Lage nye phonokabler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage nye phonokabler ?

Trenger endel phonokabler og tenkte jeg likegodt kunne prøve meg på litt DIY for å spare noen kroner.

Tenkte å bruke disse pluggene:
    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....o&dok=7476.htm

Denne kabelen i 4 leders utgave og koblet som 2 leder:
    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....dok=181657.htm

Lurer på om det er verdt å gå for Supra EFF-I signalkabel som er mye dyrere,
    vil jeg merke noen forskjell fremfor Gotham kabelen ?

Hva mener dere som kan dette ?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker gotham med slike neutrik plugger.
    Jeg har ikke hatt noe problemer med støy i det hele tatt, og 'miljøet' jeg bruker disse i inneholder ganske mye rart, CRT monitor og diverse trafoer var jeg mest redd for skulle generere støy, men det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Flere av signalkablene ligger ganske nærme både CRT monitor og strømkabler til og med ;-)

Vær obs på at neutrik'ene er veldig trange når de er nye, du burde klargjøre dem litt ved å ta dem ut og inn av en kontakt det ikke er så farlig med før du tar dem ibruk, kjedelig å knekke festene til en kontakt du er veldig glad i :neutral:

Ellers så liker jeg gotham kablene veldig godt, veldig myke og fleksible, har ikke mishandlet dem så veldig men de ser ut til å tåle mye siden de er bygd opp av veldig mange tynne ledere.
    Tviler sterkt på at du får noe lydmessig gevinst på å gå for supra isteden.

A

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en eller annen type som koster svært lite og som er industristandard i stuidoer, husker ikke helt hva den het, men det er mulig det var Gotam. Å gå for det som er standard i studio burde være greit, musikken du hører på har vært gjennom noen hundre meter slik allerede

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Det er en eller annen type som koster svært lite og som er industristandard i stuidoer, husker ikke helt hva den het, men det er mulig det var Gotam. Å gå for det som er standard i studio burde være greit, musikken du hører på har vært gjennom noen hundre meter slik allerede
    De kan jo ikke bruke kabler med høy meterpris i studio, de bruker jo et par kilometer av den så det sier seg jo selv.
    Vet ikke om det er gotham som er standard, men jeg veit at disse holder høy kvalitet, neutrik pluggene likeså. Så da er det bare dårlige loddinger som er siste hinder for å få et bra resultat.

Jeg har hatt sterk påvirkning fra pro-verdenen, og jeg syns det er litt merkelig at mange velger å bruke kabler hjemme som koster 10gangern av hva som har blitt brukt når musikken ble spilt inn og produsert :-P
    Mitt mål er å få lyden på høyde med et godt kontrollrom, jeg er ikke interessert i å høre noe som lydteknikerne som laget materiale ikke hørte under produksjonen....

A

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar
    Da går jeg for denne løsningen, har også noe WBT sølvloddetinn jeg tenkte å bruke.
    Ny loddebolt er også innkjøpt,
    så blir det ikke bra er det vel jeg som har for mange tommeltotter ...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra-walker
    Takker for gode svar
    Da går jeg for denne løsningen, har også noe WBT sølvloddetinn jeg tenkte å bruke.
    Ny loddebolt er også innkjøpt,
    så blir det ikke bra er det vel jeg som har for mange tommeltotter ...
    Hehe, det blir nok bra detta :grin:

Har du lodda med sølvloddetinn før? Jeg ble overrasket over hvor mye mer varme jeg måtte bruke kontra de med bly. Litt vanskeligere å jobbe med enn bly, men jeg syns det er godt å tenke på at jeg ikke bruker bly og det skal visstnok være bedre for lyden.

Lykke til!

A

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lodda litt før, men da med en altfor gammel og stor loddebolt.
    Gikk jo det også på et vis,
    men håper at det skal gå enda bedre med¨en ny og mindre loddeboldt.
    Er jo også mange fine beskrivelser på nettet for riktig lodding. (Tips, tips.)

Sølvloddetinnet er muligens litt vanskeligere å bruke, men litt audiofil må man jo være

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig nettopp fått ferdig dette AV møbelet (se bort i fra innholdet),
    fikk litt mersmak på å lage ting selv så nye kabler blir neste.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper en gooood del med en ålreit loddebolt ja :grin:

Jeg begynte med en drevet av gass som jeg lånte av fattern, etter en stund klarte jeg å lage en liten eksplosjon og alt håret på den ene hånda var borte :-P da gikk jeg å kjøpte min første loddebolt hehe

Det skal bli forbudt med loddinger som inneholder bly snart, det er nok en grunn til det :-? også må man jo velge det som gir best lyd, selv om forskjellen sikkert er minimal...

Det var et flott møbel! Så skikkelig bra ut, og solid ikke minst. Hvor mye kan man belaste slike møbler egentlig? Går vel ikke med en stor CRT, men så lenge stengene er tykke nok tåler vel det en hel del?

For meg så er DIY mer enn bare å gjøre det billigere, ofte er det ikke billigere heller, men det er en god følelse å lage noe selv :grin:

A

edit: hva er de sølvboksene egentlig? *nysgjerrig*

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvgjort er velgjort ja, og gir ikke minst en god følelse av å ha noe litt spesielt !

Treplatene er heltre bøk (benkplater fra Ikea) og tåler fint at jeg sitter på de uten at jeg kan se at de svikter, så det tåler rimelig mye ...

"Sølvboksene" er ett Panasonic surroundanlegg (SA-DT100) som nå omsider skal forvises fra stua, til tross for at det faktisk spiller bedre enn størrelsen skull tilsi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •