Vanskelige utregninger.. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelige utregninger.. Hjelp!

VB = 20●VAS●QTS3,3

23562,5●DV2●N
    LV = ─────────── ─ (k●DV)
    Fport2●VB

Dv: bassport diameter(cm)
    Fport: tuning frekvens(hz)
    VB: kasse vloum(liter)
    Lv: lengde til bassrør(cm)
    N: antall bassrør
    k: åpnings korreksjon til bassporten(som regel o,732)

Ok. Skal prøve å forklare dette så nøye jeg kan. Disse to formlene ovenfor står i en bok som jeg har. Den øverste regner ut kassevolum og den nederste bassrørets lengde. Det er ikke noe problem for meg å regne dem ut, det er bare å erstatte alle symbolene med tall. Men det er en ting jeg ikke skjønner og som ikke står forklart i boka: se på den øverste formelen. Hvorfor er QTS opphøyd i 3,3? Og hvorfor står det 20●Vas? Hvorfor akuratt 20?
    Denne formelen står 3 steder i boka i forskjellige sammenhenger (altså for å regne ut forskjellige kasser med forskjellige elementer), 2 av de gangene står det 20 og QTS er opphøyd i 3,3 og den ene gangen står det 15, og QTS er opphøyd i 2,87. Men det står ikke forklart hvorfor!

Og i den andre formelen står alltid det rare tellet 23562,5! Men det står heller ikke forklart i boka hvorfor!
    Kan man bruke andre tall enn disse?
    Hjelp meg!!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det mange som brydde se! Eller er det ingen som skjønner noe av det jeg skrev??

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallene er konstanter som ikke skal forandres. Grunnen til at det står ulike tall kan være at formlene gjelder ulike avstemmingen. Det finnes mange utgaver av bassrefleks, og alle har ulike formler. Har lagt ved et sitat angående dette.

Frode

Ett problem vid sådana här jämförelser är också att det finns många olika sätt (alignments) att stämma av en basreflexlåda. Detta till skillnad från den slutna lådan där en låda med t ex Q=0,8 bara kan innebära en sak. Man talar t ex om "alignments" som heter B4, B6, BE4, BB4, SBB4, QB3, SQB3, C4, SC4 osv. Alla dessa innebär olika kompromisser mellan basomfång, lådstorlek, Q-värde och transientåtergivning. Personligen föredrar jag avstämningar av typen B6, SBB4 eller BE4 som har en frekvensgång ungefär som en sluten låda med lågt Q-värde dvs ett viss basfall men å andra sidan uppvisar bättre transientegenskaper.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første formelen, som du har sett to utgaver av, beregner det som ofte kalles optimalt kassevolum. Med optimalt, menes her jevnest mulig frekvensgang, og gir derfor ofte et veldig stort volum på kassen.
    I praksis må man ofte finne et kompromiss, hvor man godtar en noe "dårligere" kurve, mot å få et mindre volum. Mye av dette kan ofte kompenseres med demping av kassen, slik at elementet "ser" et større volum.
    Benytter du et pc-program i stedet, har du mulighet for å tweake både volum og demping, og se resultatet on the fly.

Den andre formelen beregner lengden på bassrefleksrøret, og som nevnt over er det her delte meninger, eller rettere sagt, flere veier til Rom. Derfor kan du finne flere versjoner av formelen, og du vil også få litt forskjellige svar etter hvilket program du bruker på pc.

Tallene er som nevnt konstanter, og endrer du de etter eget ønske, aner du jo ikke hva du regner ut................!

Norcad

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse formlene bygger trolig på ganske gamle teorier. Årsaken til akkurat det er at man tidligere hadde mange klassiske parametre (altså var det en viss likhet mellom ulike elementer). I dag har vi også likheter, men variasjonene kan synes langt mer bevisste. Dessuten er det få elementer med parametre som likner parametrene på gamle elementer.

Konstantene er laget utifra 2 ting:
    1: Hva man anser som et relativt parameter-gjennomsnitt av det som finnes av elementer på markedet.
    2: Hva man anser å være en fornuftig avrulling. Her er det preferansene til den som har designet akkurat denne metodikke som styrer.

Siden dagens elementer ofte både har helt andre parametre og er designet for å gå dypere vil ikke disse parametrene passe like godt. Imidlertid holder de styr på Q. Men med dagns elementer kan det simpelt hen bli ganske feil arbeidsbetingelser for elementene og man får helt feil respons nedover.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Disse formlene bygger trolig på ganske gamle teorier. Årsaken til akkurat det er at man tidligere hadde mange klassiske parametre (altså var det en viss likhet mellom ulike elementer). I dag har vi også likheter, men variasjonene kan synes langt mer bevisste. Dessuten er det få elementer med parametre som likner parametrene på gamle elementer.
    Så du mener at disse er gamle?
    Finnes det endre fromler som jeg kan bruke i stedenfor eller i tilleg?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sitte å regne med formler egentlig?
    Last ned et gratis beregningsprogram, så kan du glemme formler og hva de betyr :-P

Eller er interessen mer å forstå formlene/beregningene enn å konstruere høyttalere?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo det hadde vært mye bedre med et program, hvor får man tak i det da?
    Men jag kan vel ikke bruke det programmet hvis jeg ikke kan noe akustikk. Det er jo greit å skjønne og kunne de formlene likevel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er simpelt hen gamle fordi parametrene på høyttalerelementer vanligvis var annerledes i forhold til hverandre tidligere. Derfor kan det ofte bli totalt på jordet når man bruker disse ferdigløsningene på nyere elementer. Man kan selvsagt lykkes også da.

Gratisprogrammer gjør en helt grei jobb med å beregene frekvensgang de også.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja men hvor får man de programmene fra? Kunne jeg få noen linker?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er ikke jeg rett mann. Jeg bruker noe som ikke er gratis selv så jeg har ikke den store erfaringen med gratisprogrammene og vet ikke hvor de kan lastes ned.

Ett av de populære programmene heter Win ISD. Google så finner du nok.

Ellers ligger det en online simulator her: http://graph.flexunits.com:8080/index.htm

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinISD finner du på:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Et annet du absolutt burde prøve er Unibox:

http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

Etter at du har lekt og testet litt med et slikt program finner du etterhvert ut hva de forskjellige parametrene på elementene betyr for resultatet. Og det er lærdom du i praksis har mer nytte av, enn å vri hjernen for å forstå sammenhengen av formlene som ligger bak :-)

Norcad

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •