Ideell frekvensrespons-kurve for sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ideell frekvensrespons-kurve for sub

Et spørsmål det selvsagt ikke er noe fasit-svar på, men jeg prøver likevel.

Hvordan er frekvensrespons-kurven man bør etterstrebe i programmer som f.eks. WinISD for en sub? Er det, pga av romforsterkningen, bare tøys å lage en sub som i friluft går snorrett ned til 20Hz?

Det hadde vært greit å hatt en "omtrent ideell kurve" å gå etter, før en gir seg i kast med et dyrt DIY-prosjekt...

Et prosjekt jeg leker med tanken på, er to stk RP-l 15 i et kabinett på 260 liter. Det gir en kurve med -3dB ved 28Hz og -9 dB ved 20Hz. Er dette å betrakte som en pyse-sub, siden den begynner a "gi seg så tidlig" som 30 Hz...?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke - hvis man gjør alt for å få et så lavt -3dB punkt i WinISD uten å ta andre hensyn kan man fort ende opp med noe som ikke spiller bra i det hele tatt. Et tips kan være å kikke litt på group-delay kurven etterhvert som du simulerer. Høyt group-delay kan bety at du ender opp med en rumleboks som ihvertfall ikke spiller bra til musikk, men ikke gjør noe særlig for film heller.

Hva med å bygge to separate kasser med hver sitt element? Kurva så forsåvidt bra ut, er det Soundsplinter RL-p du har tenkt å bruke?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sniker inn et relevant spørsmål, siden du ser ut til å vite litt Diesel:

Hvor høyt er høyt group delay i ms?. Er group delay rett og slett "treghet i systemet" ved visse frekvenser, slik at lyden "henger igjenn"?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treghet i systemet er den måten jeg også ser på group delay. Skyr høyt group delay som pesten

Spurte den elektronikklæreren min om dette og group delay er per definisjon den deriverte av fasedreiningen. Med andre ord hvor raskt endrer fasen seg. Fasen til et signal og tidsresponsen henger sammen, hvis det er stor faseforskyvning betyr dette også kraftig forskyvning i tid. For musikk er det derfor ønskelig med så lav fasedreining som mulig siden all musikk bygger på rytme og timing.

Hørt en trommis uten rytmesans spille? Ikke særlig musikalsk

Group delay oppgis i ms i LspCAD ihvertfall - er en stund siden jeg har brukt WinISD.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men du har ikke noe formening om hvor stort group delay som er akseptabelt? Alle bassrefleks kasser vil vel skeie litt ut rundt tuning freq.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går etter en ganske rett avrulling fra ca 50-60hz der responsen er nede ca 9dB ved 20hz. Det pleier å passe ganske bra med roomgain og hjørneplassering. Så legger jeg eventuelt på litt ekstra med EQ nederst om det skulle være nødvendig.

Til RL-p 15" vil jeg anbefale 180-230 liter per element og ca 16-18hz tuning. Det gir en fin frekvensrespons og lavt groupdelay i det hørbare området.

Når det gjelder hvor mye group delay som er akseptabelt så vil jeg si at det er ok når det er lavere enn 20ms over 20-25hz. Hva som skjer med fasedreiningen under dette er ikke så veldig interessant.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfingerregel jeg leste et sted (husker ikke hvilken side på nettet dette var) var å ihvertfall prøve å holde group delay under 10ms ned til 40Hz. Dette var da for vanlige høyttalere, ikke subwoofere.

Generelt er det at for stor kasse gir stort group delay (for bassrefleks). Har ikke satt meg inn i matematikken bak dette, men slik jeg ser det for meg er det fordi den store kassa gir lite mottrykk før man treffer resonansfrekvensen til bassrefleksporten. Det er da denne store forskjellen i mottrykk fra kassa som spiller inn...slik har ihvertfall jeg sett det for meg. Hvis noen kan gi meg en god forklaring på akkurat hva som skjer er jeg interessert i å lære

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Absolutt ikke - hvis man gjør alt for å få et så lavt -3dB punkt i WinISD uten å ta andre hensyn kan man fort ende opp med noe som ikke spiller bra i det hele tatt. Et tips kan være å kikke litt på group-delay kurven etterhvert som du simulerer. Høyt group-delay kan bety at du ender opp med en rumleboks som ihvertfall ikke spiller bra til musikk, men ikke gjør noe særlig for film heller.

Hva med å bygge to separate kasser med hver sitt element? Kurva så forsåvidt bra ut, er det Soundsplinter RL-p du har tenkt å bruke?
    Ja, det er RL-p 15 jeg tenkte på (nå mens dollaren er billig...). Skrev skrev feil i sta.

Grunnen til EN kasse er at jeg har den ferdig...

http://htfhome.com/2005/sub_project/pics/sub51.jpg

Jeg er ikke helt fornøyd med denne sub'en. Jeg gjorde antageligvis tabben med å lage en kasse langt over Vas for å presse med ned mot 20Hz, med det resultat at elementet "bunner" (kommer ut av kontroll). Jeg regner i alle fall med at det store kassevolumet er en del av problemet. Det er ikke noe super-element heller (Dynabel 9215).

Siden hull-diameter på RL-p 15 og Dynabel 9215 er det samme, hadde jeg håpet at jeg kunne lage et nytt hull og gå fra en Dynabel 9215 til 2 stk RL-p 15. Tenker å sette inn en del avstivere til med det samme...

Så det er latskap/praktiske årsaker til at jeg kunne tenke meg å sette begge i ett kabinett. Er det mye å hente på å bruke to kabinetter?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det er en fordel med to separate kasser fremfor en kasse med to elementer. Dette har med hvordan de fordeler lydtrykket i rommet. Hvis begge kassene dine kan brukes opp igjen burde jo det være en relativt smertefri oppgradering. Hvor stort volum har de og hva er tuningsfrekvensen?

RL-P15 er nok en smule bedre enn DY9215 men krever sin forsterker (Whoopass vet mer om dette enn meg siden jeg ikke har testet disse elementene selv).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker ja. Vil påstå at det ikke er noen vits i å kjøpe RL-p om man ikke har 4-500 watt per element. Gjerne opp mot det dobbelte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg mener at det er en fordel med to separate kasser fremfor en kasse med to elementer. Dette har med hvordan de fordeler lydtrykket i rommet. Hvis begge kassene dine kan brukes opp igjen burde jo det være en relativt smertefri oppgradering. Hvor stort volum har de og hva er tuningsfrekvensen?

RL-P15 er nok en smule bedre enn DY9215 men krever sin forsterker (Whoopass vet mer om dette enn meg siden jeg ikke har testet disse elementene selv).
    Smertefri og smertefri... det er jo trist å sage dem over for å komme ned på et fornuftig volum... ;-)

De er på 260 liter hver med tuning frekvens på 22 Hz, "tilfeldigvis" omtrent som forslaget jeg la ved i originalposten.

Som forsterker hadde jeg tenkt å bruke noe ala en Alto MAC 2.4:

http://www.directproaudio.com/produc...directid=55881

Eller muligens lillebroren... De bråker noe svinaktig, men jeg kommer til å plassere dem i et "kontrollrom" ved siden av "kinoen" så det er uten betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke sage over noe. 260 liter til et element går nok fint, men du bør senke tuningsfrekvensen.
    Alto MAC 2.4 er nok greit. Lillebroren er vel liten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Du trenger ikke sage over noe. 260 liter til et element går nok fint, men du bør senke tuningsfrekvensen.
    Alto MAC 2.4 er nok greit. Lillebroren er vel liten.
    Er du sikker på at å kjøre såpass over Vas ikke går utover hvor mye effekt elementene tåler? Jeg har ikke noe greie på det, men jeg har blitt frarådet det.

"With that large of an enclosure, it will drop the power handling of the woofer significantly" som han sa det så fint. Nå gjaldt dette riktignok et helt annet element med enda lavere Vas en RL-p 15, men trodde det var en slags tommelfinger-regel.

Men ingenting hadde jo vært bedre enn å smekke RL-p'ene rett inn i kassene og bare justere lengden på rørene :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig misforståelse.
    Det som skjer når du øker kassevolumet er egentlig ikke at effekttåligheten synker. Det som skjer er at følsomheten nedover i frekvens øker. Og da trenger man mindre effekt for å oppnå full slaglengde. Så man kan si at den mekaniske effektåligheten synker, men totalt sett så oppnår man samme lydtrykk nedover i frekvens med mindre effekt inn. Oppover i frekvens er det den termiske effektåligheten som spiller noen rolle og den påvirkes lite av kassestørrelsen.

Når man først er inne på mekanisk effektålighet så bør du absolutt bruke et høypassfilter under tuningsfrekvensen. Ellers vil programmateriale under tuningsfrekvensen få elementet til å flagre ukontrollert ved høyere lydtrykk. Det gjelder forøvrig for alle slike subber.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Smertefri og smertefri... det er jo trist å sage dem over for å komme ned på et fornuftig volum... ;-)

De er på 260 liter hver med tuning frekvens på 22 Hz, "tilfeldigvis" omtrent som forslaget jeg la ved i originalposten.
    Hehe, så det nå - sløvt av meg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er en vanlig misforståelse.
    Det som skjer når du øker kassevolumet er egentlig ikke at effekttåligheten synker. Det som skjer er at følsomheten nedover i frekvens øker. Og da trenger man mindre effekt for å oppnå full slaglengde. Så man kan si at den mekaniske effektåligheten synker, men totalt sett så oppnår man samme lydtrykk nedover i frekvens med mindre effekt inn. Oppover i frekvens er det den termiske effektåligheten som spiller noen rolle og den påvirkes lite av kassestørrelsen.

Når man først er inne på mekanisk effektålighet så bør du absolutt bruke et høypassfilter under tuningsfrekvensen. Ellers vil programmateriale under tuningsfrekvensen få elementet til å flagre ukontrollert ved høyere lydtrykk. Det gjelder forøvrig for alle slike subber.
    Du er jo "ekspert" så da regner jeg med at du har rett :-)

Hva ville du brukt du som høypassfilter hvis jeg går for tuningfrekvens på 16-18 Hz (hvis du fortsatt anbefaler dette)? Jeg tenkte jo å bruke en eller annen Behringer-sak for å rette på kurven, men disse opererer vel ikke under 20 Hz?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mike på Soundsplinter anbefaler portet kasse på 100-185 liter tunet til 18-20 Hz.
    Kassen jeg har tegnet, og skal bygge snart er 150 liter (netto) tunet rett under 20 Hz.
    I mitt rom skal jeg holde meg over 0 dB streken helt ned mot 10 Hz, men bør dele rundt 16-17 Hz.
    Skal ha 4 stk. og EQ (FBQ2496), så frekvensresponsen blir nok bra uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva ville du brukt du som høypassfilter hvis jeg går for tuningfrekvens på 16-18 Hz (hvis du fortsatt anbefaler dette)? Jeg tenkte jo å bruke en eller annen Behringer-sak for å rette på kurven, men disse opererer vel ikke under 20 Hz?
    Behringerne gjør lite under 20hz ja. Et passende høypassfilter er enkelt å lage selv, så lenge du har tatt på en loddebolt en gang.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    I mitt rom skal jeg holde meg over 0 dB streken helt ned mot 10 Hz..
    Hvorfor? hører da ingen verdens ting under 20hz uansett..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subsoniske effekter er jo litt artig da. Men han skal vel slite hardt med å spille flatt til 10hz når han skal tune ved 20hz og dele ved 16hz. ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •