Peerless med slavebass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless med slavebass

Hei! Jeg planlegger å bygge en subwoofer med 10" Peerless xls element. Vurderer å bygge enten en Dynabel Arges sub, eller å bygge med slavebass og kasse på 28 liter. Har en Hypex DS 2,0 forsterker.. Lurer på om noen har erfaring med å bygge med slavebass! Eller om det blir bedre med lukket kasse?.. Blir mest brukt til film.... :-P

Her er det endelige resultatet.. peerless xxls i 20 liters kasse med slave..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med resultatet?

Noen andre som har erfaringer med slave? Dersom man ikke har begrensninger angående kassevolum, bør man da heller velge feks 2 Peerless XLS 269SWR enn 1 og en XLS Slave? Er det et spørsmål om kassevolum og pris som gjør at man velger slave, eller er det andre fordeler? :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om slaven er montert ned mot gulvet, stemmer dette?

Den største fordelen med PR, er vel muligheten til å unngå eksteremt lange bassrefleksrør.

Fra Peerless sin side:
    Benefits and drawbacks of passive radiators:
    The passive radiator system has many benefits here are a few important ones:
    + Low tuning in small cabinets possible.
    + The drive unit is more protected from large excursion at low frequency's because of suspension progressivity in the passive radiator.
    + Properly tuned results in high performance.
    + Low distortion and no port noise.

Some of the drawbacks of the passive radiator system are:
    ÷ Sometimes a little more expensive than vented systems with similar performance.
    ÷ Improper tuning may result in bad transient response.
    ÷ The passive radiator may run out of excursion at low frequencies.
    Frode

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med slavebass kontra lukket kasse er som bassrefleks kontra lukket kasse. Du tjener noen ekstra desibel følsomhet i den laveste bassen på bekostning av impulsresponsen.

Heller to aktive elementer i lukkede kasser enn ett element med slave. Hadde tidligere en sub med 12" XLS og to 10" slaver, den spilte rett og slett dårlig. Har nå snart to lukkede kasser med hver sin 12" XLS i hus

Ser at Hypex DS 2.0 har et 4. ordens subsonicfilter på 12Hz - det beste hadde nok vært om dette var litt høyere i frekvens. Et problem på slavesubben jeg hadde var at slavene slo inn i avstiverene i kassa når det kom lavfrekvent rumling (f.eks THX introen med tordenskrallet som knuser jordkloden).

Kos deg med subben, prøv den ut på diverse filmer for å se om den fungerer slik du ønsker - det er tross alt det eneste som teller. Det, og meninga til samboeren Forøvrig en pent bygd og kompakt sub

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommentar til ditt byggeprosjekt

Ble anbefalt av peerless å ikke la slaven peke ned mot gulvet.
    De sa også at det ble en vellykket subwoofer hvis man bruker 2 slaver.

Husker ikke grunnen...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at Peerless fraråder å ha slaven pekende nedover er fordi slavens bevegelige masse stort sett er større enn det aktive elementets bevegelige masse. Dette kan føre til at slaven blir dratt ut av hvileposisjonen med den følge at det får kortere vandring utover enn innover. Ta en kikk på Adire Audio sine tanker om dette. Der er det også forklart hvordan man beregner om elementet kan peke nedover eller ikke.

Å bruke to slaver istedet for én gjør man for å begrense belastningen på hver slave. På lik linje med bassreflekskasser må man da tune hver slave enda lavere for å få samme totale resonansfrekvens som med én slave. Problemet med dette er at det fort blir veldig mye bevegelig masse som magnetsystemet til det aktive elementet skal prøve å styre.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peerless... Namsss

Sitat Opprinnelig postet av kikinova
    Hei! Jeg planlegger å bygge en subwoofer med 10" Peerless xls element. Vurderer å bygge enten en Dynabel Arges sub, eller å bygge med slavebass og kasse på 28 liter. Har en Hypex DS 2,0 forsterker.. Lurer på om noen har erfaring med å bygge med slavebass! Eller om det blir bedre med lukket kasse?.. Blir mest brukt til film.... :-P

Her er det endelige resultatet.. peerless xxls i 20 liters kasse med slave..
    Flott sub du har mekket deg da!!. Har selv en Dynabel brontus som jeg satte en slave i!.. Og jeg er kjempe fornøyd..

Er du fornøyd med resultatet?... :grin:

Mvh
    CTV

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sag-kalkulasjoner...

Interessant! Jeg sjekket opp noen 12-tommere ift. regnestykket fra Adire, og kom frem til følgende kalkulerte sag:
    Peerless XLS: 6,05%
    Peerless XXLS:4,18%
    Beyma 12G40: 2,14%

Skal vi gå etter Adires anbefalinger om max 5% sag (kalkulert som forholdet mellom xmax og sag i mm) så bør XLS12 ikke monteres horisontalt. XXLS er OK og Beyma 12G40 er langt innenfor kravene. Kan kanskje være verdt å ta med i betraktningen...?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Brontes m/12" XXL Peerles er uten slave og drives av en Hypex modul, kononbra Sub.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med subben, var litt bekymret med slaven som peker ned, siden det var anbefalt og ikke gjøre det, men jeg syns det fungerer ganske så bra! fant en side med samme prosjektet ( http://www.vikash.info/audio/xls10/ ), så tenkte jeg måtte bare prøve!

Blei ivertfall en veldig kompakt subb (33x33x38cm) som spiller temmelig dypt og faktisk vart godkjent av samboeren! :razz:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Min Brontes m/12" XXL Peerles er uten slave og drives av en Hypex modul, kononbra Sub.

/L
    Hvor stor kasse er Brontes egentlig? Bassreflex / IB? eller Lukket?

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brontes

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvor stor kasse er Brontes egentlig? Bassreflex / IB? eller Lukket?
    Hallo eMtea ..

Hele kassetegningen til brontes subben finner du på denne linken her...[URL="http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//brontesxxls.pdf"]

Mvh
    Cyrus

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •