Delefilter: Avansert eller enkelt m/gode komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter: Avansert eller enkelt m/gode komponenter

Jeg har planer om å bygge en TJL gulvstående høyttaler, men med scan speak 9800 som diskant. http://www.troelsgravesen.dk/TJL_2W.htm

Det jeg stusser litt over, er at delefilterene til denne høyttaleren består av svært mange komponenter. Derfor lurer jeg på om det ville vært bedre å lage f.eks 2rdens delefiltere med høy kvalitet på komponentene, eller et mer avansert filter av høyere orden med billigere komponenter.

Ser jeg må bruke sugekretser for å dempe frekvenser. Har disse kretsene noen stor innvirkningen på lydkvaliteten, da disse er koblet i paralell med bassen?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ikke som det er en TJL du har planer om å bygge T.Gravesen har nok sine grunner for å lage filtrene slik han har gjort, men det er mulig han ville ha gjort det annerledes i dag. Har du sjekket TJL3W konstruksjonen?

Ang. 2. ordens filter på Excel elementet så kan du glemme det - resonansen rundt 5kHz blir ikke dempet nok. Du må ha en form for sugekrets i tillegg hvis du ikke deler lavt med bratt filter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det virker ikke som det er en TJL du har planer om å bygge
    Hvis du bare blar deg litt lengre ned på linken han oppga finner man delefiltertegningen med tittelen TJL-NeoCD3 revised. Denne er beregnet når man bruker den mer solide diskanten NeoCD3 istedenfor JP3....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •