BEL MKII - Guide & Bygge(t)råd for newbies

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
  1. #1
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    BEL MKII - Guide & Bygge(t)råd for newbies

    Nå har jeg omsider begynt å bygge mine BEL MKII. I den anledning tenkte jeg at jeg skulle dele noen av mine erfaringer med dere. Tanken er å samle all informasjon man trenger for å bygge disse høyttalerne i én post, slik at man kan finne alt man trenger å vite på ett sted. Mange vil nok synes at newbie-faktoren er høy, og det er helt korrekt. Det er mine første selvbygg, og jeg har gjort en del tabber underveis jeg selvsagt vil spare andre for. Jeg vil ikke ta for meg kosmetisk behandling i denne tråden (hvertfall ikke foreløpig)

    Jeg oppfordrer alle med noe på hjertet til å si ifra dersom de syns noe mangler!
    Jeg kommer til å oppdatere dette innlegget fortløpende.

    Linker:
    BEL MKII diskusjonstråd på AVforum
    Creative Hifi - Forhandler av ferdige høyttalerkit
    [mellomtone/bass og bånddiskant] [bakdiskant]

    Verktøy brukt under byggingen:
    Sirkelsag med mulighet for innstilling av vinkel
    Stikksag
    Håndoverfres m/sirkelanlegg
    Drill
    Stållinjal 1 meter
    Liten linjal
    STOR vinkel
    Elektrisk høvel (ikke nødvendig)
    Skrutvinger
    Blyant
    Passer
    Gradskive
    Syl
    Loddeutstyr
    Pussepapir

    Støvmaske
    Hørselvern
    Skrujern
    Avbiter

    Verktøy jeg skulle ønske jeg hadde under byggingen:

    Båndslipemaskin
    Bordsirkelsag
    Gjerdesag m/mulighet vinkelkutting

    Komponenter til høyttalerne:
    BEL MKII Kit (3200,-)
    MDF plater (700,-)
    Lydisolerende plater (470,-)
    Avløpsrør 90mm, 90
    ° vinkel. (190,-)
    Avløpsrør 90mm, forlenger 100mm (20,-)
    Høyttalerterminaler (55,-)
    Høyttalerkabel (75,-)
    Pakninger til bakdiskanter (33,-)
    Plate til delefilter (gratis hvis du spør pent)
    Strips (30,-)
    El-tape (10,-)
    "Sølvtape" (15,-)
    Trelim (0.5 liter holder, men det er bedre å ha litt for mye...) (200,-)
    Sparkel (80,-)
    Cicaflex /
    Silikon (alternativt tilsvarende) (180,-)
    Skruer til elementene (28,-)

    Total sum: 5200
    Denne summen kan selvsagt gjøres lavere ved f.eks å kjøpe billigere MDF-plater, rockwool lydplater osv.



    Den opprinnelige tegningen av MKII er denne som snickers-is har laget:




    På bakgrunn av denne tegnigen har jeg laget deletegning for hver enkelt del på høyttaleren:










    Kommentarer til tegningene:
    Hull og nedsenking er økt i forhold til de mål som opplyses på faktabladene til elementene. Grunnen til dette, er at det blir vanvittig trangt å få det ned. Det å pusse til dette i etterkant er en jobb jeg ikke unner noen. Men vær klar over at radiusen er økt med 1mm på samtlige utfesinger. I tillegg er utkapp for diskant økt med en millimeter hver vei. Dette vil ikke ha noen kosmetisk virkning, da rammen dekker langt utenfor utkappet.
    Jeg har med hensikt valgt å ikke tegne inn utkapp til HT-terminal, da dette varierer fra person til person hvilken type man vil ha, og hvor man vil plassere denne.

    Delefilter:
    Delefilteret er det ikke så mye mer å si om enn det som tegningen viser. Bakdiskanten er det kun en kondensator som skal kobles i serie mellom + på forsterker og + på element. Bakdiskanten er ikke tegnet inn på filteret.




    Og så til selve byggingen...

    Et egnet sted til byggingen er å foretrekke. Man trenger ikke store plassen. Mitt "verksted" er på kun fire kvadratmeter, noe som er mer enn nok.
    I tillegg kan det være kjekt å ha det litt ryddig, noe som innebar en del rydding:

    Før:


    Sånn, det var bedre:



    Platene:
    Jeg har tatt utgangspunkt i ferdigkappede MDF-plater, kjøpt på OBS-Bygg. Disse leveres i varierende bredder, i lengder på 2440mm, 19mm tykke. Jeg gjorde noen grove overslag av det som skulle bygges, og kom fram til at jeg måtte ha tre plater á 200mm bredde, og to plater á 400 mm bredde. Disse platene + en liter ekspanderende trelim, kostet meg ca. 900 kroner. I ettertid ser jeg at jeg ikke hadde hatt bruk for så mye som tre plater á 200mm, hvis man da ikke hadde kappet feil... Sånn rent økonomisk, og praktisk, tror jeg at jeg i dag ville ha kontaktet et byggevarefirma, og fått ferdigkappede plater. Det meste av plater på BEL er 162mm bredt, så jeg har uansett måttet kappe alle plater på langs, unntatt frontplatene. Det er den jobben som har tatt lengst tid, og som er litt vrien å få helt strøken.
    Og til alle dere som vurderer å bruke sponplater: Tenk dere om én gang til. MDF er et materiale som er veldig enkelt å jobbe med, og er verdt den ekstra 200-lappen!

    Verktøy:
    Listen over representerer et minimum av hva man trenger. Unntaket er elektrisk høvel, som bare er kjekt å ha. I tillegg vil det nok ha vært greit å ha noen hurtigtvinger, men man klarer seg uten.

    Oppmåling:
    Det kan være kjekt å tegne opp platene man har til rådighet på et ark. Da er det lett å se hvordan man kan utnytte platene best, slik at man får minst mulig kapp. Print ut tegningene over, og heng de opp på veggen, slik at det er lett å se hvor store de skal være til enhver tid. Husk å ta høyde for bredden på sagbladet. Det går fort bort noen cm i et emne som skal kappes mange ganger.

    Kapping:

    Det er mye som skal kappes, og verktøy er mer enn halve jobben!
    Og når dette er sagt.....



    KJØP SIRKELSAG! En slik stikksag er ikke egnet til nøyaktig oppkapping av MDF-plater. Du tror kanskje at det ikke er så vanskelig å følge en opptegnet linje, og der har du kanskje rett, men MDF er et så hardt materiale at bladet gjerne bøyer seg underveis, slik at man får en uønsket vinkel. Dette er selsagt en uting når dette skal limes. Jag har selv prøvd, og feilet, så jeg vet hva jeg snakker om.
    EDIT: Med dette mener jeg at det som kan kappes med sirkelsag, bør få æren av det. Til utkapping av hull til terminaler og bånddiskant, gjør denne sagen nytten. Vil i så tilfelle anbefale å gå til innkjøp av en veldig smalt sagblad. Da er det mye lettere å manøvrere rundt i emnet. I tillegg bør det nevnes at man bør la saga ta seg av kappingen. Ikke legg for ye press på saga, da vil enten bladet bøye av, eller så brekke det.

    Når platene skal kappes, kan det være greit å noe mer enn en linje å følge. Jeg brukte en stållinjal på en meter som jeg festet med tvinger til platen. Da kunne jeg bare føre saga langs med linjalen, og man får et rent kutt og lik bredde på hele emnet.



    Eneste man må tenke på er å måle opp riktig lengde fra kapplinja til styreskinna (linjalen). Tenk også på at avstanden til sagbladet endrer seg med vinkelen på kuttet. Gjør som meg; mål før hvert kapp. Det tar litt tid, men da blir ting riktig og :razz:. Husk også å ta hensyn til bredden på sagbladet. Sirkelsaga kapper vinkler opp til 45 grader, noe som holder til alle platene, med unntak av den bakre avstiveren. Jeg har ikke brydd meg om å lage den opprinnelige vinkelen på den bakre avstiveren. Jag bare la den inntil veggen og fylte på med cicaflex. Men skal man ha det "riktig", kan man f.eks bruke høvel, eller bare pussepapir. Skal man bruke pussepapir, (dette gjelder forøvrig i all tilfeller) bør man bruke en pussekloss. Da vil pusseflaten bli flat, og man slipper runde kanter. PS. Man bør vente med å kappe bakdiskantplatene til sist. (Forklares nedenfor)
    Når man kapper er det VIKTIG å bruke støvmaske. Det blir vanvittig mye støv av dette, og man klarer ikke denne jobben uten!
    Slik så det ut hos meg etter å ha kappet til fire sideplater:



    Fresing:
    Når alle platene er ferdig kappede er det tid fo fresing. Fresen brukes både til å senke ned elementene, samt kappe ut elementhull. Til dette trenger man et sirkelanlegg. De færreste sirkelanlegg fikser så små hull som en BEL krever, men her kan du finne et som gjør. Eller; så kan man gjøre som meg, å lage en selv. Det er forholdsvis enkelt.
    Man tar en pleksiglassplate av passende størrelse og borrer opp hull, slik at den kan skrues fast til håndoverfresen (Tips: På min fres var det en plate under som kunne skrues av. Ta denne av og legg på pleksiglasset. Da er det veldig lett å få riktige mål. Når dette er borret opp er det bare å skru fresen fast til plata og frese seg et hull gjennom. Nå er det bare å måle opp radiusen på hillet man skal lage. På BEL er det fire stk. Disse måles da fra ytterpunktet på freshullet.

    Styretappen jeg brukte var ganske enkelt en 4mm forsenket maskinskrue som jeg forsenket ned i platen. Denne vil ikke interferere med "ramma" på fresen, slik at den kan være styretapp, selv om den havner under fresen. Til å være så tynn, var den likefullt stiv, og det var lite slark og feilmargin.
    Til borring i pleksiglass vil jeg anbefale at man lager gode hull med syla først, før man forborer med et mindre bor til å begynne med. Har man for stort bor, er det lett å "bomme".

    Så til selve fresingen:
    Man begynner med å frese nedsenkingen. Jeg valgte en nedsenking på 5mm, men jeg har ikke "fasiten" på dette. Dette gjøres ved å senke freshodet ned til ønsket dybde. Man strammer så til denne tappen på selve fresen, slik at det ikke går an å presse fresen lenger ned. Da er det bare å sette igang. Man har selvsagt borret hull til styretappen (i samme dimensjon som styretappen selvsagt), i midten av elementhullet. Da dreier man ganske enkelt fresen rundt til man har dannet en hel sirkel. Nå er det bare å redusere avstanden for å frese ut hullet. Dette gjøres i to etapper, da fresen sjelden er lang nok til å frese alt på en gang. Mot slutten vil sirkelen bryte av. Vær da stødig på hånden, slik at man ikke skjener ut og ødelegger emnet. Jeg vil anbefale å benytte en fres som har en diameter på 16mm eller mer, da man vil få litt mer arbeid på bakdiskantplatene ved diameter som er mindre.
    Når det gjelder fresing av bakdiskantplatene, er det greit å gjøre dette før man kapper opp platene. Grunnen til dette er at man gjerne vil feste emnene man skal frese fast. I og med at bakdiskantplatene er så små, vil dette være vanskelig uten at en evt. festeanordning er i veien for fresen.


    En fin guide til fresing kan forøvrig leses her (forfatter: CFD (håper det går greit...)) og på www.stegforsteg.org

    Sammenstilling:
    Nå er man kommed så langt at man kan begynne å sette sammen delene. Til dette kan og bør man bruke trelim. Selv bruker jeg ekspanderende trelim, som visstnok skal ha god effekt på å tette evt. sprekker. Man kan også skru platene sammen, men da bør man forborre først. Av utseendemessige årsaker kan det også være greit å forsenke alle hull.


    Om selve limingen er det ikke så mye å si egentlig. det e kjekt å ha mange tvinger. Selv har jeg seks stk. (to korte og fire lange), noe jeg mene er et minimum av hva man bør ha. I tillegg så er det utrolig kjedelig å vente på at ting skal limes, så har man flere tvinger går joben litt fortere.
    Her er et par bilder til...





    Jeg kan på det varmeste anbefale bruk av ekspanderende trelim. Dette utvider seg og tyter ut på alle kanter, slik at det blir tett overalt. Det koster omtrent det dobbelte av "vanlig" trelim, men i mine øyne er det verdt det.
    Jeg begynte med å lime sammen frontplata og den ene sideplata. Deretter fortsatte jeg bare med de delene som skulle festes til sideplata/frontplata. Det kan være kjekt å ha limt fast bakplata og nedre/fremre avstiver før man limer bakdiskantplata fast. Hvis ikke har man ikke noe å spanne den ifast mot. Dette forutsetter selvsagt at man har kappet riktig, noe jeg selvsagt ikke hadde gjort. Dette synes så vidt på bildet over. Plata er skjært skjevt, sånn at det ikke butter imot slik som det skal. Prøvde å rette opp feilen med el. høvel. Det var ikke så lett som jeg trodde det var. Da er det godt å ha en kilo sparkel i beredskap ;-).
    En annen ting som kan være kjekt å ha i nærheten er en hammer. Man kan stramme platene litt sammen, og er de ikke helt på hverandre da, så er det mye lettere å banke litt på de med en hammer enn å stå å presse på de.

    Delefilter
    Mens man venter på at ymse plater skal limes, er det greit å begynne på delefilteret. Her er et bilde av komponentene til ett filter:



    Print ut filtertegningen, varm opp loddebolten og gjør deg klar. Lodding er gøy :grin:. Ta for deg ett element om gangen. Legg opp delene i den rekkefølgen det skal loddes. Man bør nok ha en viss formening om hvordan man vil det skal se ut til slutt når man begynner. Bare sørg for å lodd det sammen slik at man får plass på en plate som passer inni en BEL MKII. Planen min var å feste alt på en plate som skulle festes på bunnplaten, så derfor har jeg tatt meg god plass. Til å lodde de forskjellige komponentene sammen brukte jeg 2.5mm2 kabel. Det fungerte helt greit, og var enkelt å lodde. Når hver serie for hvert element var loddet sammen, la jeg de oppå hverandre og danderte det slik at det lå best mulig. Deretter var det bare å stripse hver del fast til plata (jeg brukte en huntonittplate jeg hadde liggende, som jeg boret sporadisk rundt i). Når det var gjort, var det bare å feste alle ledningene til noen sukkerbitter jeg hadde.



    Som dere ser, har jeg ikke tvunget ting sammen på liten plass. Tanken er å spre ting fra hverandre, så slipper ting å påvirke hverandre i for stor grad. Legg også merke til at de tre spolene er montert i forskjellige retninger/plan. Dette er viktig for at det elektriske feltet som oppstår ikke skal påvirke en annen spole.
    På venstre side har jeg samlet alle + - kabler sammen og alle - - kabler sammen (Unntaket er til bakdiskanten som ble lagt til på slutten). I den andre enden har man utgangene til hvert enkelt element (jeg har et litt snodig system der, men så lenge man vet hva som er hva går det greit ;-) ).
    Jeg samlet så alle plusser og minuser sammen og loddet det ihop med en høyttalerkabel som da går til terminalen.


    Til å samle de brukte jeg noe PN16-kabel jeg hadde liggende (vanlig installasjonskabel, men alt annet kan også brukes). Jeg har også valg å kjøre basselementet for seg, slik at jeg får mulighet til å kjøre dette på en egen forsterker. Det kan også være greit å ikke feste sukkerbittene så nære enden av plata som jeg har gjort på bildet under. Det ble litt i det trangeste laget ops:
    Når alt dette er gjort teipet jeg det sammen med sølvteip:



    Bakgrunnen for det er vel at filter-delen ikke skal bevege seg for mye. (så at Snickers-is hadde gjort det, og siden han vet hva han driver med....;-))
    Sånn, da skulle filterne være klare for montering.

    Og slik ser det ut når filter er plassert trygt nedi kassa, ferdig tilkoplet til terminalene



    Jeg valgte å ikke skru fast filteret. Tror ikke det var nødvendig, da det lå i press mellom alle isolasjonsplatene. Det syns ikke på bildet, men alle kablene til elementene kommer ut på høyre side, under isolasjonplaten på bunnen. Et tips ang. disse lyddempingsplatene, er å legge kablene før man limer disse fast ops:
    Slik ser det ut når elementene har funnet sin riktige plass:



    Og da var det klart for testing. Tenkte det var greit å sjekke at ting spilte som det skulle før jeg lima på den siste plata...


    (Egentlig et bilde fra første test, hvor jeg ikke hadde festet elemtene, bare holdt kablene inntil).
    Testen gikk egentlig bare ut på å sjekke at hver høyttaler spilte i sitt rette frekvensområde (holde øre inntil å se til at basselementet ikke bare var diskant f.eks :razz. Kun en dobbeltsjekk på at ingen ledninger i delefilteret hadde funnet veien til feil element.

    VIKTIG: Skruene som følger med silverfluteelementene er ELENDIGE! Av de 12 jeg prøvde, vred jeg av hodet på tre av de, så nå må jeg borre opp :twisted:. Jeg takker de høyere makter for at jeg ikke brukte skrujern, eller så kan det hende at et element hadde hatt et hull i seg som ikke skulle være der. Det er blitt anbefalt å kjøpe skruer fra Eltek. De har sorte skruer som egner seg bedre enn de medfølgende.

    Og fra her, til de ble ferdige, har jeg ikke flere bilder, men jeg tok noen nå i farta, som jeg tenkte jeg kunne poste...





    Nå ser jo ikke akkurat disse så pene ut da, men de låter godt!
    Isbjørnen Gunnar passer på at ingen kommer å tar de når jeg ikke er hjemme ;-)

    Og da føler jeg at det er på sin plass å rette en STOR takk til Snickers-is, Roffe og alle andre som har vært med å utvikle BEL!

  2. #2
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanonbra Initiativ ttorneby!


    Kjør newbiestyle eller ka du kalte d! E nok flere enn meg som lure på mange rare detaljer

  3. #3
    Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var flott!

  4. #4
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Meget bra oppsummering! Noe slikt trengtes.

  5. #5
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hyggelig med positive tilbakemeldinger, det gir økt motivasjon!

    Har nå lagt til litt til mer av byggingen og...
    Mer følger

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er absolutt noe vi trenger! Flott Noen som vet hva som er gale med creativehifi siden?? Kommer ikke inn. Prøvd noen dager nå..

  7. #7
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Apropos elektrisk stikksag: Den er grei for hull som ikke skal være sirkelrunde. Blandt annet grei for å lage firkantede hull til diskanten og Biltemas biwire-terminal. Man borer gode hull med drillen på innsiden av hjørnene til hullene (slik at stikksagen kan snu 90 grader) og lar stikksagen gjøre resten av jobben. Skulle det stå igjen litt etterpå, så tar man det lett med en grov trefil (utenfra og innover, så evt oppflising kommer på innsiden).

  8. #8
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genial tråd!

    Har du fått lyd i dem ennå?

  9. #9
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til Roffe:
    Du har selvfølgelig rett. Jeg har selv brukt stikksag til både terminaler, og diskant. Det jeg mener er at der man kan bruke sirkelsag, bør man bruke det. Skal endre litt på formuleringene...

    Til is-guden:
    Jada, nå står de å spiller. Har ikke fått stilt inn så mye på annlegget enda, men det skal jeg bruke resten av helga på. Forelpig godt fornøyd!

    Skal se om ikke jeg får lagt ut resten iløpet av kvelden

  10. #10
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fin fin guide dette! Det må jeg si!

    Det kan hende det er litt overkill, men dersom noen hadde kunnet ta for seg "det optimale utlegget" på filteret så hadde det vært snadder. Tenker da på hvor spolene bør stå i forhold til hverandre, og hvilke komponenter som evt har mest å vinne på minst mulig avstand vs mest mulig avstand.

    - Har det noe for seg å støpe komponentene inn i en slags ikke-ledende masse? (selvfølgelig etter at man har funksjonstestet...)

    - Intern kabling, hvor bør denne gå?

    Og viktigst av alt, backe opp rådene om utlegg med enten egne erfaringer eller matematiske/elektriske godtatte sannheter om hvordan komponentene innvirker på hverandre.

    Liten tvil om at det er maaange forskjellige filter-bygg i BEL-workloggene som er lagt ut på avforum, så en liten oppklaring hadde jeg kunnet like!

    DrE

  11. #11
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel..........
    Her har ikke jeg kompetanse til å svare på noe. Da må evt. Snickers-is eller Roffe (eller andre med peil ;-) )skrive noen lovende ord, så kan jeg flette det inn i tråden. Bakgrunnen for at jeg satte opp filteret som jeg gjorde, var ganske enkelt at jeg ikke viste hva som var best, så da prøvde jeg meg på den gyldene middelvei, med ca. lik avstand mellom de forskjellige komponentene.
    Tror forøvrig med sikkerhet at det kun er denne tegningen av filter som er lagt ut for MKII (riktignok på to steder), men det er mulig jeg tar feil.
    Uansett, så er det greit med litt overkill. Tanken er som sagt å samle alt nyttig på ett sted :razz:

  12. #12
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut dette her! Er litt kult å lage ting selv også - får en god følelse når man er ferdig. Du får legge ut erfaring med de ferdige produktene når du har fått lyttet til dem. :-)

  13. #13
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Uansett, så er det greit med litt overkill. Tanken er som sagt å samle alt nyttig på ett sted :razz:
    Støtter deg 100% i den. Eneste måten å lage en guide som alle forstår er at den som lager guiden går "overkill" i alle ledd. Slik oppnår man at leseren faktisk forstår hva det er snakk om. Keep up the good work!

    DrE

  14. #14
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg har hørt om komponenter er at kondensatorer og spoler skal ikke stå i paralell, pga. stråling de avgir.

  15. #15
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, da var jeg ferdig...
    Nå har jeg fått sagt det jeg hadde på hjertet, så da er det opp til dere andre å tipse meg om ting som burde være med (alternativt ting som er feil og bør fjernes, tips meg gjerne om skriveleifer óg, er ikke noe glad i de...). Skal ikke se bort ifra at jeg fyller på litt når jeg har fått endret litt utseende på de og, men det skjer nok ikke med det første.

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Super tråd!!

    Nå er nemlig jeg klar for å starte prosjektet her og, kommer til å lage kabinettet før jeg bestiller elementer, delefilter etc.

    Har også fått ordnet med rimelig lakkering hos et lakkeringsverksted, så finishen skal bli 100% (definitivt blank blank blank sort )

    Jeg tok også å lagde en pdf av denne guiden, for de som vil ha det (håper det ikke gjør noe, isåfall gi beskjed, og jeg fjerner den omgående).

    PDF av guiden

    -Jannis J.

  17. #17
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke plaget av det, men husk at jeg ikke tar noe ansvar for ting som går galt selv om man har fulgt "oppskriften". Dette er kun mine tanker rundt det jeg har bygget, og er langt i fra noen fasit på hvordan det skal gjøres :razz:

    EDIT: Vil forøvrig oppfordre deg til å bestille kit'et allerede nå. Det tok nærmere tre uker før jeg fikk det (dette skyltes nok delvis flytting, men det er likefullt ingen dum idé å være tidlig ute)

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjempebra guide!!!

    Men lurte å hvor mye du måtte ut med for prosjektet...

    ikke ta med kostnader for verktøy, alt det har jeg allerede..

  19. #19
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mitt kom på 5000 før finish, men jeg har valgt dyre kabler, samt spikes etc.
    Men du klarer fint å bygge et sett (sikkert like gode som mine) høytalere for ca 4.000,-

    Kan på det varmeste anbefale disse høyttalerene, du kommer nok ikke til å angre.

  20. #20
    Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg endelig bestilt Bel mkII kit. Har funnet mdfplater så nå mangler jeg bare alt det andre. Jeg har null peiling på hva som er bra av kabler, terminaler, dempematter og alt sånt så det hadde vært kjekt om dere som har peiling kunne ha laget en handleliste over alt sånt som trengs. Gjerne med linker til eltek, biltema og andre butikker. Blir for rundt å bare få vite hva d er, jeg trenger link til selve produktet for å være sikker Dere kunne jo ha satt opp et oppsett i toppklassen og et for oss som vil ha mye for pengene uten å betale så mye.

    Asbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •