Plassering av SUB / Høytallere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av SUB / Høytallere

Denne tråden kunne plasseres i flere kategorier, men valgte å poste den her, siden der er DIY det mest kommer til å relatere seg til.

Etter å ha laget meg en sub (som jeg forøvrig aldri har eid eller hatt i hus noen gang) merker jeg at plassering har alt å si. Derfor så lurer jeg på; ved et "vanlig" stereo oppsett, pleier det ikke være så kritisk med plasseringen, bassgjegivelsen forandrer ikke karakter like mye der, som ved bruk av sub op forskjellige plasseringer.

Vil 2 subber fylle rommet mere ut med bass på alle steder?
    Sånn som det er nå, så har jeg greit med bass i lytteposisjon (midt i kjellestua på 24m2) og i sofaen, som står plassert langs langveggen. (fronter/sub er plassert på kortveggen). Ellers i rommet er det ganske tamt, bortsett fra hjørnene. Om jeg hadde laget 2 aktive subber, og plassert de akkurat som "bunnkasser" til frontene, vil de kunne fylle rommet mere ut?

Legger ved et raskt bilde av hvordan oppsettet er nå.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok ha flere muligheter med to sub'er, men også flere utfordringer. Du kan oppleve at de to sub,ene faser ut hverandre, særlig hvis du ikke plasserer den andre sub'en på venstresida i oppsettet ditt. Kan hende du har mye å tjene på å plassere sub'en andre plasser i rommet. Du kan jo prøve det gamle trikset med å sette sub'en i lytteposisjon og krype rundt til du finner det stedet der du får best bass, og så sette sub'en der. :-)

Men jeg tror nok jeg ville prøvd to aktive hvis jeg var deg, særlig hvis du har mulighet til å justere fase på dem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller en fremme og en bak...

Hvis du deler såpass lavt at lokalisering av sub ikke er et issue, skal en plassering med 1 sub i midten fremme mellom høyttalerne og 1 bak midt på veggen være ideelt. Dette skal jevne ut frekvensgangen i rommet betydelig, se bl.a. testen av to Velodyner på Audiophile.no:
    http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378
    Definitivt verdt et forsøk hvis du har mulighet til denne plasseringen. Har du soen helt inntil bakvegg blir det selvfølgelig litt mer kompliert...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jeg står når jeg tar bildet er ca midt i rommet, på enden av sofaen er det ca 2,5m igjen til bakvegg, her har jeg PC-kroken min.

For det jeg lurte på, var å lage 2 aktive med XLS elementer, slik at kassene kunne bli så små som mulig, og prøve å "intergrere" de i BEL'ene jeg har planer om å lage etterhvert. Da vil jo plasseringen av subbene bli helt symmetrisk, som om det skulle hvert et vanlig stereo-oppsett.

Jeg tenker mest på den leiligheten jeg kommer til å flytte til, det får jeg ingen plass bak sofaen, kanskje litt i hjørnet bak en buesofa, det er ikke kjøpt enda, så det er fårløpig usikkert.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kanskje ikke mye plass men jeg ville absolutt trekke ut høyttalerne, både fra sideveggen og bakveggen, kanskje da flytte lytteposisjonen lengere tilbake hvis du har plass....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har plass til det, men om jeg skal trekke høyttalerne lenger ut fra sidevegg, så kommer subben så nærme tv'en, at deler av bildet blir rosa, og det er ikke bra, men nå er jeg alene i huset, skal ta en test og ny sub-plassering nå, skal se om det hjelper litt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter diverse testing, så finner jeg ut at det hjelper lite, heller ingenting, det er best slik dere ser det på bildet.

MEN så skal det sies, st de frontene dere ser der er noen MDF plater og noen elementer fra ljudia, 1 stk 1"horn, 1stk 8" og 1stk 12" (som er koblet ut) det er ikke noe delefilter i disse høyttalerne, og de 8" som er der, spiller ikke noe serlig under 150hz, så må nok vente til jeg har noen skikkelige fronter i hus, før jeg begynner tweakinga. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •