Bygging av 12" subwoofer (aktiv)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av 12" subwoofer (aktiv)

Heisann alle entusiaster der ute!

Var forleden dag i Oslo, og hjem ble det med et Zachry BX-T12 subwoofer element! Tenkte nå jeg skulle sette igang med et DIY subwoofer prosjekt. Nå er det slik at flere hjerner tenker bedre enn én, og jeg håper og få dette så pent og velspillende som mulig. Så derfor håper jeg på litt hjelp fra mange erfarene skjeler her på forumet.

Jeg tenker da på å bygge kasse av 22mm gulvspon (andre ideer om materiale?) Usikker på om jeg skal gå for skruer eller heller bare prøve å lime en godt avsivet kasse. Her hadde det vært kjekt med erfaringer. Rengner med at kassen blir en bassreflex løsning.. Men hva er et forsvarlig kassevolum og bruke til dette elementet? Her er litt spess på elementet: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...85%20&cart_id=

Først og fremst kunne det vært fint om noen kunne oppklare begrepene Qts, Fs, Vas, Vb og Fb! Det ville vært flotters!

Er usikker på forsterkervalg til elementet enda. Men regner det blir en aktiv subwoofer forsterker 200w+ i hvertfall. Vet ikke hvor mye dette elementet vil trenge? Hmm, imed at det er to spoler så kobler jeg normal bro 8 ohm.

Takker for alle svar!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker

Har da sett litt rundt og kommet over følgene subwoofer forsterker merker:

Keiga
    Zachry
    MDS
    Hypex

Noen erfaringer her?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hypex 500 da. Storfornøyd Litt over the edge for deg, men ser at eltek har tilbud på ds 2.0..
    satt ned fra 3000 til 2000.
    Ukestilbud, så du må bestille den over nettet før i morgen.
    da blir den satt opp igjen. De har også rimeligere forsterkere, men vil du ha mye igjen så tror jeg dette er rette steget å ta:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en hypex DS 4.0 i et DIY centersub prosjekt på gang her. Den har mange innstillingsmuligheter. Noe jeg må si er en stor fordel. Den ser ut til å være av god kvalitet også. Jeg kjøpte to av disse når de var på tilbud hos Eltek. Da kostet de 2500.- pr. stk. Knallpris!

I går så testa jeg å koble til elementet (TCSounds TC2+) på forsterkeren uten kasse for å se om det var liv i det. Og det var det! Ser ut til at det spiller kjempedypt i forhold til det jeg er vant med (CV!). Gleder meg til å få satt igang dette prosjektet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Ser da ut som Hypex kan være en tanke.. Men venter nok litt med å kjøpe.

TC2+ ja, der er det hvertfall nok lyd med rett forsterker. CV blir nok puslette i forhold! Merker at Zachry elementet sannsynligvis sparker i fra CV clsc12s også. Lykke til med prosjektet ditt Konrad!

Men hva med MDS http://www.mds.se/ .. billig? Dårlig kvalitet? Tenker på "800W" greia dems ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDS og Zachry er vel ikke de merkene som får de beste skussmålene. Min oppfatning er at de er billig og dårlig. Man får som oftest det man betaler for. Effektmessig (400 w RMS) så ser det at du kommer godt ut av det med tanke på pris. Men så var det kvalitet da...? Jeg har lite erfaring med Zachry og MDS, men av det jeg har lest er det ikke så mye å skryte av.

(1515 er ikke så veldig puslete i forhold til en 12" selv om den er fra TCSounds)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foressten tenkt litt på konstruksjon av kassa.. legger ut et utkast nå! Hmm, er bare en ide! Kom gjerne med forbedringer eller totale forandringer.

Vil gjerne ha en konstruksjon som gir elementet mulighet til å spille så høyt og dypt som mulig. Innenfor dette feltet har jeg veldig lite erfaring.. Så her trenger jeg hjelp!

Modell 1: Vanlig kasse, framstilt element, framstilt bassreflex
    Modell 2: Hornladet kasse, framstilt element, bakovervend bassreflex
    Modell 3: Nedovervendt element..

Formeninger om hva som vil spille best?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1515

Crap, 1515 ja.. da får vi nødvendigvis litt mer å stille opp mot =P

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qts er et kvalitetstall, eller godhetstall på godt(?) norsk. Qts er summen av Qes som er det elektriske godhetstall og Qms som er det mekaniske.
    Fs er høyttalerens egenresonans i fri luft. Altså ved hvilken frekvens høyttaleren kommer i egensvingninger.
    Vas er det volum luft som har samme fjæringsmykhet som høyttalerens oppheng. Jo høyere Vas, jo mykere oppheng.
    Vb er kassens volum og Fb er kassens avstemningsfrekvens.
    Ved hjelp av Qts, Fs og Vas kan få en rask pekepinn på en del egenskaper ved elementet. For å ta ditt element som eksempel:
    Qts = 0,39 sier at dette elementet bør benyttes i bassrefleks. (Qts under 0,5, hvis Qts er over 0,5 er altså trykkammer bedre)
    Fs = 39 vil si at elementet kommer i egensvingninger ved 39 hz, noe som igjen betyr at dette elementet ikke er særlig egnet til å gjengi de laveste bass-frekvensene. Man skal i utgangspunktet ta sikte på å ikke presse elementet særlig under dens egenresonans, bl.a fordi det da vil tåle mindre effekt.
    Vas = 39 sier at dette elementet har et stivt oppheng og krever små kassevolum. Sånn i enkelhet kan du si at det trenger et kassevolum som er lik Vas (altså 39 liter), for å spille like dypt som elementets egenresonans (altså 39 Hz)

Bygger du en kasse på 39 liter, med et bassrefleksrør på diam 10 cm og lengde 30cm vil det gi det -3dB ved 39 hz

Skal du "tvinge" elementet til å spille ned til -3dB ved f.eks 30 hz, må du øke kassens volum til 66 liter! Og sette inn et rør på diam 10cm og lengde 25 cm.

Når det gjelder sub forsterker er jeg enig at Hypex er bra, men ikke enig i at Mds generellt er dårlig. Har ikke erfaring med deres subforsterkere, men deres litt dyrere høyttalerserier har alltid vært meget bra i bilstereosammenheng. Når man ser det opp mot pris selvfølgelig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad, tusen takk!

En fin oppklaring det der Ble litt usikker på det med at man ikke skal presse elementet under egenresonans. Hadde vært greit hvis elementet hvertfall kunne spille ned til 30Hz, imed at det skal brukes på film. Men dette er da skadelig for elementet? Hmm

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg har en hypex DS 4.0 i et DIY centersub prosjekt på gang her. Den har mange innstillingsmuligheter. Noe jeg må si er en stor fordel. Den ser ut til å være av god kvalitet også. Jeg kjøpte to av disse når de var på tilbud hos Eltek. Da kostet de 2500.- pr. stk. Knallpris!

I går så testa jeg å koble til elementet (TCSounds TC2+) på forsterkeren uten kasse for å se om det var liv i det. Og det var det! Ser ut til at det spiller kjempedypt i forhold til det jeg er vant med (CV!). Gleder meg til å få satt igang dette prosjektet.
    Ja, jeg så det..
    Kjøpte 500 før de hadde tilbud på 400.
    Da hadde det vel blitt 2 subber med 10 tom xls og passiv..
    Men, det funker ***** bra i forhold til det jeg hade før:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Crap, 1515 ja.. da får vi nødvendigvis litt mer å stille opp mot =P
    Problemet med CV! generelt (og mange andre høytalere for den sakens skyld) spiller svært lite under 25 hz. Derfor skal elementene til TCSounds få ta seg av dette området. Min første TC2+ skal få bli i center. Min center gir seg nemlig ved 60 hz. Noe som ikke er uvanlig for de fleste centerhøytalere.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvsagt.. problemet til CV er at de ikke lager subwoofere som går under 25Hz heller. Så da er egentlig poenget borte så lenge du har en stor forsterker. Men så koster en slik forsterker gjerne mer enn en subwoofer også.

Men tilbake til tema.. Noen som har tips om modellene til kasse? (se over)

Prøvde basskalkulatoren på ljudia.. fant ut at elementet vil spille ca -2 db 30hz ved 100 liters kasse og 10,3 diameter x 20,23 cm langt bassrør? hmm.. Kan man i teori få lavere frekvens enn 30Hz ut av kassen når elementet ikke går dypere? Vil i så fall elementet gå til helvette som beskrevet ovenfor av norcad?

"Man skal i utgangspunktet ta sikte på å ikke presse elementet særlig under dens egenresonans, bl.a fordi det da vil tåle mindre effekt."

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Moro at man kan være til hjelp!
    Elementet ditt går nok ikke rakt til helv... for det, men pent lyd blir det ikke når du presser det til lavere frekvenser enn det henger med på.
    Mitt tips; Lag heller en kasse på 39 liter enn på 100!
    Da beholder du snerten i bassen og det låter pent, og HØYT.
    Husk at du vil få litt hjelp i de laveste frekvensene fra rommet, eksperimenter heller med plassering (Det er ikke like lett med en kasse på 100 liter+)
    Og sist men ikke minst; det er så utrolig mye enklere å avstive en liten kasse enn en stor!

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har samme elementet med inebygd forsterker i har kasse på 42 l og eit bassrør på 10,0cm diameter og det er ca 27 cm longt..å d spelar som ****..er eit bra element men eg har kobla d slik d går på 4 ohm.. veldig god bass..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjenliving

Tenkte jeg skulle sparke liv igjen i denne tråden siden det går mot påske. I påsken er det gode muligheter for å få tid til å pusle litt med prosjektet.

Norcad, mange gode poeng mot stor kasse. Men hva mener dere? Hva vil være en fornuftig tuning frekvens? 39Hz er jo ganske høyt i registeret. Men på en annen side så tar CV'n lavere frekvenser.

Hmm, Noen forslag til konstruksjon av kasse da? (materiale, demping osv osv.. )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais. Tenkte jeg kunne nevne noe om kassen, anbefaler å bygge i 19mm mdf, da denne platen er meget lett å jobbe med og har en formidabel tetthetsgrad.
    Bygger for tiden nye bakhøytalere fra eltek(s12), har gått til innkjøp av en lamellfres(noe alle diy gutter BØR eie, få`s hos clasolson). Bruke metode: freser inn spor i sidene som skal settes sammen, deretter limer du å setter neddi en lamellkjeks, for så å bruke tvinger. Genialt, proftresultat, uten merker og sykt holdbart...
    mvh martin

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenke jeg at jeg skulle blåse liv igjen i tråden!

Har bestemt meg for å gå for 19 mdf som materiale (tykkere var ikke å oppdrive i området) Er usikker på målene på kassa, men en 70 liters kasse tuna til 35Hz vil ikke se så altfor galt ut. (se vedlegg) Da vil kassa omtrent være på størrelse med CV CLSC12S.

Så kommer spørsmålet om forsterker.. er usikker på hvor mye jeg egenlig trenger. Hørt mye dritt om Zachry, men er heller ikke så keen på å bruke mye penger på forsterker til et slik element som jeg har. Så jeg lurer da på disse:

Zachry D-250 (1X400W @ 4ohm) www.ljudia.no
    Zachry 2150 (2x150w @ 4ohm) elementet er dobbelt spole
    Zachry DSW-200 (300w @ 4ohm)
    Zachry DSW-400 (420w @ 4ohm)
    MDS PH-200 (1x400w @ 4ohm) www.mds.se

Ja, hva tror dere? Forslag om hva som gjør seg best? I forhold til pris.. Andre forslag til forsterker hadde også vært flott!

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ein zachry dsw 150 og det går utmerket men av dei du valgte ut der så hadde eg gått for zachry dsw 200 fordi den kan gji litt exstra futt i den.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSW-400... dette elementet trekker nok litt strøm.. pga 2x4ohms spoler, så må denne kjøres i 8ohm, å da leverer dsw400 250W..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •