EQ...

men koster bassrør mye? kom til å tenke på at jeg er nødt til å låne penger av min far til dette... (han skjønner meg nok, fordi han selv har laget ht. mår han var liten..)

Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Norsk Musikk Service Partner AS på Alnabru i Oslo reconer elementer. En kamerat av meg som driver med PA utleie bruker de. Vet ikke pris. Du kan jo høre med de. Tlf: 22 88 17 90
    ok, men jeg skal snakke med André på hifihuset på mandag. men jeg skal skrive det bak øret

Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Dette skulle vel være samme element som de du har?
    Denne, med kasse, kjøpte jeg fra den lokale kinoen da de bestemte seg for og bytte ut en del av utstyret sitt. Kassen hadde en 10" bassport og var ca 1000 liter, 150cm høy 100cm bred, 100 cm dyp, eller noe... Dette er ca tall, husker ikke helt..

Dette var en ganske stor ting og ha i stua, så jeg bestemte meg for og dele kassen i to, og sitte igjen med ca 500L, men fortsatt beholde den 10" store porten.
    Funket greit lydmessig, men kassen var fortsatt for stor, så jeg prøvde meg med en ny kasse på ca 250L og 2x 6,5" bassporter.
    Dette funket også egentlig greit, men som det nevnes av flere her, -det trengs kraft for og dra denne i en så "liten" kasse..

Alt er nå demontert, og elementet ligger bare og samler støv..

Lykke til
    vi har samme element ja.. hvordan spiller det? tenkte jeg skulle lage en isobarik-kasse...(siden jeg da kan ha en kasse på 4-500 liter...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men koster bassrør mye? kom til å tenke på at jeg er nødt til å låne penger av min far til dette... (han skjønner meg nok, fordi han selv har laget ht. mår han var liten..)
    Du kan sikkert få noen stubber med 4" PVC rør hos en rørlegger.

Frode

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrørene koster 34kr stykket hos Eltek. Du blir ikke ruinert

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altec Lansing 3182

Fs 18Hz, Qms 1.81, Vas 991.1, Cms 0.536, Mms 145.8, Rms 9.114, Xmax 12.7,
    Xmech 19, Qes 0.51, Re 6.4, Z 8, BL 14.4, Qts 0.4 SPL 1w/m 92.4

Overrasket over at de har satt denne i en stor bassrefleks utfra parametrene.

Isobaric Push/Pull lukket kasse på 160L, LPF 60 Hz, og du får en fin avrulling til -10dB ved 20Hz. Faserespons og Group delay blir meget bra. Legg til rom gain og bruk f.eks +6dB/30Hz EQ, og det burde funke greit nok, volumet tatt i betraktning.
    Problemet blir kanskje effekttålighet ved lave frekvenser?

Norcad

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrørene koster 34kr stykket hos Eltek. Du blir ikke ruinert
    hehe. det var bra.. jeg får komme meg bort på eltek også da.. har ikke vært der på lenge...

men en ting: skal jeg bruke noe særlig dempematriale? hva mener dere om det? (sett at jeg lager en isobarik-kasse på 3-400 liter..)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen formeninger om jeg skal bruke dempestoff eller ikke? (tenker at jeg lager en isobarik-kasse på 3-400 liter.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du selvfølgelig kan gjøre er å bygge et mindre kabinett enn disse er egentlig tenkt for, for så å gi en boost helt nederst i bassen.
    Det er gjort i mitt sub system.
    Elementet i min sub er beregnet for kabinetter fra 250-45o liter, og mitt er på 250 liter. Helst burde det ha vært endel større for å kunne gå dypere, men det er altså boostet i delefilteret. Og det funker helt fin-fint!

IMM

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, ser den.. og det er vel egentlig planen.. lager en isobarik-kasse på 3-400 liter.. (ett element hadde jo en kasse på 1000 liter :S ) og hvis det da ikke går dypt nok, booster jeg den med en EQ

men takk for svar

men det er noen ting jeg lurer på: hvor langt "unna" skal elementene sitte fra hverandre? skal de sitte helt inntil hverandre? kan noenvære så snill(e) å forklare meg det? isåfall TAKK!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vær så snill! hjelp...?

er noen ting jeg lurer på: hvor langt "unna" skal elementene sitte fra hverandre? skal de sitte helt inntil hverandre? kan noenvære så snill(e) å forklare meg det? isåfall TAKK!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er noen ting jeg lurer på: hvor langt "unna" skal elementene sitte fra hverandre? skal de sitte helt inntil hverandre? kan noenvære så snill(e) å forklare meg det? isåfall TAKK!
    Sånn, for eksempel:

Isobarik sub ?-isobarik2-jpg

Frode

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementene kan monteres chassis-mot-chassis som på tegninga til fhl så er det det enkleste. Det du må sjekke er om gummiopphengene kolliderer. Det største problemet med denne løsningen er at du ender opp med ett element som stikker et godt stykke utenfor kassa, den andre er at de to elementene får litt forskjellige arbeidstemperatur. Det er forøvrig denne løsningen jeg tegna inn på 3d-skissa mi.

Den andre måten å gjøre det på er å montere dem magnet-mot-magnet. Dette forutsetter at du bygger en liten boks/tunnell inni kassa som kun skal romme de to elementene. Fordelen med dette er at kassa ser normal ut fra utsiden og at begge elementene får lik arbeidstemperatur. Ulempen er at kassa nødvendigvis må bli litt større siden du bruker opp internt volum. "Tunnellen" bør ha så lite volum som mulig for å maksimere lufttrykk-koblingen mellom elementene.

Den tredje måten er som nummer 2, bare at begge elementene peker samme vei. Dette gjør at du kan gjøre tunnellen litt mindre, men du taper samtidig utligningen av ulineær forvrengning som begge de to andre metodene gir.

Når det gjelder dempemateriale trenger du ikke så mye, kanskje en plate rockwool e.l. i bunn av kassa for å dempe litt gjenklang. Du bør uansett ha 24dB/oktav (fjerde orden) filter og dele under 80Hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. skjønner mer i hvert fall... men jeg tror det vil fungere dårlig med magnet mot magnet fordi elementene har ventiler/luftehull midt på magneten.. men hvis jeg da tar de chassis mot chassis så kan jeg vel ta det ene elementet og feste det inni kassa, og det andre utenfor..da vil de jo fortsatt spille mot hverandre, bare med litt rom mellom seg..

fhl: fin tegning. Takk

Når det gjelder dempemateriale trenger du ikke så mye, kanskje en plate rockwool e.l. i bunn av kassa for å dempe litt gjenklang. Du bør uansett ha 24dB/oktav (fjerde orden) filter og dele under 80Hz.
    Er dette noe jeg får tak i på eltek?

BTW: takk for svar jeg skal satse på å ta noen bilder under byggeprossessen ..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange surroundreceivere har fjerde ordens filter på subwooferutgangen og andre ordens på de øvrige utgangene. Dette er i henhold til THX standarden. Jeg vet at ihvertfall Denon og Pioneer har dette. Min egen Yamaha har 3./2. ordens fast på 90Hz (upraktisk).

Eltek solgte tidligere et aktivt filter fra Embla audio (ofte sammen med AVbass byggesettet). Akkurat nå tror jeg ikke de har noe tilsvarende å tilby. Men som sagt, de fleste surroundreceivere har allerede dette innebygget.

Når jeg skrev magnet mot magnet mente jeg ikke at de måtte være plassert så tett at elementene ikke får brukt luftinga. En måte å gjøre det på kunne kanskje vært å putte slike dørstoppere i gummi mellom magnetene, tre-fire slike på ca. 10~15mm høyde så burde det ikke være noe stort problem. Eller at de ikke hadde fysisk kontakt med hverandre i det hele tatt, men jeg er glad i ting som henger sammen

Kon mot kon gir den beste koblinga mellom elementene lufttrykkmessig, fordeler og ulemper med alt

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •