Jensen`s DIY Rammelerret !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jensen`s DIY Rammelerret !

Hei..
    Etter masse fram å tilbake så har jeg bestemt meg for å lage meg ett rammelerret istedenfor å kjøpe ett til 3-4000 ivertfall pga jeg trenger pengene jeg sparer på å lage selv til å kjøpe meg ny projektor..
    Saken er den, jeg skal lage meg ett 16/9 lerret og jeg har bestemt meg for å lage med plate pga da slipper jeg alt styret med å stramme duken (noe jeg tror min tålmodighet ikkje hadde klart), jeg har tenkt å ha ett bilde som ivertfall er 200cm i bredden (sitter ca 4 meter fra lerretet som jeg bruker nå)..
    Har tenkt å lage meg ett skikkelig rammelerret der jeg kommer til å legge ut hele prosjektet med bilder og forklaring sånn at andre kan få lære det jeg forhåpentlivis blir lært..trenger derfor hjelp fra dere som har laget det selv og håper dere er behjelpelige =) tenker å bruke MAX ca 1000 kr på dette..

Mine spm:
    Hvilken plate bør jeg kjøpe for å få det beste resultatet?
    Hvilken maling bør jeg bruke? Hvor mange strøk? Hvilken rull bør jeg bruke for å få minst mulig synlige merker?
    Bør jeg grunne eller noe sånt eller holder det bare å male på?
    Vil gjerne ha erfaring fra dere der ute, er 21 år og har vel aldri malt noe annet enn noen gjerder utenfor huset så trenger derfor litt veiledning ;/

Håper virkelig at dere vil hjelpe meg med dette prosjektet, hadde vert EVIG takk-nemlig

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i forhold til stramming av duken, så går det faktisk veldig greit om du har en stiftemaskin, og følger oppskriften her:

http://www.rexart.com/stretching.html

Du får et jevnere lerret enn du har mulighet til å oppnå ved å male plater...

Men om du absolutt vil male ei plate, så vil jeg anbefale 7 eller 10 mm huntonitt, mal 3-4 strøk med lady silkematt. Deretter bør du pusse med veldig fint sandpapir.
    Det er viktig at malingen er så matt som mulig, og at fargen ikke inneholder skjær av andre farger enn grå. Bruk vanlig finhåret børste av beste kvalitet, og vask denne før du bruker den (for at den skal røyte fra seg!)

Jeg gjorde dette på ei 5mm huntonittplate, og mine hovedgrunner til å heller lage et rammespent lerret var følgende:
    - plata var ikke helt plan; den bulte litt ut på midten
    - malingen ble ikke helt jevn (det blir den kun om du har fagbrev i spraymaling)
    - huntonitt er et mykt materiale, og jeg fikk et søkk i plata av ukjent årsak.

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger ute noen billige lerret på AVtorget. Ikke for dyre!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 10mm huntonitt som er malt med hvit matt tak maling, 98 kroner for 3 liter. Det kan være lurt å tynne den litt, så flyter den lettere ut. Trenger egentlig ikke noe grunning, men må vel legge på 3 strøk. Jeg brukte skumgummi rulle og brukte følgende male teknikk: dupper rulla rett i spannet og maler så en rullebredde på kortsida av lerretet, når du nå har malt 4 rullebredder så går du over den første stripa du malte med rulla, ikke legg trykk på bare la den ligge løst og kjør den opp og ned noen ganger, da får du fjerna den verste strukturen og evt. mikro bolbler som skumgummi rulla har lagt igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i huntonitt? Og hvordan blir kvaliteten på dette (hvis man gjør det bra og riktig) iforhold til et "ordentlig" lerret av den billigere typen?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF er et godt valg også

Hei jens84, ta en tur innom min DIY rammelerret tråd og muligens du får noen tips

Mvh
    kas

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret av papir

Er det noen som har tenkt på denne løsningen jeg fant på Projector Central?
    Make a Projection Screen for under $100
    Det ser utrolig enkelt ut, ikke noe maling er nødvendig. Man lager bare en ramme og kler den med velveteen (er det det samme som fløyel?). Så stiftes papiret fast på baksiden. Ferdig.
    Noen som vet om man får kjøpt slikt papir her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere blitt anbefalt å kjøpe et ordentlig lerret framfor en rullgardin fordi et ordentlig lerret vil gi et merkbart bedre bilde. Hva er det et lerret har som en rullgardin ikke har og vil et hjemmelaget lerret gi like bra bilde som et ordentlig (billig) et?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rullgardin kommer vel ikke i 16:9 format...? Og man vil vel ikke ha en skjøt over bildet om man må bruke fler rullgardiner. Men om et kjøpt lerret gir bedre bilde en f.eks en malt plate eller noe annet vet jeg ikke, men jeg har på følelsen at det gjør det. Nå har jeg laget et selv, og er meget fornøyd med den...hadde jeg hatt plassen på det lille rommet mitt til å kjøpe et og få et bilde som passer på kjøpelerretet hadde jeg sikkert mest sansynlig gjort det. Men ved å lage et selv fikk jeg størrelsen jeg ville ha og det kostet ikke så mye. Noen her har sikkert peilig på bildeforskjeller å gjøre, bedre enn meg! hehe:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg har tidligere blitt anbefalt å kjøpe et ordentlig lerret framfor en rullgardin fordi et ordentlig lerret vil gi et merkbart bedre bilde. Hva er det et lerret har som en rullgardin ikke har og vil et hjemmelaget lerret gi like bra bilde som et ordentlig (billig) et?
    Jeg er sylfersk på projektor og kjøpte bare en hvit Tupplur rullgardin først fordi jeg ikke klarte å finne ut hvilken type lerret som passet hos meg og jeg har ikke råd til lerret enda. Har ikke vegg som egner seg å vise bildet rett på. Allerede en uke etter at jeg monterte det ser jeg tydelige feil som det tar årevis før et bra nedtrekkslerret får: sidene buer utover fra veggen, det er vannrette bølger og V-formete bølger fra øvre hjørner inn mot midten. Har prøvd både å rulle det inn og la det henge nede, men det blir bare værre og værre. Jeg må bare lage et rammelerret selv fort fordi jeg ikke har råd til ordentlig lerret. Jeg orker ikke se på dette forvrengte bildet.

Her ligger det bl.a ute bilder der hjemmelaget lerret er sammenlignet med et bra ordentlig lerret:
    Make a Projection Screen for under $100
    Artikkelen er på engelsk.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    En rullgardin kommer vel ikke i 16:9 format...?
    Nei, men om man kjøper en på 2 x 2 meter kan man jo rulle ut bare 1,1 meter eller hvor mye man trenger.

En ting jeg ikke nevnte i svaret over er at rullgardin mangler mørke kanter. Jeg tror det er viktig for at øynene skal fokusere på bildet og ikke på bakgrunnen ved siden av lerretet. Jeg føler i hvertfall at ting over, under og på sidene av bildet virker forstyrrende og jeg blir fort sliten i øynene.

Nå må jeg skynde meg å legge til at jeg ikke har sett noe ordentlig lerret, men det tok ikke lang tid å se ulempene med rullgardin.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...jeg tenkte ikke på en enorm rullgardin, hehe! :P jeg skotta bare bort på min lille jeg...hehe. Men det er riktig det, svart ramme gir en bedre effekt! om man har DVE filmen så for man forklaring og eksempler på det der også. Etter og ha brukt den til å kalibrere har jeg funnet ut at den er et uunværlig hjelpemiddel alle med noe bedre enn en bilderørstv burde ha!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager. noe skjedde med maskinen når jeg knota med antivirusen. hehe, kome 3 meldinger av samme!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •