Bygge 5 kanals forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Vel, eg har no bestillt 2 stk UcD 400AD, 1 stk HG Powersupply og 1 stk 500VA trafo fra Hypex i nederland. Kontakter og ein rimelig alu box (185x330x85mm) er bestilt fra Elfa. Har laget meg til ein arbeidsbenk i kjellaren, med loddestasjon og masse.. verktøy. Så no får eg håpe at eg får til dette og at denne dual monoblokk forsterkeren blir bra/ok.

Har du noe overslag over hva alle delene kommer til å koste deg?

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei eg skal lage det same .Eg hare in sugden effektforsterker som har sluttet å virke så eg har kondensatorene 4x10000 uf og en trafo på ca 600+ va,og kabinettet så eg skal trolig bestille ucd 400 men er litt usikker om vilken av dem eg skal ha.begge av dem er jo på 210w i 8ohm. Men folka på eltek sie at den dyrere utgaven av den tillpasser seg betre og lyder betre.Men detten blir i mai då er det komf.. Du må legge inn bilder av bygingen!!

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kjøpte følgende til min test stereo effektforsterker:

Fra Hypex:

2 stk Hypex UcD 400AD €260
    1 stk Hypex UcD powersupply HG €165
    2 stk UCD signal cable €15

+ ca €50 for shipping og etc

NOK: ca 3920,-

Fra dynabel: (På grunn av vekt og frakt)
    1 stk Hypex 500VA Trafo 759,-

Fra Elfa:
    Alu kasse/box, phono kontakter, høgtaler kontakter (banan/kabelsko), straumkontakt m/sikring ca 734,-

Totalt så langt: 5413,- (hvis eg rekna rett...)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sparer altså bra mye på å handle modulene fra Hypex kontra Dynabel(4799kr for din hadleliste -trafo). Du har regnet med moms?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje sikker på om det blir så store besparelsen, men eg hadde noen kroner ståande på PayPal og da var det ein grei måtte å få brukt dei på.. :-)

Edit: Eg skal ta å føre eit lite rekneskap over dette prosjektet og også ta ein del bilder av byggeprosessen. Hvis stereo prosjektet går bra så vil eg prøve meg på ein 5 eller 6 kanals version seinare.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warblader
    Eg kjøpte følgende til min test stereo effektforsterker:

Fra Hypex:

2 stk Hypex UcD 400AD €260
    1 stk Hypex UcD powersupply HG €165
    2 stk UCD signal cable €15

+ ca €50 for shipping og etc

NOK: ca 3920,-

Fra dynabel: (På grunn av vekt og frakt)
    1 stk Hypex 500VA Trafo 759,-

Fra Elfa:
    Alu kasse/box, phono kontakter, høgtaler kontakter (banan/kabelsko), straumkontakt m/sikring ca 734,-

Totalt så langt: 5413,- (hvis eg rekna rett...)
    + moms på netthandel fra hypex

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takk for infoen. Detter er eit lite test prosjekt både når det gjelder bygging, lyd kvalitet og pris.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du må ut med moms i tillegg så hadde du spart en hudrelapp eller to på å kjøpte det fra Eltek, men gjort er gjort.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Eltek støttet PayPal så hadde eg handla der...

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei!

Noe som hadde vært veldig morsomt var hvis du kunne lage en skikkelig guide om prosjektet. Jeg kunne virkelig tenkt meg å prøve noe lignende selv, men er kjekt å ha en mal (guide) å gå etter.
    Hadde vært kjekt!:P
    Mvh Øyvind

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve på det, siden eg er heil grønn på dette eg og. Har jobbet som elektriker i mange år og også hatt en viss interesse for elektronikk, så eg håper at dette skal gå greit. Det finst også masser av hjelp å få på diyaudio.com. En av hypex folka er der stadig vekk...

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte designet ditt!! ligner mistenkelig på Meridian 557'en min

topplokket er "svart speil" egentlig....

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett den der, men det er vel "begrenset" kor mange måtter det er å lage til ein boks med store kjøleribber i svart aluminium, med ei front plate og ei bakplate full av kontakter.

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok Kul design uansett!! Ser frem til å følge denne byggetråden!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Har no fått laga til duo monoblokk forsterkeren min. Her er nokre bilder... (Klikk på bildene for full størrelse ! )

Eg har brukt 2 stk Ucd 400AD, 1 stk UcD Power supply HG, 1 stk TR501 500VA trafo, 1 stk Softstart modul. Høgtalerterminal, phono kontakter og straumbryter er kjøpt på ELFA. Kassen har eg laga av 4 mm alu for front og bakplate, 3 mm for bunn og topplate. Sidene er frå ein ELFA boks som var litt for liten. Dette er mitt første DIY prosjekt med metal arbeid... så nokre småfeil er det nok, og noko vil eg nok ha gjort på ein annan måte. Men det var lærerikt!

Eg har kobla den opp mot ein CD spillar med volumkontrol på utgangen (Har ikkje nok preout på receiveren min...) og testet på mine gamle KEF og mine "nye" Infinity kappa 6.1i. Og lyden var steike bra, med veldig stort lydbilde. Har berre fått testa ei lita stund, og etter det eg har sett/lest på DIYaudio, så trenger modulene litt innkjøring og... så no er det fram med CD arkivet igjen.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt tråden din med interesse en stund, og dette så riktig bra ut!!! :-P

Var det vanskelig for en "nybegynner"? Hvor mye kom det på totalt? Har du dokumentert bygget, og kommer du til å legge ut en byggetråd? :grin:

Veldig bra!!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no fått testa forsterkaren litt meir og den blir bedre og bedre! Spiller fletta av min gamle Technics receiver (i stereo mode)

Bilder av sjølve bygge prosessen vart det dessverre ikkje mange av... Alu platene fikk eg ferdig kappa av ein bekjent. Så det vart berre å fin pusse kantane litt. Eg brukte eit program kalt Freehand (Macromedia) for å lage til noen maler for borehol i bunnplata. Fan PDF filer på hypex med bra tegninger av kretskorta og importert bilder av disse inn i freehand og skalerte disse slik at avstanden mellom skruehulla på bildene stemte med det som var oppgitt på PDF filene. Så brukte eg dette bildet (som no var i 1:1 målestokk) som bakgrunn og tegnet ein ny vektortegning av kretskortet. Rektangel for kortet og ein sirkel med eit kryss i for skruehola. Laga eit objekt av kvar del (UcD400, PSU, softstart og trafoen) Laga så ein tegning av bunnplata og plasserte så dei forskjellig korta ut over. Passa på at det var nok plass på siden (slik at side stykka fikk plass og at det var nok "luft" mellom softstart modulen og nærmaste metal (min 1 cm...) Det fine med freehand er at det blir svært nøyaktigt (1/1000 av ein millimeter om du vil) Eg måtte lage bunnplate tegningen på en A3 side og så skrive den ut fordelt på to ark. Dette er enkelt å få til i freehand. Det som blir skrevet ut er i korrekt målestokk, så etter litt klipping, limte eg fast utskiftene på alu plata (33cm x 25cm) og brukte ein kjørner til å kakke merker for boringen. Eg brukte ein 2,5 mm bor til hole i plata og så brukte eg avstandstykker som følger med hovedkort (ca 1cm høge) til å skru ned i plata (laget gjenger først (M3)) Laga og ein del hol for lufting (8mm hol, ganske mange!!)

Endeplata med kontakter var mest arbeid med. Hol til høgtalarterminalane var ganske greie. Eit rektangulert hol til strømbryter vart merka ut med tusj og så bora eg med 10mm bor i hjørna. Så saga eg ut holet med stikksag (blad for metal) etter ein del filing så fikk eg festa kontakten.

Fronten og topplata pussa eg med ei bandslipemaskin for å få ein vis børsta alu look. Så brukte eg våtslipping og slipte/pussa i kun ein retning. Litt polering etter på og det vart ganske fint!...

Når alle hola var laga og test sammensatt eit par ganger, så skrudde eg i all avstandsstykka og festa modulane, PSU, softstart og trafoen. Så var det å ta for seg ein og ein ledning og sette på kabelsko og koble i vei. Dobbelt og trippel sjekka allt minst eit par ganger og så var det å sette strøm på. zzzzmmm hørtest det i fra trafoen og så vart alt heil stilt. Det lyste blått i frå begge modulene og power led'en som eg har satt i fronten lyste fint rødt. Alt funka på første forsøk!!!

Dette var mitt første forsøk med DIY elektro kit og eg må sei at det var ganske så enkelt. Meste parten av arbeidet hadde eg med boksen. Hadde eg hatt ein ferdig boks så hadde dette vore gjort på eit par timar. Eg brukte vel eit par kveldar på boksen og ein time eller 2 på monteringen.

Prisen på prosjektet skal eg komme tilbake til. (ca 5500... trur eg)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser hvertfall veldig bra ut! Kunne tenkt meg å gjøre det samme, men jeg vet nok enda mindre enn deg. Jeg har aldri prøvd noe lignende heller, og vet ikke engang hvilke komponenter jeg trenger. (eller hvor de skal sitte) Derfor håpte jeg du hadde laget en byggetråd. :wink: :grin:

Bra forklart over uansett. Det fine med slike konstruksjoner er at man kan lage den finishen som passer best hjemme hos en selv.

Ps: Høyheimsvik ja.... Dere fikk det gamle postnummeret vårt. :grin:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva slags komponenter du trenger kommer jo litt an på kor kraftigt og kor mykje du vil koste på prosjektet. www.hypex.nl er ein grei plass å starte. www.DIYaudio.com har masser av info om DIY klasse D forsterkere. Karene bak hypex er titt og ofte innom der og hjelper til. Elfa (www.elfa.se) har det du ellers treng av elektro komponenter. Norsk forhandler for hypex modulene er eltek (www.dynabel.no)

Min forsterker bruker 2 stk UcD 400AD, ein forsterker modul på 400w ved 4ohm. Den har ein litt bedre buffer en UcD 400ST og koster litt meir. PSU'en (strømforsyningen) er ein UcD Supply HG og den er stor nok til 2 stk UcD 180 eller UcD 400. Den har og høykvalitets store (nok) kondensatorer. Eg valgte ein TR501 trafo til min forsterker. Den er på 500 VA og laget for fleire UcD 400. Etter litt sjekking, så fant eg ut at eg sikkert ville trenge ein softstart modul og. Trafoen er så pass stor at den kunne muligens få sikringene til å gå, pluss at med ein softstart modul så forlenger ein levetiden til PSU og forsterkermodulene. Eg kjøpte og eit par med skjerma ledninger (og kontakt) til å bruke frå forsterkeren til phono/xlr kontaktene.

EDIT:

Prisen for komponenten som eg har brukt (hypex delene) kommer på 6039,- hos Eltek. Kontakter frå ELFA ca 3-400 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk veldig lyst til å bygge en 6 kanals med ucd 400 modulene. Noen som kan hjelpe til med en handleliste til elektronikken? Hva er softstart modul?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •