Bygge 5 kanals forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge 5 kanals forsterker

Har lenge hatt lyst til å lage/bygge meg ein forsterker (mono/stereo/5 kanals). Tenkte eg skulle bruke Hypex sine moduler (UcD 400)

Noen som har prøvd disse modulene og har synspunkter/meninger om disse?

Noen som veit om kor ein kan få tak i aluminiumsplater (ferdig kappa opp til 8mm...)

Her er noen 3D utkast til forsterker kassen (5 kanals)

1 trafo -> 1 straumforsyningsmodul (High grade) -> 2 Ucd 400 moduler (Surround)
    1 trafo -> 1 straumforsyningsmodul (High grade) -> 2 Ucd 400 moduler (Fronter)
    1 trafo -> 1 straumforsyningsmodul (High grade) -> 1 Ucd 400 moduler (Senter) (Litt overkill med 1 trafo og ein power modul for 1 stk forsterker modul??)

Vil sikkert og bruke ein softstart modul...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir den så pen så er det good! Fint design! Hvordan blir det med varme i en så liten boks?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex modulene har ca 90% effektivitet og kjøleribben til disse er satt ut mot baksiden og sideplatene (4 og 6 mm tjukk aluminium) Så eg trur det skal gå bra.

Kan kanskje lage til luftehul i topplata og bunnplata.

Forsatt berre utkast...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre 3D tegninger !

Tror jeg ville satset på litt sirkulasjon, eller en utvendig ribbeprofil. En helt lukket kasse vil bli varm selv med 90% effektivitet, Trafoen vil også produsere varme.

Ellers kan det være et tips å spre Hypex modulene litt mer for å minimere krysstale mellom kanalene.

Lykke til !

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo noen pene tegninger Warblader, hva slags tegneprogram er det du har benyttet her?

Ellers som komentar på selve forsterker oppsettet, tror jeg at jeg ville sløyfet trepanel sidene da de vil heller virke varmeisolerende og byttet de ut med mer konvensjonelle sortelokserte ekruderte aluminiums kjøle profiler, ikke bare pga del lille 10% varmen til de fem klasse D forsterkerene, men også pga varmen fra de store trafoene som også blir litt lunkene og derfor nok også trenger litt kaldere omgivelser. Store ringkjærne trafoer trenger vel også en ganske god forankring og demping for at ikke man skal få trafo støy, så den egne hylla med med den ene trafoen, bure kankje også blitt festet direkte i sideplatene så det ikke oppstår noe vibrasjons problemer, eller forkyving ved transport ol.

Har også sett det anbefalt at disse Ucd 400 forsterker modulene brukt sammen med store stømforsuninger blir montert med god lufting og med prinkortet vertikalt for at dette blir bedre kjølt på begge sider.

Det med soft start er kankje en nødvendighet hvis disse forholdsvis store ringkjærne trafoene skal startes opp på likt, men en annen mulig løsning, er kankje å ha tre separate power knapper for å starte opp litt trinnvis.;-)

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! fine tegninger du har der. Jeg har også tenkt å bygge forsterker med de samme modulene i overskuelig fremtid så det blir interessant å høre dine erfaringer. Er enig med ask4me2 angående treplatene disse leder varme dårlig. Mine forsterkere blir nok bygd med to moduler pr.boks for å minske varmeutvikling og unngå bruk av store kjøleribber, noe lufting i sidene kan vel være å foretrekke uansett. Aluminiumsplater får du sikkert ferdig kappet hos din lokale blikkenslager, tror også clas ohlson har aluminiumsplater, går fint å kappe disse selv med en stikksag vil jeg tro. Hold oss oppdatert

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    ... tror også clas ohlson har aluminiumsplater, går fint å kappe disse selv med en stikksag vil jeg tro. Hold oss oppdatert
    Nja, husk godt med smøring. Jeg prøvde meg på de tjukkeste aluplatene til clas (2mm) som jeg syns var i tynneste laget. Uansett så var dette noe hærk å sage i. Uviten som jeg var brukte jeg ikke noe for for smøring, og det var så vidt jeg kunne bruke platene. Ville forhørt meg med blikkenslager nå i ettertid!!

Skikkelig fine tegninger!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn for å være pirrkette :P du har bare utganger på den modellen.
    Er litt kjedeli å ikke ha noen lydkilder.
    Skal du drive mange Watt i vilken ohm ut av denne da?
    Ser dårlig ut med kjøling.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun ein effektforsterker. Det er 5 phonoinnganger under høgtalerutgangene.

Skal prøve å lage noen nye utkast med kjøleribber og luftehull...

Vil nok sikkert lage ein stereo forsterker først, berre for å test ut hypex modulene og om det går grei å bygge noe slikt.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene og modelene er laget i Lightwave 3D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, trodde det var av sånn PA type utganger
    Må vel bytte ut treveggene med kjøleribber vis du skal ha høy uteffekt på 5 kanaler.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen nye 3D utkast.

No med kjøleribber på sidene og 2 forsterkermoduler feste til disse (og satt på høgkant, og festet til 8mm aluminiumsplater som skuest fast i bunnplata og kjøleribbene) Satt inn kjøleribbe bak som den siste (senter) forsterker modulen er festet til. Det vil være eit hol i bakplata der kjøleribba bak blir tilgjengelig for modulen. Det er no ei 6mm plate som øverste trafoen er skrudd fast i, plate vil og bli skrudd fast i sidene/kjøleribbene slik at denne platformen står støtt.

Eg har prøvd å plassere modulene slik at det blir kortaste mulig ledninger mellom innganger - forsterker modul - utgang, og at trafoene er lengst mulig fra forsterker modulene.

Forsterker modulene er på 400w og med 10% av dette som varme (Ved maks effekt) så er disse ribben muligens store nok... ?

Har lest om andre som har brukt disse modulen, og dei seier at kjøleribba på modulene er knapt varme ved normal bruk.

Synspunkter ? Forslag ? Tips ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen forsterkerdesigner (selv om jeg er serviceelektroniker) .. men dette her begynner virkelig å ligne noe!

Et par kommentarer har jeg dog.. er litt bekymret for hvor stødig denne her blir? jeg mener.. tre trafoer i den ene enden av forsterkern vil jo tilsi litt.. skjev vektfordeling.. så det vil vel være smart å dimensjonere føtter osv slik at forsterkeren ikke skal ha mulighet til å bikke over?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Looking good !

Er dette 3D CAD programmet enkelt å bruke ? Dyrt å skaffe seg ?
    Det ser veldig profesjonelt ut !

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

hvor ble det av bildene? De så meget bra ut igår ihvertfall ;-)

Hvorfor ikke bygge 6 kanaler slik at du får utnyttet den siste trafoen helt ut?
    Den siste kanalen kan du bruke til å drive en passiv sub feks.
    eller senter bak om du utvider til 6.1

Hvor mye koster modulene og trafoene? Og hvor kjøper du dem?
    Er det 400watt i 8 eller 4 ohm?

Du burde kanskje vurdere å sette kobberplater mellom trafo og forsterkere, og kanksje små plater mellom forsterkerne også. Mulig du kan bygge inn trafoene helt, det er mange komersielle forsterkere som har kåpe rundt strømforsyningen.

Dette var ganske inspirerende, har veldig lyst til å bygge noe likende en dag jeg får plass og tid nok.

Are

edit: der var bildene igjen ja :grin:

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut!
    Har tenkt litt på å gjøre det samme, men med LCaudio sine digitale moduler. da enten 4 eller 6 kanaler. så kan jeg enten kjøre 4x200w / 2x550w / 1x550w+2x200w 8ohm, eller 6x200w / 2x550w+2x200w / 1x550w+4x200w / 3x550w. så det er mange alternativer

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Forsterker modulene er på 400w og med 10% av dette som varme (Ved maks effekt) så er disse ribben muligens store nok... ?

Har lest om andre som har brukt disse modulen, og dei seier at kjøleribba på modulene er knapt varme ved normal bruk.

Synspunkter ? Forslag ? Tips ?
    det skal ikke så store kjøleribbene til for å kvitte seg med 80w pr side hvis du bruker kele siden som kjøleribber. se på de på elfa feks.

For å regne ut varmen på et kjøleelement tar du antall watt varme som skal bort (80watt i dette tilfellet) gange det med C/W og plusser på romtemp (20grader).
    eks: KS160 element med C/W 0.65
    (80W x 0.65) + 20grader = maks 72grader ved maksimal belastning, noe som er helt akseptabelt.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Are_e: Alt føres av eltek. Og det er snakk om 400W i 4ohm.
    1000-1430 for moduler og 690 for trafo.

Kan jo også høre med ulveco(noratel) for egenspesifiserte trafioer.

RonnyD har også bygget noen stilige forsterkere med denne modulen.
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/17218-4-ucd-400-a.html

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Looking good !

Er dette 3D CAD programmet enkelt å bruke ? Dyrt å skaffe seg ?
    Det ser veldig profesjonelt ut !
    Usikker på kor vanskele det er å bruke, men sikkert litt vanskligere enn sketchup. kostar 700€ på sidene til produsenten... ikkje gratis akkurat..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, eg har no bestillt 2 stk UcD 400AD, 1 stk HG Powersupply og 1 stk 500VA trafo fra Hypex i nederland. Kontakter og ein rimelig alu box (185x330x85mm) er bestilt fra Elfa. Har laget meg til ein arbeidsbenk i kjellaren, med loddestasjon og masse.. verktøy. Så no får eg håpe at eg får til dette og at denne dual monoblokk forsterkeren blir bra/ok.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •