Uttregning av kassemål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uttregning av kassemål

Skal bygge en allerede godt utprøvd DIY høyttaler. Jeg vil forandre litt på designet og lurer på hvordan jeg regner ut riktige mål. Problemet er at designet er noe ala B&W 805. Det betyr buede sider. I tillegg vil jeg ha en noe smalere bakplate. (ikke helt avrundet bak altså) Baffelen har et fast mål (22x35cm) og kassen skal være ca 16 liter. Det blir kanskje ikke så stor forskjell på originalen selv om sidene er litt buet? Er det viktig at volumet blir nøyaktig likt originalen?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. det er er en bass reflex høyttaler? Isåfall bør volumet ligge ganske tett opptil det oppgitte. Hvorfor det faste målet på baffelen? Det enkleste er å sette fronten 22cm (hvis det er tatt hensyn til bafflestep i filteret) tegne topplokket i autocad eller tilsvarende program, som så regner ut arealt. Så er det bare å legge på høyden til du har nødvendig volum!

Slik som i denne fabelaktige tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/32740-hjelp-med-le-et-areal-autocad-tegning.html

kanskje ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hm.. det er er en bass reflex høyttaler? Isåfall bør volumet ligge ganske tett opptil det oppgitte. Hvorfor det faste målet på baffelen? Det enkleste er å sette fronten 22cm (hvis det er tatt hensyn til bafflestep i filteret) tegne topplokket i autocad eller tilsvarende program, som så regner ut arealt. Så er det bare å legge på høyden til du har nødvendig volum!

Slik som i denne fabelaktige tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/32740-hjelp-med-le-et-areal-autocad-tegning.html

kanskje ?

Det er bassrefleks ja. Det faste baffelmålet er jeg ikke sikker på hvorfor var spesifisert. Kanskje det er et kriterie for at navnet på bygget kan beholdes? Det vil jeg gjerne. Baffelstep vet jeg ikke hva er. Har du en enkel forklaring? (Det var nevnt noe om baffelstep i byggetråden.) Det blir mitt første DIY dette. ( vel,jeg skal bygge Phobos i påsken)
    All hjelp blir mottatt med glede!! :grin:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket høttaler er det du skal bygge?

Bafflestep er en fenomen som beskriver(?) hvordan frontplaten påvirker lyden. Har ikke kompetanse til å gå noe mer innpå det. Ellers så kan du jo finne frem den gode gamle formelsamlinga til matten, og lese litt om trigenometri for å konstruere kassen din.

Eventuellt kan du lage den litt for stor i dybden og legge inn noen treklosser, asfaltmatter e.l for å tune ned volumet etterpå.

Har du tegnet sånn ca. hvordan du skal ha formen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •