Skjule HDMI kabel "i gips" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjule HDMI kabel "i gips" ?

Hei, har akuratt plateslått med gips og trukket diverse kabler frem til flatskjerm-posisjonen. Har selvsagt glemt en kabel, og den er ganske viktig, det er HDMI.

Er det noen som har ideer eller erfaring med hvordan jeg kan føre frem en slik kabel? Den skal gå et stykke, både i tak og på vegg. Lurer på å frese ut spor eller lignende å legge kabel i og så sparkle over etterpå.

Ingenting er sparklet ennå, så jeg ser på dette som en løsning.

Andre forslag?

Tips, eller helst egne eller andre erfaringer mottas med stor takk.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bruke en av de eksisterende kabelene du har trukket opp å bruke den til å trekke opp HDMI kabelen med? Evt samtidig trekke gjennom en indentisk kabel som den du trekker med. Da får du en ekstra utgift med tanke på en ekstra kabel, men kanskje mindre jobb enn å frese og sparkle?

Forutsetter at det er plass til to kabler i trekkrøret da. Og at du skjønte hva jeg mente. :roll:

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel enklere å skru ned gipsen igjen! Nå sier du jo ingen ting om hvordan strekk det er snakk om, men er det kun vertikalt er det ikke værre enn å skjære ett hull oppe og ett nede, for så å fiske kabelen igjennom....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så enkelt desverre;

Det går vel ikke å trekke HDMI gjennom 20mm trekkerør? Eller tar jeg feil?

Det skal trekkes relativt langt og ganske komplisert, dvs at mange takplater, hjørner, og vegger må tas ned, og i tillegg er det ikke jeg som gjør det, men snekker'n og da blir det for dumt med en dags ekstra arbeid.

Men som sagt er verken tak eller vegger sparklet/malt ennå, så jobben med sparkling er der uansett.

Det jeg lurer på er om det er mulig i det hele tatt å lage spor i gipsen og "feste" kabelen i dette sporet og deretter sparkle over. Aner ikke om dette vil ha en stor risiko for oppsprekking, vanskelig å få fint, etc.

Hvor tykk er egentlig selve kabelen?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den skal trekkes langt som du sier så kan du nok få problemer ja, spesielt gjennom hjørner og slikt. Mulig hdmi kontakta er på kanten for stor også.

Ikke mulig å ta den nede ved gulvlista? Så kunne du fresa ut et spor bak lista, kjempe enkelt å skjule da, men du får kanskje problemer med skruvene i nedkant på gipsplata?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •