Box for å kunne "snu lyden"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Box for å kunne "snu lyden"

Jeg har hjemmekino opplegg i stua, med en LCD tv på veggen. Nå har jeg planer om å utvide med projektor, som vil vise film i andre enden av stua. Det gir meg en utfordring i forhold til lyden, som jeg ønsker å snu når jeg bruker projektoren. Dvs at høyere front blir venstre bak, og venstre bak blir høyere front osv. I teorien burde dette "bare være" å sette en box i mellom høytalereledningene, som sender signalet riktig avhengig av en bryterinnstilling.

Er det andre som har hatt denne problemstillingen?

Jeg har ikke funnet fram til en standardbox som løser dette, og er inne på å finne fram loddebolten for å selv bygge den. Fra gamle skoledager og kretsteknikk husker jeg vagt at relê'er er tingen og tror vel at 6 slike ++ burde gjøre biffen. Videre utfordring da er om jeg virkelig må bygge en box selv, hvilke komponenter jeg burde bruke og hvor de fås kjøpt?

Jeg har forøvrig Harman / Kardon forsterker og Infinit Oreus høytaler-pakke (alle høytalere er like, har kjøp ny senterhøytaler)

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg, er at dette høres tungvint ut... Ikke bare teknisk, men også med møblering.

Er det ikke en bedre løsning med et rullegardinslerret eller noe som kommer ned foran LCD-skjermen når du skal bruke prosjektør?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi kjøpte huset visste vi at det ville bli en utfordring å plassere tv og møbler. Stua er ca 7 m lang og 3,5m bred. Den naturlige løsningen er å ha sofakroken i den ene enden og tv'en i den andre, men med 7m som lengste avstand blir det langt til tv'en, har en 32t, men selv en 50t ville vært i minste laget. Så jeg endte opp mot å putte 32t over "2seteren", med den ulempe at bare stresslessen og 3 setern kan brukes ved tv titting. Så har jeg da funnet ut at en projektor hadde vært kult andre veien (3,5m bredt!), da er det bare å flytte på stresslessen bitte litt, så kan alle møblene brukes. Så møbleringen er det enkle problemet. Av ditt svar tolker jeg at jeg fortsatt har en utfordring med "boxen" for å snu lyden :-)

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Vil det ikke fungere om man laga en slags shifter eller noe. Sånn som på en lysbryter liksom? Noe slikt.. Kan jo ta en titt på slike høyttaler switcher. Kanskje de kan brukes, etter litt om modifikasjon.. Det skulle jo væra mulig detta.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, siden jeg er genial skal jeg si deg løsningen.

Du har/får deg en DVD-spiller med innebygd dekoder.

Du kjører ett stk digital-tilkobling slik at det fungerer på normal måte.

Så kjører du 6 analoge kabler ut fra dvd-spilleren og inn på external-in på forsterkeren. Her "patcher" du om kanalene slik du vil ha dem. Right-Front ut fra DVD-spilleren, inn på "Left-Surround" på forsterkeren o.s.v.

Da får du "box"-løsningen din, samt at den styres enkelt via fjernkontrollen når du enten velger DVD eller EXT-in, avhengig av hvilken vei du sitter og skal se film.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glup løsning r0ver2

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokstavelig talt hatten av for den, rOver2. "Det enkleste er ofte det beste" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt, for ikke å si genialt! Klar for å kjøpe en box framfor å lodde selv, kablingen skal jeg fikse :-)

Jeg skal uansett kjøpe "noe" for å kunne ta vanlige tv'signler og vise på projektoren også + at jeg har lyst på harddiskopptager med tilhørende dvd-brenner. Jeg trenger da følgende:

- box med dekoder og tilhørende utganger
    - box med harddiskopptager og dvd-brenner
    - box som tar tv signal inn og som kan videreformidle til projektoren (og ideelt sett også til tv'en)
    - box som lagrer musikk alla jukebox

Noen nye geniale forslag på hva slag box som gjør alt dette? Enklest mulig selvfølgelig :-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "vanlige tv-signaler", mener du da analogt via antenne på taket, eller er det noe levert via kabel-tv?

Første som slår meg er vel at du kunne brukt en mediacenter pc, enten med windows media center eller open source løsninger som mediaportal.

Skal du ikke prosessere bildesignalet på noe vis trenger du ikke allverden av pc heller. Det morsommme da er at du har utvidelsesmuligheter med pcen, slik at du kan lage systemstyring osv med f.eks girder4, usb-uirt (ir sender/mottaker), sette inn pci-basert relè kort hvis du skulle finne på å styre andre ting osv... evt bare bruke RS232-seriellstyring til projektor og tv-skjerm dersom disse har inngang for dette.

Det er litt "bal" med et slikt oppsett, men hvis du har tid og lyst til å sette det opp, så kan du få en skikkelig genial løsning til slutt. Parret med en billig programmerbar fjernkontroll kan du nå i samme håndvending kvitte deg med fjernkontroll-haugen som har en tendens til å samle seg opp på stuebordet, under stuebordet, under sofaen osv.... :grin:

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Når du sier "vanlige tv-signaler", mener du da analogt via antenne på taket, eller er det noe levert via kabel-tv?
    Mener kabel-tv ja.

Tror vel kanskje en medistation fikser alt dette. Ser jo nå at jeg må forlate DIY-forumet og gå over på andre "standard-diskusjons-grupper".

takk for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det enkle er det beste

Som så genialt foreslått tidligere her, ligger løsningen i en ekstern dekoder. Etter å ha tenkt meg om så kom jeg på at jeg har en gammel dekoder pensjonert hos svigers.

Løsningen blir å ta lydsignalet fra TV'en inn på dekoderen og plugge front right til left surround osv på "direct in" på forsterken. Men det er også en liten detalj som redder dette opplegget. Min forsterker har 7+1 kanaler, dvs 2 mer enn jeg faktisk bruker i dag. Jeg vil da utnytte 1 av de ledige kanalene til å få "byttet" senterhøytaler, ettersom denne bare skal ha lyd når den er i front (direct inn på center vil da ikke få en kilde inn, slik at denne blir taus bak ved tv-titting).

For tv-titting bruker jeg da 8 kanal direct inn (hvor 6 kanaler er utnyttet, men ikke "vanlig" center), mens jeg ved projektor bruker forsterkeren sin surroundprosessor på 6 kanaler (den andre center-høytaler blir da taus). SW står heldigvis bra der den står i dag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •