Hjelp til kobling av xlr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kobling av xlr.

Har en kabel med 3 stk solid core ledere, hvor 2 stk er individuelt isolert og den tredje er bar. Og mellom ytterisolasjon og ledere er det en slags aluminiumsfolie eller lignende med 1cm bredde tvinnet rundt lederne. Hvordan skal jeg lodde disse på neutrik xlr pluggene mine? Er denne folien skjærm? Isåfall hvor skal denne loddes?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har fått tak i installasjonskabel. Men ingen fare, den er sikkert fin den, bortsett fra at den er litt stivere enn vanlig.

Du skal lodde den bare lederen (den uten isolasjon) til pinne 1 som er GND.
    De to isolerte skal loddes på henholdsvis pinne 2 (+) og 3 (-).
    Likegyldig hvilken du tar hvor, bare det er likt i begge ender. Det er dog vanlig å lodde den med "mest farge" på 2 (+) og den "fargeløse" (sort, hvit eller blank) på 3 (-).

Du trenger ikke lodde aluminiumsfolien. Den skal ha elektrisk kontakt med GND, men får det, da den er viklet rundt, og dermed er i fysisk kontakt med den uisolerte lederen i hele kabelstrekket.

Hjalp dette? :-)

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: I de fleste XLR-plugger er det i tillegg et loddeøre som er merket GND avogtil. Dette har elektrisk kontakt med kåpa på pluggen. Dette skal IKKE loddes til pinne 1!!! Da skaper du kontakt mellom chassis-ground og signal-ground, og det er ikke alltid dette er ønskelig, og om du ønsker det, er det mer egnete steder å fikse dette på, enn i kablene dine! :-)

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk. Utfyllende og god forklaring. Pluggene mine har som du sier et loddepunkt som er i kontakt med "kåpa", men siden du sier jeg ikke trenger det så spiller det jo ingen rolle hva det er til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •