DIY forsterker fungerer kun på batteridrevne signakilder!:S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY forsterker fungerer kun på batteridrevne signakilder!:S

Hei

Har laga meg denne effektforsterkeren. Fungerte veldi bra da jeg testa med discman men kom masse skurring i tilegg til lyden da jeg testa den med yamaha rx-v650 (reciver) :S
    Ble samme problemet da jeg kobla Cambridge DVD79 direkte på forsterkeren.

Har prøvd med to forskjellige batteridrevne signalkilder og det fungerte perfekt med begge:S

Har prøvd både med og uten volumkontroll mellom signalkilde og forsterkeren.

Ble akkurat samme problem på den forrige forskerkeren jeg laga.

Noen som har peiling på hva som kan være feil?:S

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at den forsterkeren ikke tåler max inngangssignal (ca 150mV) som en dvd spiller vil gi, på disse portable avspillerne har du volumkontroll så da har du sikkert kjørt et lavere signal inn... Bare et forslag...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Mulig at den forsterkeren ikke tåler max inngangssignal (ca 150mV) som en dvd spiller vil gi, på disse portable avspillerne har du volumkontroll så da har du sikkert kjørt et lavere signal inn... Bare et forslag...
    Men prøvde jo også med volumkontroll mellom dvd-spiller og forsterkeren, mulig det ble litt bedre men var fortsatt masse skurr :S

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150mV?? Hegel gir ut 2,3V. Denon DVD2900 gir ut mer en Hegel... Og dette er RMS verdier, så hvor har du 150mV fra??

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ingen andre forslag, var ikke så masse speccs på den forsterkeren esp heller...

Men åssen type støy var det? 50Hz (kapasitiv støy fra 230volten), høyfrekvent (antagelig IC'en som mekker noe selvoscillering) eller annen type støy?

OT: esp er genial side da......:-P Har selv laget en forforsterker derfra som funker knall....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    150mV?? Hegel gir ut 2,3V. Denon DVD2900 gir ut mer en Hegel... Og dette er RMS verdier, så hvor har du 150mV fra??

?? Ganske normalt at RMS verdien er 100 - 250 mv så vidt jeg vet.. Hvertfall det jeg har sett og lest..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det litt samme støy problematikk man kan oppleve hvis man har brudd i ytterlederen i rca kontaktene, slik at kabinettene nermest blir som antenner for støy mellom komponentene og eneste felles kobbling er via nettetdelene i utstyret. Det kan kankje med andre ord være en form for "flytende potensiale" som blir overført mellom strømforsyningene eller komponent kabinetytene, noe man ikke har på samme måten for en batteri drevet og frittstående signalkilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Da har jeg ingen andre forslag, var ikke så masse speccs på den forsterkeren esp heller...

Men åssen type støy var det? 50Hz (kapasitiv støy fra 230volten), høyfrekvent (antagelig IC'en som mekker noe selvoscillering) eller annen type støy?

OT: esp er genial side da......:-P Har selv laget en forforsterker derfra som funker knall....
    Var ikke 50 Hz men ganske lavfrekvent skurring.

ESP er genial ja! Hvilken forforsterker laga du da?
    Vurderer P3A som neste prosjekt : D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er det litt samme støy problematikk man kan oppleve hvis man har brudd i ytterlederen i rca kontaktene, slik at kabinettene nermest blir som antenner for støy mellom komponentene og eneste felles kobbling er via nettetdelene i utstyret. Det kan kankje med andre ord være en form for "flytende potensiale" som blir overført mellom strømforsyningene eller komponent kabinetytene, noe man ikke har på samme måten for en batteri drevet og frittstående signalkilde.
    Er neppe det da det blir skurring i begge høyttalerene. Kan jo skjekke da.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt rart egentlig, det må nesten være noe fuck med kretsen som bli trigget av at det er en stasjonær enhet som brukes som kilde... Man skulle tro det var noe med jordings forskjeller, er både forsterker og kilde jordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkontaktene er ikke jordet engang.
    Hvis jeg forsto deg riktig.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygget effekt forsterker med samme chip'en, og opplevde lignende problemer i begynnelsen. Problemet mitt var at jeg hadde lagt dårlige hull til de forksjellige pluggene, rca og høyttaler, og fikk dermed masse støy. Sjekk alle plugger og bruk litt teip eller noe for å være 100% sikker på at ingen ting kortslutter til chassis.

Min likte heller ikke å bli jordet til stikkontakten, så chippene er ikke jordet til kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å lodde hele forsterkeren på nytt, og målt motstand i hele forsterkeren som var korrekt. Har også prøvd med en anna signalkabel, og skjekka at ikke pluggene eller noe annet er kortslutta til chassis.. Men er FORTSATT samme problem

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du samlet alle jordingspunktene i ett punkt i kabinettet, eller har du flere jordingspunkter. ?

Har hørt om selvbygg konstruksjoner som får problemer med støy hvis ikke alle jordingspunktene fysisk kobbles til det samme jordings punktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et jordingspunkt på PCB-en og har fra den en kabel til et punkt der resten er kobla til.

På den forrige forsterkeren som har akkurat samme problemet, var all jordinga kobla sammen på et lite punkt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •