Nytt delefilter. Trenger noe hjelp. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nok tro på at en tur til Snickers for å måle opp frekvensrespons og impedansforløp vil gjøre ting mye lettere for deg. Last ned demoversjonen av LspCAD6 - her kan du leke deg så mye du vil med filtre til toveishøyttalere (du får bare ikke lagra det du har gjort).

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får og få en 6ohms diskant til og bli rundt 8ohm, skulle man da sette en motstand på 2ohm i serie etter selve delefilteret da? Mener jeg så noe slikt i en av disse høyttaler bøkene jeg har.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Får og få en 6ohms diskant til og bli rundt 8ohm, skulle man da sette en motstand på 2ohm i serie etter selve delefilteret da? Mener jeg så noe slikt i en av disse høyttaler bøkene jeg har.
    Diskant kan dempes på forskjellige måter.

Motstand i serie er helt OK, men pass da på at det er en metalloksyd motstand (ca 20 kr på Eltek) og ikke en trådviklet som vil gi en liten spole-effekt (dvs sperre for toppen i diskanten). Motstander i serie påvirker også impedansen slik at diskantnivået får en svakt nedadgående linje oppover i frekvens. Dette kan løses ved en liten "bypass" kondensator.

Ellers er det vanlig at diskanter dempes med såkalt L-pad, dvs 1 motstand i serie og 1 i paralell som sammen med motstanden til diskanten (ved dele-frekvens) gir samme motstand som diskanten har.

Kun 3-4 dB dempning av diskant høres lite ut. 6 til 10 dB er mer vanlig. Når diskanten først er justert ned kan det også hende at det totale lydbildet endrer seg slik at bassen er mye bedre...

Men måletilbudet fra Snickers er nok ikke så dumt. Du bruker fort mye mer tid på justeringer "by ear" og penger på komponenter som du kanskje ikke får bruk for heller (har en skuff full selv...)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det veit jeg.Og det var ikke nivådemping jeg var ute etter. Men siden filteret jeg har laga til diskanten er nå beregna til 8 ohm, enda diskanten er på 6ohm. Også da leste jeg i en av disse bøkene jeg har at man da kunne sette en motstand i serie etter delefilteret for og gjøre om impedansen på elementet, også ha en l-pad for nivådempinga.
    Eller blir dette bare unødvendig?
    Ja har en del metalloksydmotstandere liggenes. Har selv en hel verktøykasse full av komponenter!
    Men det som du prata på. Hvor stor må den motstanderen være for og dempe diskanten ca 6db og gjøre den til 8 ohm?
    I den ene boka jeg har står det hvordan man skal regne den ut men du verden for et regnestyke, du veit ikke tilfeldigvis om en slik utregner på nettet?

Tommy.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Ja det veit jeg.Og det var ikke nivådemping jeg var ute etter. Men siden filteret jeg har laga til diskanten er nå beregna til 8 ohm, enda diskanten er på 6ohm. Også da leste jeg i en av disse bøkene jeg har at man da kunne sette en motstand i serie etter delefilteret for og gjøre om impedansen på elementet, også ha en l-pad for nivådempinga.
    Eller blir dette bare unødvendig?
    Ja har en del metalloksydmotstandere liggenes. Har selv en hel verktøykasse full av komponenter!
    Men det som du prata på. Hvor stor må den motstanderen være for og dempe diskanten ca 6db og gjøre den til 8 ohm?
    I den ene boka jeg har står det hvordan man skal regne den ut men du verden for et regnestyke, du veit ikke tilfeldigvis om en slik utregner på nettet?

Tommy.

Glem det, fant dette ut også. Bare å lesa litt! Hehe..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.dre ordens Linkwitz Riley filter
    http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=14

L-Pad (demping av diskant) R1 i serie og R2 i paralell
    http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=18

Eller så har gratisprogrammet Speaker Workshop også endel beregningsmoduler

http://www.audua.com/

Men apropos bass-elementet - hvis du ser her så viser grafen at impedansen til dette elementet er mellom 14 og 16 Ohm ved crossover-frekvensen du har valgt på 2000 Hz. Hvis du da beregner et filter etter 8 Ohm, så blir det feil...
    http://www.riviera-acoustics.com/cat...roducts_id=378

Men både impedans og lydnivå skal dog helst måles når det sitter montert - det er som regel ikke det samme som fabrikken har målt i "friluft".

De fleste diskanter spiller heller ikke så bra ved 2000 Hz. Det er ikke uten grunn at de fleste 2-veis høyttalere bruker 6,5 tommer til bass, fordi 6,5 tommeren da gjør at man kan legge delefrekvensen høyere til 2500-3000 Hz hvor diskanten får en mye lettere jobb.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor vi har en impedansekorisjon på bassen. For og flate ut impedansen.
    Men jeg likte ikke lyden i denne Linkwits metoden. Hadde det før. Har nå snekkra sammen en butterw. for og skjekke ut den.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med impedanskorrigering, så blir filteret lettere å beregne...

Men lydnivået til bassen kan bli vanskeligere å beregne - derav er simulator-programmer bedre enn enkle formler... og praktiske målinger enda bedre.

Eneste filteret jeg vet om som reklamerer med at det er enkelt å "tune" via hørsel er serie-filteret til Acoustic Reality:

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Jeg har forsøkt det - men fikk det ikke til å spille helt godt med min bass/mellomtone og diskant - virket som om det var litt for stort overlapp slik at mellomtonen og diskanten "grumset" til det for hverandre. Men det er et enkelt filter å teste ut, og kan sikkert egne seg hvis man har rett kombinasjon av diskant og bass/mellomtone.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes.
    Da har jeg satt sammen et nytt filter. Og lyden ble plutselig et ganske stort hakk bedere. Noe jeg faktisk ikke selv trodde. Nå gjenstår det faktisk ikke mye igjen. Litt i nedere mellomtone og litt for lite demping på diskanten, men det skal jeg ordne opp med en equalizer hadde jeg tenkt.
    Filtrene ble 18db/okt på begge delene. Delefrekvens på 2000HZ butterw filtre. Gikk litt opp på spolen på bassen, og det ga tilbake litt feitere bass som vi ikke hadde vondt av.
    Og takker for alle innspill, tips osv. Mye har vært til god nytte!

Tommy..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •