BEL MKII - Guide & Bygge(t)råd for newbies - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om din tråd!

Denne tråden burde klistres og limes, slik at den er lett tilgjengelig for alle som besøker DIY her på forumet finner den raskt! Guiden er ikke bare for en viss gruppe DIYere, men for alle som vurderer noe som skal bygges selv.

Det med sirkelsag er òg helt sant (ERLING), og kansje litt selvsagt. Kjempefin tråd med mange bilder, noe som er veldig positivt! Håper administrator ser tråden. Dette burde du hatt timeslønn for ;-)

MVH
    OscarOT

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super tråd! BEL-prosjektet trengte et slikt tiltak. Har bare et lite spm. Ser du har brukt lyddempingsmatter, men jeg trodde aluminiumsfolien skulle mot platene slik at den porøse siden vendte inn i kassa. Eller tar jeg feil? Eller er det jeg som blingser på bildene?

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig gøy å få slike tilbakemeldinger! :grin::grin::grin:

Ang. kabler og terminaler; Jeg har kjøpt begge fra biltema, og tror neppe man vil få noen lydmessig forbedring ved å kjøpe "High-end" kabler. Biltema er billig og bra! Kan sikkert linke til noen sider som selger dette (men ikke i natt ;-)) ...

Ang. dempeplatene; Limet sitter på den siden som ikke er sølvbelagt, så hvis man skal få festet de, så må nødvendigvis sølvsiden vende innover i kassa. Tror ikke det skal ha noen betydning (Det er der slik opprinnelig for å reflektere bort varme fra et motorrom (tror jeg))

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah skjønner, visste ikke at det var lim på de platene. Fattern bygde båt for noen år siden og da brukte vi slike plater for å lydisolere motorrommet, og det stemmer som du sier, at folien fungerer som varmereflektor for å skåne skumgummien.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er det biltema mattegreiene noe bra som dempemateriale i høyttalerkasse?

Bruker selv 100mm Rockwool (kostet med 29kr for 2x1m plate) tviler på at det er noe dårligere enn de biltema greiene. (er litt skeptisk, men har ikke prøvd selv )

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    men er det biltema mattegreiene noe bra som dempemateriale i høyttalerkasse?

Bruker selv 100mm Rockwool (kostet med 29kr for 2x1m plate) tviler på at det er noe dårligere enn de biltema greiene. (er litt skeptisk, men har ikke prøvd selv )
    Vil tro Rockwool er minst like bra eller bedre. Fordelen med dempemattene for motorrom er jo selvfølgelig at de har dobbelsidig tape på baksiden, slik at du slipper å knote med annet lim for å feste de. De er enkle å ha med å gjøre.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vanskelighetsgrad?

Hei!

Prosjektet virker nesten som for godt til å være sant. Men hvor vanskelig er det å lande et slikt prosjekt?

Jeg er jo på utkikk etter høyttalere til ca. 3-5K og slik jeg ser det, er uten tvil BEL MKII det beste kjøpet jeg kan gjøre, dersom jeg mekker de selv.
    Jeg har også hørt på et bånddiskant element, den forrige BEL, og ble mektig imponert. Slik jeg forstår vil denne bli enda bedre, med tanke på gjengivelse av vokal, og bedre diskant.

Jeg er 18 år gammel, med selvsagt begrenset økonomi, og har tiden.
    Liker også veldig godt å mekke, og bruke fantasien.
    Tror nok også at faren min kan bidra sterkt til prosjektet, og han har 10 tommeltotter.
    Har også en rekke kompiser som kan hjelpe til dersom jeg skulle stå fast, men vil jo selvsagt heller ikke løpe etter de hver helg heller!

Hvor lang tid brukes det ?? (vil høre forskjellige meninger)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassene tar litt tid, om man skal gjøre det med vanlig håndverktøy, men bruk litt tid, å bli fornøyd selv. Et par helger (3-4dager) med tilskjæring og pussing.
    Evnt kan du spare mye tid på å får ferdikappede "strimler" på 20cm og 16,2cm fra byggshoppen du skal handle hos.

Men før du starter, prat med snickers-is, han som styrer med salg av elementene, å det er visst ikke problemfritt for tiden tror jeg
    Sitter her selv, med 2 ferdige kasser, uten elementer og delefilter...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elementer og delefilter

Kan man ikke kjøp kitet på creativehifi.com?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusbrun
    Kan man ikke kjøp kitet på creativehifi.com?
    det er snickers blandt annet som driver den sia.

Finishen er det som tar mest tid, så det kommer jo helt an på hvor bra finish du skal ha. Eller hva slags finish man skal ha. Kjøper du ferdig kappede plater så er du langt på vei. Mye av den andre kappinga klarer du med en god stikksag. Så trenger du en del tvinger og trelim. Skal du senke ned elementene så trenger du en fres. Kan abslutt anbefale dem, for de låter steike bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at dersom jeg velger å gå for dette prosjektet vil jeg komme til å lage kassen først, det er her mesteparten av arbeidet ligger slik jeg har forstått det

Jeg har alt av verktøy bortsett fra freser, men skal nok høre med litt kompiser om noen har en freser liggende, skal nok klare å få tak i en!

Har en HK 4370 liggende, er det noen som har noen meninger om hvordan disse to vil matche hverandre???

tenker også på å kjøpe meg en CD-spiller senere...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt diskusjon på forumet her om man trenger å skru platene sammen eller om det er nok å bare lime.

Min erfaring er at lim er mer en godt nok så lenge man bruker rikelig (og riktig) lim, og tilstrekkelig med tvinger til at det blir god nok kontakt mellom platene. Hvis man jobber med MDF er det greit nok å sparkle skruehullene før maling eller finering, men hvis man jobber med heltre plater er det greit å unngå synlige skruehull. Dersom man er i tvil om styrken i limskjøten finnes det jo også andre måter å utføre en skjøt på enn bare å kline platene sammen butt i butt. Noen bruker treplugger, andre bruker lameller. Hvis man har en fres, er det veldig mange muligheter. For inspirasjon se på alternativene her:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje det hadde vært kjekt å lage delefilteret på kretskort?

man trenger jo ikke å etse kan bruke veroboard om dere vet hva det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bel er vel ikke mulig å bygge lenger !, er ikke Creative lagt ned og dermed kan ikke elementer skaffes eller ?, greit å få en avklaring på dette.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Bel er vel ikke mulig å bygge lenger !, er ikke Creative lagt ned og dermed kan ikke elementer skaffes eller ?, greit å få en avklaring på dette.
    Creative er ikke oppe og går nei, og det som skal være vanskeligst å skaffe til rette er diskanten, men om du leser slutten på BEL sammenfattet eller hva den heter, så finner du en link jeg har lagt ut.

Bassene fåes iallefall hos madisound, mens ambiance-diskanten fåes for eksempel hos Parts-express. Filterkomponenter er jo samme hvilke du bruker og hvor du får tak i de.

Litt av poenget (Billig, Enkel, Liten) er at den skal være billig og der røk det prinsippet når man må bruke mye penger på frakt og toll. Forøvrig en fabelaktig høyttaler.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •