Enda et nytt DIY prosjekt! Snart ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda et nytt DIY prosjekt! Snart ferdig!

Jada!
    Etter et lite diy prosjekt i påsken skal jeg nok en gang snekkre sammen noe nytt.
    Ble ikke helt fornøyd med det forgje jeg snekkra sammen. Som da var en 2veis
    med en 1"soft dome og 8" vifa bass. Problemet her ble da mellomtone området som ble for slapt. Noe jeg ikke merka før lenge etter at jeg var ferdig med dem . Men men.
    Og nå skal jeg da prøve meg på en 3-veis med de samme elementene som i 2-veisen og en liten 6.5" som mellomtone. Det er en Vifa P17-WJ-00-08. Siden jeg ikke fikk solgt den så kom jeg plutselig på at jeg fikk lyst på å lage en 3-veis med den.
    Planen er å dele disse på 630/4000HZ 12db/okt , grunnet at da slipper jeg å handle inn nye delefilter komponenter. Kassen skal bli rundt en 55 liter. Da med mellomtone boks og alt annet inni så blir vel det totale volum rundt 45 tenker jeg.Bassreflex, og porten tunes vel rundt 35hz tenker jeg. Dette skal også lages i 18mm treplater eller hobbyplater som det heter. Grunnet at det blir så lett å lage kassene da, kjøpe riktige mål så er det bare å kappe til delene! Enkelt! Hehe.. Og Finishen har jeg enda ikke bestemt meg for hva skal bli, men det tar vi når den tiden er.. Og denne gangen skal jeg nok få til noen bilder av selve byggeprossesen og lignende..
    Tar gjerne imot tips og tricks vist noen har noe slikt og komme med.

Tommy.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke prøve en 2,5veis konfigurasjon? Rimelig snill avrulling på den åttetommeren og samme konmateriale i begge elementene burde gjøre det mulig.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helten! Du produserer jo kasser i bøtter og spann Skulle ønske jeg var like kjapp til å få igang prosjektene min!

Du vil nok få betydlig bedre mellomtone med 6 1/2" elementet.
    Har ikke bygget med hobbyplater selv, men har ikke de en tendens til å kunne bøye seg? Leve litt? Blir som alltid spennende å se! Følg på med bilder. Kunne du tenke deg å dele litt mer om filter detaljene med oss? Litt om tankene rundt det? Blir det noen form for korreksjoner? Impedansen til mellomtonen begynner jo å stige allerede ved 500Hz, benytter du deg av RC-shut?

Alltid spennende å se hvordan selvbygg blir. Det gjelder å satse litt

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvorfor ikke prøve en 2,5veis konfigurasjon? Rimelig snill avrulling på den åttetommeren og samme konmateriale i begge elementene burde gjøre det mulig.
    Har prøvd det før,men ble ikke fornøyd der heller. Men det kan jo komme av at jeg hadde en ganske liten kasse til åttern da..

Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Du vil nok få betydlig bedre mellomtone med 6 1/2" elementet.
    Har ikke bygget med hobbyplater selv, men har ikke de en tendens til å kunne bøye seg? Leve litt? Blir som alltid spennende å se! Følg på med bilder. Kunne du tenke deg å dele litt mer om filter detaljene med oss? Litt om tankene rundt det? Blir det noen form for korreksjoner? Impedansen til mellomtonen begynner jo å stige allerede ved 500Hz, benytter du deg av RC-shut?

Så lenge jeg stiver av den godt så tror jeg ikke det skal bli noe problem. Har bygget mye med disse hobbyplatene og har ikke hatt noen slike problemer,Enda.
    Dette med delefiltrene er jeg ikke helt sikker/ferdig med, har bare kommet fram til delefrekvensene. Og ja det blir nok litt impedanskorigering ja! Heh.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggematrialle vil bli 19mm mdf i steden for. fant ut at det var billigere. Blir bare litt mere arbeid. Det skal vi nok få orden på.. Og siden jeg har jobbet veldig lite med det, hvordan blir det å male mdf? Hadde tenkt og male dem sort..

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Byggematrialle vil bli 19mm mdf i steden for. fant ut at det var billigere. Blir bare litt mere arbeid. Det skal vi nok få orden på.. Og siden jeg har jobbet veldig lite med det, hvordan blir det å male mdf? Hadde tenkt og male dem sort..
    Kan være smart å smøre de inn med polyester før de skal males i så fall.
    MDF trekker jo som du sikkert vet til seg en del fuktighet.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med å lakke rett på med spraylakk. Funker kjempebra, høres kanskje jalla ut, men hvis du er god til å lakke med boks blir det nydelig. Hvis ikke kan du jo bruke sprøyte.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    MDF trekker jo som du sikkert vet til seg en del fuktighet.
    Nei viste ikke det nei.Men nå veit jeg det Hehe, som sakt, har lite kjenskap til denne MDF'en..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes!
    Da har vi handla inn litt matreale sånn at vi kan få begynt detter bygget.
    Det ble ikke mdf, kjøpe 18mm hobbyplater isteden. Har også tenkt på å lage en 2.5 veis med 2 åttere. isteden. Fikk i gang et program jeg hadde ligenes i går og fikk lekt meg litt med det. Og der fant jeg ut feilen som jeg har per i dag. Tøft program egentlig. Heter Audiocad ECNC 8.
    Den beregner ut delefilter ifra elementets specs og slik, for og få det optimale. Så det blir morro og prøve ut.. Hadde da også tenkt og lage sånn at man kan ta front plata av så vist det går i dass dette med åttera så kan jeg få gjort den om slikt at jeg får inn mellomtonen, lage en 3-veis.
    Har kappa dem til i dag, og så snekkrer jeg vel dem sammen i morgen.
    Skal leke meg litt til i deg programmet, og komme fram til noe delefilter..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag om 2,5 veis innebar å bruke 6,5" elementet som bass/mellomtone, med 8" elementet som bass-støtte. Hvis du bygger det på denne måten slipper du å gjøre om frontplata hvis du finner ut at vil prøve vanlig treveis istedet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Yes!
    Heter Audiocad ECNC 8.
    Tysk dos basert brogram!? .. dos har jeg ikke problemer med, men tysk.. Finnens det en engelsk versjon?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Mitt forslag om 2,5 veis innebar å bruke 6,5" elementet som bass/mellomtone, med 8" elementet som bass-støtte. Hvis du bygger det på denne måten slipper du å gjøre om frontplata hvis du finner ut at vil prøve vanlig treveis istedet.
    Ja, men er litt redd for at jeg vil få noe for lite bass da.. Men skal vurdere det ja..
    Jada jozho det er både engelsk og tysk.. Litt vanskelig og komme inn i det, men er har man først skjønt det så er det lett!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg være så frekk å spør hvordan man får det på engelsk?

Endrer du det inne i programmet? Hentet det ned fra www.audiocad.de

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

diy er topp.

hallo 19mm mdf er å annbefale.. man tjener mest på å bygge gode kasser. det er det man betaler mest for ved kjøp av ferdige høytalere..
    dali og proac og div. andre bruker "rimlige" elementer fra scanspeak vifa seas morel osv. disse koster jo sjeldent mer en 1500 pr stk. så ved å bygge solide kasser kan man lage skikkelig godlyd for mye mindre cash....proac respons 2.5 har elementer til 2500 prstk og den er priset til 16000 pr stk så her er det penger å spare ......bruk gode filterkomponenter også og du er i mål

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Kan jeg være så frekk å spør hvordan man får det på engelsk?

Endrer du det inne i programmet? Hentet det ned fra
    www.audiocad.de
    Nei assa, jeg kjøpte det på eltek for en del år siden. FIkk den ikke til å funke da, så fant jeg den å går og prøvde og da funka det med en gang. DA kunne jeg velge mellom engelsk eller tysk i innstalasjonsmenyen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører det "ferdig" installer... hm.. får prøve litt. Beklager OT..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    hallo 19mm mdf er å annbefale.. man tjener mest på å bygge gode kasser. det er det man betaler mest for ved kjøp av ferdige høytalere..
    dali og proac og div. andre bruker "rimlige" elementer fra scanspeak vifa seas morel osv. disse koster jo sjeldent mer en 1500 pr stk. så ved å bygge solide kasser kan man lage skikkelig godlyd for mye mindre cash....proac respons 2.5 har elementer til 2500 prstk og den er priset til 16000 pr stk så her er det penger å spare ......bruk gode filterkomponenter også og du er i mål
    Hadde litt lyst selv til og prøve ut denne mdf'en, men det ble ikke så.
    Jada her skal vi bruke sikkelig filter komponenter når jeg har prøvd ut alt og blitt fornøyd. For ser ingen grunn til og kjøpe det nå, før jeg har prøvd ut om det blir noe bra..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes da har jeg snekkra kassene sammen, tatt noen bilder. Gjenstår bare pussing og finish.
    Kommer til og legge ut bildene i løpet av kvelden.
    Delefiltret er nå bestemt. Kommer først til og prøve en 2.5 veis med 2 åttere, etter at jeg fikk det programmet til og funke har jeg funnet en løsning som kan passe veldig godt for meg der. Filtret ble et 24db/okt Linkwitz-Riley med RC-Shunt på bass/mellomtonen. 12db/okt på bassen, mulig en rc-shunt der å men trengs ikke. Diskanten dempes ikke noe i første omgang. Tar den etter behov.
    Så jeg er spent på resultatet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå må jeg snart få inn noen bilder her.
    Står litt fast her. Skal da som sakt kjøre en 2.5 veis med 2 av disse åttera, og lurer på om jeg skal lage 2 seperate kammer, altså en til vær bass eller kjøre dem i samme. Blir da 25 liter per bass eller 50 til begge.. Har sett litt i forskjellige stimulerings programmer at det nesten blir det samme. Siden det blir litt tungvint og teste begge to grunnet må skru ut bassene og tette hulene i avstivern å greier.. Hva tror dere blir det beste? Hadde også tenkt jeg skulle bruke 2 amper på detter her, for dissse bassene er sugene på litt strøm..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. har du prøvd å simulert med mindre volum til bass/mellomtonen og større til bassen? (i adskilt konstruksjon)

Hvis det ikke gjør noe utslag ville jeg hatt en "åpen" løsning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •