2 diskanter for å øke effekttålighet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 diskanter for å øke effekttålighet?

Hvordan er det å sette 2 diskanter inn i en høytaler for å øke effekttålighet?
    Er litt bekymret for det fort kan bli tull med fase osv. her pga den lave bølgelengden du vil få. Noen som har peiling?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kjenne til høyttaleren du har vil jeg anbefale å bytte én bedre diskant (og tilpasse filteret deretter). Er det en selvbygd høyttaler? Hva slags filter bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selvbygd høytaler med en Vifa XT25 med 4. ordens filter ved 3500hz, mye av problemet mitt er at jeg liker lyden i den diskanten, men at jeg ofte spiller grisehøyt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva består resten av høyttaleren av?
    Har du brent av noen diskanter tidligere?
    Hva med å sette den i en waveguide og tune filteret til den?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små sjanser for at du brenner av diskanten hvis du deler på 3500Hz med fjerde ordens filter, men at det ikke låter helt rent ved full guffe kan jeg forstå Hva slags mellomtone bruker du?

Vurdert aktiv deling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de overnevnte høytalerene ja, og diskantene er sprengte.

Aktiv deling blir fort for dyrt, da jeg må ha flere forsterkere (aktivt mellom diskant og mellomtone er iallefall uaktuelt)

Waveguide (som i hornladning?) kan jo virke interesant, syslet litt med tanken selv, men blir vel vanskelig å få til å lage dem ordentelig.

Ellers er jo delfilterkonstruksjon uten måleutstyr ikke verdens letteste ting å sysle med, har ikke notch-filter så kan jo hende diskantene får arbeide rundt resonansfrekvensen (selv om jeg trodde 3500hz 4.ordens burde stoppe dem fra slikt tull).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster et OK elektronisk delefilter som nevnes her. Det må da være mye bedre enn passive komponenter? Hvordan påvirker et aktiv delefilter i forhold til passive komponenter?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så spørs det om diskantene faktisk deler ved 3500 eller om de simpelt hen har en annen impedans enn forventet og derfor roter det hele til skikkelig også.

Denne for eksempel kan være en brukbar waveguide: http://www.partsexpress.com/pe/pshow...number=270-306

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg hvilken gain dette vil gi? (om jeg får 6dB gain vil diskanten høyst sansynelig spille mer enn høyt nok)
    Blir ikke fasen mellom mellomtone og diskant feil om jeg drar diskant såpass langt bak?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre filteret ditt faktisk kompenserer for dybdeforskyvninga vil faseforholdet sannsynligvis bli bedre. Kikk på John Krutke's målinger av diskant montert i waveguide for å få en idé om hvordan dette påvirker frekvensresponsen.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Hvordan vet jeg hvilken gain dette vil gi? (om jeg får 6dB gain vil diskanten høyst sansynelig spille mer enn høyt nok)
    Blir ikke fasen mellom mellomtone og diskant feil om jeg drar diskant såpass langt bak?
    Mine høyttalere har diskanten plassert lenger bak enn mellomtonen, på en skrå baffel. Dette er gjort for å få mere korrekt fase ;-)
    Det er vel ikke uten grunn at mange nå lager høyttalere med diskanten plassert på toppen av kabinettet, og da gjerne trukket et stykke inn på kassa.
    Tror en slik waveguide bare vil gjøre det bedre, men om du får så mye gain som du trenger vet jeg ikke.
    Hvis du spiller veldig høyt ofte så burde du kanskje vurdere horn, feks. hornkonstrukjoner fra fostex, EV eller andre store produsenter :grin: Jeg har et par som har bullettweeter horndiskant fra fostex, de er vel på 25watt tror jeg, kjørte en 200watter tett opptil clipping på disse høyttalerene så og si daglig i mange år uten det minste problem, spilte grisehøyt for å si det mildt.
    Men det låter ikke så pent som en god dome selvfølgelig.

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen umulig løsning å bruke flere diskant elementer heller, en anerkjennt produsenter som Mcintosh har jo f.eks en rad med 5stk diskanter på mange av sine konstruksoner, og noen av de dyreste høytalermodellene fra det firmaet ser ut som om noen har stått å skutt mellomtone og diskant elementer med hagle i baffelen som er plassert foran de 6x12" bassene....

Husker jo også (et litt dårlig eksempel kanskje) noen heller "elendige" Jamo pro 400 ett eller annet som også kjørt med et stort antall diskanter for å få nokk effekt i diskant området.

Hvordan det er gjort med kobblinger, delefilteret og med fase osv på vellykkede multi diskant konstruksjoner kjenner jeg ikke helt til, men tar man utgangspunk fra f.eks lange dipole båndiskanter, som henger vertikalt, får man jo en litt spesiell sprednings karakteristikk som for et langt vertikalt og plant bånd går veldig lite output i høyden. Det er vel også en slik litt spesiell sprednings karakteristikk man kan nyte godt av eller få problemer med med å ha flere domer som spiller høyt opp i frekvens, noe man vel også vil få hvis man plasserer flere dome diskanter på rekke og rad. Gjøres plasseringen av diskantene riktig i forhold til den utstrålingen høytaleren skal ha, kan det vel også gi et godt resultat med en høyere følsomhet og effekt tårlighet opp i diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tilbakemeldinger.

Lurer litt på å sette inn en: http://www.mamut.com/dynabel/subdet101.htm i området 3500-5000hz, og deretter bruke diskanten med. Dette skal da skje med et 2. ordens filter mellom diskant og øvre mellomtone. samt et notch-filter til å ta resonansfrekvensen til diskanten (om det er nødvendig?)....

Eller kanskje jeg bare skulle gått for forsøket med 2 diskanter?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til at du må tilpasse delefilteret til de nye diskantene, så må du tenke på at når du bruker to eller flere diskanter i samme frekvensområde, så vil du få interferens mellom elementene. To sendere som sender samme frekvens vil pga avstanden dem i mellom vekselvis forsterke og dempe signalet.

Dersom diskantene står over hverandre, vil dette påvirke diskantspredningen vertikalt.
    Dersom diskantene står ved siden av hverandre, vil det påvirke horisontal spredning.

Det vil si, at du får soner med sterk og svak diskant.

Dette er et problem som har mest betydning i diskantområdet pga at bølgelengden blir så liten at avstanden får betydning.

Dette er jo grunnen til at for eksempel Sonus Faber har veldig liten avstand mellom bass og diskantelement.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var dette jeg forsåvidt fryktet (utfasninger), kommer nå til å montere et horn med 99dB følsomhet (dempet selvfølgelig) som skal spille i området 3500hz-9000hz, hvor Vifa XT25 vil da over (med kun et 2. ordens filter i mellom mellomtone/diskant/diskant)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått montert Et peerless HDT100 horn sammen med vifadiskanten og få laget noen delefilter til dette. Det er ingen tvil, dette klarer jeg ikke å sprenge med denne konfigurasjonen.

Spilte nettop en livekonsert av Sonata Artica grisehøyt, nå er det de to Peerless Hds Exclusive 6,5" elementene som SLITER, fasepluggen ble ganske varm på dem, selv om dem er delt ved 200hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du spiller mye høyere enn mine ører ville like :-)

Kanskje et brattere filter mellom bass og mellomtone vil hjelpe litt på å dempe varmeutviklingen.

Du sier det er umulig å sprenge den kombinasjonen med diskanter, men jeg er nysgjerrig. Hvordan synes du det låter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller nok alt for høyt for de fleste ja, syntes det er ordentelig gøy å hørre musikk på et nivå som nermer seg konserten.

Tror ikke jeg orker å lage nye filter med krappere deling med det første (har et 2. ordens filter mellom bass/mellomtone) Sysler litt med tanken å ha 2 stk peerles Csx 8" som jeg har liggende til midbass på hver høytaler, men dette blir jo da etterhvert noen uhåndterlig store høytalere med et ganske heftig delefilter

Låter ikke helt like bra som bare XT-25, men HDT100 er ganske lineær i det området jeg bruker den i. Trenger nok litt mer tweaking osv med delefilter. Synes høytalerne låter relativt detaljert, med en litt hard diskant.
    Har desverre ikke stort nok rom til å få brukt dem ordentelig.

Mellomtonen er ganske varm, og bassen er ganske ekstrem på stortrommeslag osv (spesielt når det spilles med 2 stortrommer låter dette heftig da disse XXLS elementene ikke akkurat er noe trege), dette har nok noe med at de har en peak på noen db i frekvensresponsen rundt 35-45 hz, ellers så kan høytalerne gå dypt med høye volum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •