Hvilket lodde-sett ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket lodde-sett ?

Skal til å lodde på RCA kontakter på coax-kabler (til komponent og sub), men har aldri gjort dette før. Hva slags loddesett bør jeg bruke? De ligger jo på alt fra en hundrings til flere tusen kroner.... Linker hadde vært fint. Hva med lodde-tinn? Noen spesiell type som er å anbefale?
    NB: Trenger ikke være av ypperste audiofil kvalitet, bare det blir et bra (akseptabelt) resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amatør lodding trenger ikke være spesielt dyrt.

60W loddebolt 79,90
    http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=77701

Loddetinn 10,90
    http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=80716

Er du veldig kritisk så kan du se etter sølvtinn for "bedre" audophilosopiske egenskaper...

Tinnsuger og "kobberull" for rensing av loddespiss om du vil.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp for guds skyld IKKE 60watter til lodding av småting som rca plugger og tynne ledninger! Da svir du bare alt!
    Skal du ha loddebolt til slikt så holder 10-15watt i massevis! den billigste du finner er helt sikkert god nok så lenge den ikke skal brukes over flere timer sammenhengende.

Bruk tynnt loddetinn, det er så mye enklere å posjonere.
    Den tynne loddetinnet du får på biltema funker finfint. (bruker det selv)

60wattere etc er bare egnet for lodding av tykke kabler og rør!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er da ingen ulemper med å ha 60w? Man må jo bare regulere den.... Kjøp en med regulerbar styrke! Det har sine klare fordeler!

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette ett bra tilbud

ELTEK AS

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60w hørtes litt mye ut ja! det går hvis du kan lodde og har litt erfaring!
    gå for en 20- 40w med tynn spiss og bruk svampen ofte...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Panasync
    Er dette ett bra tilbud

ELTEK AS
    Løp å kjøp -denne har termostat Det ikke noe problem med loddebolter som har høyere effekt så lenge den har termostat samt at man kan variere/bytte loddespiss

...har loddet i jobbsammenheng de siste 11 årene8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Løp å kjøp -denne har termostat Det ikke noe problem med loddebolter som har høyere effekt så lenge den har termostat samt at man kan variere/bytte loddespiss
    Yezzzz.

Bruker forresten stort sett en Metcal loddebolt (80W) når jeg lodder plugger. Spesiell loddebolt, koster noen tusenlapper og er et proft verktøy. Temperaturen på spissen er bestemt av typen spiss.

Den Velleman bolten er sikkert OK, har brukt mye Velleman også. I tillegg får du jo et multimeter og en liten strømforsyning, kan være greit i enkelte sammenhenger.

Det eneste som skal til da er øvelse, lodding er en relativt komplisert øvelse for at det skal gå bra, så trening må til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...har loddet i jobbsammenheng de siste 11 årene8)
    Da bestiller jeg den:-D
    Men siden du/dere da har god greie på lodding, har jeg ett spørsmål til deg/dere
    Har loddet ganske mye, men noen ganger virker det som om det ikke går å få smeltet det opprinnelige tinnet. Særlig på transistorer og lignende..
    Har det noe å gjøre med kortet det er loddet på som "stjeler" varmen fra lodde-spissen?
    For så fort jeg får loddet det av kortet, er det ikke problem å smelte tinnet..
    Er det noe som må jordes, eller er det andre løsninger som jeg kan prøve?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panasync
    Da bestiller jeg den:-D
    Men siden du da har god greie på lodding, har jeg ett spørsmål til deg
    Har loddet ganske mye, men noen ganger virker det som om det ikke går å få smeltet det opprinnelige tinnet. Særlig på transistorer og lignende..
    Har det noe å gjøre med kortet det er loddet på som "stjeler" varmen fra lodde-spissen?
    For så fort jeg får loddet det av kortet, er det ikke problem å smelte tinnet..
    Er det noe som må jordes, eller er det andre løsninger som jeg kan prøve?
    Hei. Det kan være som du sier at det er kortet som stjeler varmen -oftes er dette et problem der beinet er loddet til jordplanet (-):evil: Hvis du i tillegg bruker en loddebolt med lav effekt og ikke minst for liten spiss (masse=evne til å holde på varmen). Det kan ofte være lurt, i slike tilfeller som du nevner, å tilføre litt loddetinn rett på spissen før du setter spissen ned til loddepunktet. På denne måten tilfører du harpix som virker rensende samt at varmeoverføringen blir bedre for så og tilføre yttligere mer loddetinn i det beinet skal trekkes ut av hullet:-D Selv så bruker jeg loddelisse slik a loddepunktet/hullet er helt fritt for loddetinn før jeg fjerner komponenten. Uansett er det alltid lurt å fjerne gammelt lodddetinn da dette vil forurense og faktisk svekke den nye loddingen:?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det kan være som du sier at det er kortet som stjeler varmen -oftes er dette et problem der beinet er loddet til jordplanet (-):evil: Hvis du i tillegg bruker en loddebolt med lav effekt og ikke minst for liten spiss (masse=evne til å holde på varmen). Det kan ofte være lurt, i slike tilfeller som du nevner, å tilføre litt loddetinn rett på spissen før du setter spissen ned til loddepunktet. På denne måten tilfører du harpix som virker rensende samt at varmeoverføringen blir bedre for så og tilføre yttligere mer loddetinn i det beinet skal trekkes ut av hullet:-D Selv så bruker jeg loddelisse slik a loddepunktet/hullet er helt fritt for loddetinn før jeg fjerner komponenten. Uansett er det alltid lurt å fjerne gammelt lodddetinn da dette vil forurense og faktisk svekke den nye loddingen:?
    Takk for tips, det med å tilføre loddetinn har jeg faktisk funnet ut, hvis jeg ikke gjør det har den ofte lett for å bli hengende litt fast:???:
    Har for det meste brukt 20w, 40w "vanlig" loddebolt, men også "pistol-loddebolt" på 100w..
    Har aldri prøvd loddelisse, kun tinnsuger. Så jeg får kanskje bestille det også

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg er det viktig at du har en ren loddespiss. Bruk gjerne tipclean el.l. for å holde den ship shape. Og husk å slå den av når du er ferdig med loddeøkta. Spissen slites av å stå på og ikke bli brukt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    I tillegg er det viktig at du har en ren loddespiss. Bruk gjerne tipclean el.l. for å holde den ship shape. Og husk å slå den av når du er ferdig med loddeøkta. Spissen slites av å stå på og ikke bli brukt.
    Helt enig der, legeringa går føyka når loddebolten står på unødvendig. Våt svamp er også et must for godt renhold -benytt gjerne svampen før og etter hver lodding....blir en vane etterhvert:-D

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv loddet en del med vanlige bolter på 25-30W, og det fungerer bra på det meste, helt til du skal lodde tykkere høyttalerkabler eller strømkabler.

Et nyttig hjelpemiddel kan være noe slikt: Biltema Norge

Det er fort gjort å slippe opp for hender...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler denne: Biltema Norge

Bedre kjøp kan du vanskelig gjøre. Som alternativ kan Weller sine penner på 60W med magnettermostat være tingen. De ligger litt over Biltemaen i pris.

Det lønner seg å ha mye effekt da det varmer opp loddepunktet raskere og man slipper å smelte alt annet på pluggen.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg anbefaler denne: Biltema Norge

Bedre kjøp kan du vanskelig gjøre. Som alternativ kan Weller sine penner på 60W med magnettermostat være tingen. De ligger litt over Biltemaen i pris.

Det lønner seg å ha mye effekt da det varmer opp loddepunktet raskere og man slipper å smelte alt annet på pluggen.
    Er sikkert ikke så stor forskjell på den biltema varianten og den som jeg linket til?
    Er jo greit med mulltimeter og strømforsyning i samme boksen
    Selv om den koster dobbelt så mye:roll:

ELTEK AS

Har sett på biltema sin en gang før, og hadde igrunn bestemt meg for å kjøpe den, men så fikk jeg mail fra eltek om denne.. Så da ble Velleman Lab1 bestilt:roll:

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den fra Biltema med digital visning av temp. Virker helt fint, men den prisen som Eltek kjører på Velleman er meget god. Gå for den!

For standardpriser på gode loddebolter, sjekk ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for den loddebolten som eltek selger. Vi har en sånn en på jobben, og den er faktisk enkel og bruke og den lodder veldig bra, spesielt pga alle innstillingene som du har på den loddebolten. Til og med jeg klarte det bra med den. Og jeg er ikke noe sånn spesielt DIY type på noe som helst, annet en det jeg utdanner meg som.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Gå for den loddebolten som eltek selger. Vi har en sånn en på jobben, og den er faktisk enkel og bruke og den lodder veldig bra, spesielt pga alle innstillingene som du har på den loddebolten. Til og med jeg klarte det bra med den. Og jeg er ikke noe sånn spesielt DIY type på noe som helst, annet en det jeg utdanner meg som.
    Hvordan er kvaliteten på DMM og PS?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det er relativt greit til "hobbyformål" og til opplæringsformål, f.eks. i vgs, men neppe noe du vil bruke på et serviceverksted.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •