DIY - Høytelere bygd på skolen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Nytt Spørsmål

Må jeg har isolering inni høytaleren? I så fall så må jeg skifte på alle planene! Jeg sikter til BEL MKII - Guide & Bygge(t)råd for newbies av: ttorneby

SVAR RASKEST MULIG!

Mvh.
    OscarOT

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må og må..
    det fungerer uten, men det blir mye bedre med demping.

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør Faren din om han har noe isolasjon. rockwool. Funker helt knall.

Newcomer olester sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bortne
    Spør Faren din om han har noe isolasjon. rockwool. Funker helt knall.
    Rockwool har vel en tendens til å sprute ut bassrefleksen under litt sprek spilling Men funker som dempematriale ja det gjør det..

Anbefaler forresten en litt spesiell kassekonstruksjon som jeg selv bygde som ett skoleprosjekt en gang i tiden; 3 kammers, dual bandpass kasse.

Som dere ser har denne bassrefleks både på forsiden og baksiden av elementene, noe som gjør at de får bevege seg fritt, samtidig som det flyttes mye luft :grin:
    Bygg denne med 2x 8" eller 2x 10" element, og jeg kan love dere den spiller skjorta av det meste. Kan bygges med større element men kassa vil bli STOR, og vanskelig å få inn i f.eks en bil.
    Denne konstruksjonen har mange fordeler, den har HØY virkningsgrad (fordelene til bandpass kasser uten ulempene med kompresjon i trykkammerdelen), Elementene er inni kassa, som gjør at bassen automatisk blir "dypere", er ikke like kritisk på low pass filteret.
    Ulempen er at den er litt mere avansert å bygge.
    Spørr for mere info

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Rockwool på flere prosjekt, og kan ikke si at det spruter ut bassporten, mulig det kommer noe støv, men det er i allefall ikke så mye at jeg har merket det i allefall.

Glava kan jeg tenke meg at er verre på den måten siden det er et veldig løst materiale.

Det er uansett ikke noe problem med Rockwool.
    Hva brukte du til demping av kasse, olester?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    olester:
    Hvordan beregnes slike kasser? Som en 2x vanlig 6.orden bandpass hvor fellesvolumet dobles?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Erling
    jeg har sagt at mdf er bedre en spon Eller hva Oscar?
    Erling
    Ikke så vidt jeg husker ERLING! Sorry at jeg ikke har sett dette før. Men bedre sent enn aldri!

MVH
    OscarOT

Newcomer olester sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Britax: Kan hende jeg blanda Rockwool / Glava.. Min feil..

jozho: Det høres rett ut ja! Jeg brukte ett gammelt pc program for å kalkulere kamrene / bassrefleksene, er litt usikker på hva det het, men mener det var Blaubox.
    Finnes nok nyere program som gjør samme jobben.
    Ideen til denne kassa fikk jeg fra en gammel Hifi-klubben avis (fra den tiden de hadde info og snadder i avisene sine).

For å illustrere hvor kraftig den spillte med 2 normale 8" element; Vi puttet denne inn i en gammel Mazda 323 og koblet opp. Satt meg framme i bilen og kjørte på med noe solid bassføde... Mange har lagt merke til at det kan bli vanskelig å puste under ekstreme lydtrykk, ikke nok med det, jeg hadde problemer med å fokusere/se klart! Noe jeg aldri ellers har opplevd med kraftig bass. Skal også nevnes at det opprinnelig stod en god 12" i denne bilen som ikke kunne måle seg med de to 8"..

Anbefaler denne konstruksjonen ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av prosjektet før lakkering!

Bakplate

Front med beine kutt;-)

Plexy glass (blank)

Front med element

Dette er bilder fra tidligere i fasen! Akkurat nå er kassa skrudd/limt sammen, og skal lakkerest med andre strøk i løpet av neste uke. Plexyglasset skal monterest på toppen, og skal ha PEACE merket på ;-) Ellers så skal høytalerne på utstilling i løpet av første uke etter påske!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med noen form for demping i en så liten kasse jeg egentlig..

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med noen form for demping i en så liten kasse jeg egentlig..
    Enig, du kan lime filt på innsiden for å gjøre det penere inni, hvis du ikke skal lakke innsiden også da? :-P
    Det er vel bare å prøve dem uten, også setter du inn litt isolasjon hvis du syns de trenger det. Husk at det kan ta ganske lang tid før de låter bra, de høyttalerene jeg har vært med på å bygge har trengt endel timer for grov-innspilling, 10-40timer kanskje, flere av dem låt helt dritt til å begynne med ;-)

A

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Dempemateriale

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Enig, du kan lime filt på innsiden for å gjøre det penere inni, hvis du ikke skal lakke innsiden også da? :-P
    Det er vel bare å prøve dem uten, også setter du inn litt isolasjon hvis du syns de trenger det. Husk at det kan ta ganske lang tid før de låter bra, de høyttalerene jeg har vært med på å bygge har trengt endel timer for grov-innspilling, 10-40timer kanskje, flere av dem låt helt dritt til å begynne med ;-)

A
    Skjønte ikke helt hva du mente med det "are_e", men jeg har kjøpt WAVE dempemateriale på Biltema. Kjøper alt nødvendig utstyr der, bortsett fra elementene. ;-)

MVH
    OscarOT

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erling
    Nykommer med 1 innlegg og ingen info i profilen.. skal tro hvor mye vi kommer til å se fra denne JONKE, oscar :P
    Sry for offtopic...

Erling
    Hei, ja jeg er nykommer, og har ikke noe info i profilen, men du er og en nykommer med 60-70 inlegg, og 90% av de er i egen tråd. SRY offtopic.
    Innvendinger... SEND PM

Jeg skulle ønske du hadde hadde kjøpt et 1veis DIY komponent + diskant, det hadde vert perfekt! ;-) Da kunne du laget ett eget delefilter, jeg ser at dere har fått lite tid på dette, men du burde arbeide hjemme med det uansett!

MVH
    Johann Fredriksen :razz:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Endelig ferdig!

Nå er jeg endelig ferdig med prosjektet. Skal bare montere terminaler, komponenter, bassreflexrør, plexiglass og isolasjonen... Bilder av det ferdige produktet kommer på førstkommende onsdag eller tirsdag 18/04.

Nå tar jeg ferie, så snakkes etter påske!

Go' påskeferie til alle AVer!

MVH
    OscarOT

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av olester

Elementene er inni kassa, som gjør at bassen automatisk blir "dypere", er ikke like kritisk på low pass filteret.
    Sjønte ikke helt den der olester, kan du forklare?

Verderer faktisk å bygge en sann en som du forklarer. Å denne gangen hjemme, og med MDF, hjemmelaget filter og SKIKKELIG FETE BASSREFLEKSRØR!

MVH
    OscarOT

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil ha mere bilder! ;-) Jeg følger godt med!

MVH
    Johan Fredriksen

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OscarOT
    Skjønte ikke helt hva du mente med det "are_e", men jeg har kjøpt WAVE dempemateriale på Biltema. Kjøper alt nødvendig utstyr der, bortsett fra elementene. ;-)

MVH
    OscarOT
    Jeg tenkte at du kunne lime filt på innsiden av boksen for å få det penere, men hvis du skal ha dempematter så spiller det jo ingen rolle ;-)

Sitat Opprinnelig postet av OscarOT
    Sjønte ikke helt den der olester, kan du forklare?

Verderer faktisk å bygge en sann en som du forklarer. Å denne gangen hjemme, og med MDF, hjemmelaget filter og SKIKKELIG FETE BASSREFLEKSRØR!

MVH
    OscarOT
    Det er dual 6. ordens båndpass kasse dette, jeg hadde to slike med 2x10" i hver kasse, en til høyre og en til venstre, brukte dem som stativer samtidig. Veldig morro, anbefales hvis du vil ha mye bass. Jeg klarte å spille så det ble ringer i vannglasset på bordet og døra vibrerte i takt med bassen :twisted:
    Men jeg hadde de ytterste portene (på denne tegningen) ut på baksiden isteden, mine ble bygget for å være stativer og kun for hjemmebruk så jeg tenkte det var fint å få litt bass ut på baksiden også..

A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JONKE
    Hei, ja jeg er nykommer, og har ikke noe info i profilen, men du er og en nykommer med 60-70 inlegg, og 90% av de er i egen tråd. SRY offtopic.
    Innvendinger... SEND PM

Jeg skulle ønske du hadde hadde kjøpt et 1veis DIY komponent + diskant, det hadde vert perfekt! ;-) Da kunne du laget ett eget delefilter, jeg ser at dere har fått lite tid på dette, men du burde arbeide hjemme med det uansett!

MVH
    Johann Fredriksen :razz:
    Hehe, sorry så mye... Trodde du var en falsk bruker som Oscar hadde lagd...

Erling

Ser bra ut Oscar, komt lenger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ferdig?

er "byggeprosjektet" ferdig no? hvor er bilder av det ferdige resultatet? hvilken karakter fikk du? :P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg tenkte at du kunne lime filt på innsiden av boksen for å få det penere, men hvis du skal ha dempematter så spiller det jo ingen rolle ;-)

Det er dual 6. ordens båndpass kasse dette, jeg hadde to slike med 2x10" i hver kasse, en til høyre og en til venstre, brukte dem som stativer samtidig. Veldig morro, anbefales hvis du vil ha mye bass. Jeg klarte å spille så det ble ringer i vannglasset på bordet og døra vibrerte i takt med bassen :twisted:
    Men jeg hadde de ytterste portene (på denne tegningen) ut på baksiden isteden, mine ble bygget for å være stativer og kun for hjemmebruk så jeg tenkte det var fint å få litt bass ut på baksiden også..

A
    Det høres bra ut det Are, skal åpne ny tråd når jeg begynner på prosjektet! Ser frem til mye god hjelp fra dere her på AVforum!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •