Går det an å måle impedanse på et høytalerelement?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går det an å måle impedanse på et høytalerelement?

Som overskriften sier: går det an å måle impedansen (ohm) på et høytalerelement? tenkte jeg skulle bygge meg sub, men jeg har ingen data på elementene, og lurte på om det gikk an ...?

takk på forhånd!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men impedansen varierer med frekvens. Det bruker å følge med tabell med impedanskurve ved kjøp av element. Du kommer temmelig nært den nominelle impedansen ved å måle likestrømmsmotstand

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. takk for svar, men det som er problemet er at jeg allerede har elementene, men ikke impedansen osv. det jeg vet om de, er at det er 12 tommere..merket er "linear phase" visstnok ett polakkmerke ifølge André på hifihuset.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja altså, du må bare lage deg en impedanskurve selv for min del :-p Da må du skaffe deg en LF generator som klarer å gi ut litt effekt og som kan jobbe mot en slik last. Så er det bare å begynne på en frekves og måle spenningsfall over spola å steppe opp frekvensen etterhvert...

Vi gjorde dette på elektro i fjor bare for morro skyld, men jeg vet ikke om du har tilgang på slikt utstyr...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det går an å måle impedansen på et element og ut i fra et par slike målinger kan man også beregne T/S parametrene til elementet. Den nominelle impedansen er "aldri" det samme som dc-motstanden til elementet. For 8ohms elementer pleier den å ligge rundt 5~6 ohm og for 4ohms elementer rundt 3ohm.

Du kan f.eks laste ned LIMP som er gratis. De har dokumentasjon på hvordan du går frem for å måle impedansen.

De to vanligste måtene å måle data på er ved å endre den bevegelige massen til elementet eller ved å endre mykheten (ved å putte det i kasser av varierende størrelse). Du kan jo lese litt om John Krutke's oppsett for høyttalermålinger.

Har ikke rukket å teste dette selv enda, men det er da en start

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTEVi gjorde dette på elektro i fjor bare for morro skyld, men jeg vet ikke om du har tilgang på slikt utstyr...[/QUOTE]

nei, jeg har ikke tilgjengelighet på slikt utstyr, men jeg kjenner en som går 1. år elektro (GK) jeg kan sikkert spørre han ...?

D|sElMiNk: takk for linken(e)! jeg skal se på LIMP-programmet nå.

TAKK for svarene!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan bare spørre han. Så kan han høre med sine lærere hvis han ikke har det klart selv

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    ok. takk for svar, men det som er problemet er at jeg allerede har elementene, men ikke impedansen osv. det jeg vet om de, er at det er 12 tommere..merket er "linear phase" visstnok ett polakkmerke ifølge André på hifihuset.
    Heisann... Dette høres ut som 12" fra 'White-van' høyttalerene som ble solgt for noen år siden, utifra varebiler til forbipasserende på gata.
    Dersom det er disse elementene så kan du likegodt kjøpe det aller billigste de har på ljudia isteden, de er laaaaangt bedre.

http://www.crimes-of-persuasion.com/...aker_scams.htm

Se på denne linken, langt nede listes det opp hvilke 'merker' de selger, flere av disse ble solgt i norge også. Jeg har fått den tvilsomme ære av å høre på forskjellige par av disse. Jeg tror kostnadene for produsenten er omtrent et par hundrelapper pr høyttaler og de ble solgt for 4-6 tusen.
    De har helt ufattelig dårlig lyd, er så dårlig at det er helt utrolig.
    En jeg gikk på skole sammen med hadde kjøpt et par for seks lapper, han trodde han hadde gjort et kupp (noe alle gjør hvis de faktisk tror på det selgerene sier).
    Jeg troppet opp hos han og hørte på disse høyttalerene på en middels NAD forsterker. Jeg hadde ikke hjerte til å si noe som helst til han da han syns de spilte bra.
    Men dette er bortimot noe av den verste møkka jeg har hørt, har også hørt den samme typen hos noen andre, og de var like dårlige, samt at jeg hørte en av de andre variantene på et senere tidspunkt.

Nei, huff og huff... Håper ikke du betalte noe mer enn noen få kr for disse elementene? Som sagt, alt fra laveste hylle hos hvilkensomhelst forhandler i norge spiller MYEEEHHH bedre enn dette ;-)

Are

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg betalte heldigvis ikke allverden for de.. (jeg betalte faktisk 250,- for de..) men jeg finner ikke hvor det står hvilke merker som ble solgt... de har jo faktisk IKKE delefilter... men selve basselementet fungerer da... prøvde de på en pa forsterker for lenge sidenm og da spilte overraskenede bra da.. brukte de i et litt stort lokale i forbindelse, cabaret

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg betalte heldigvis ikke allverden for de.. (jeg betalte faktisk 250,- for de..) men jeg finner ikke hvor det står hvilke merker som ble solgt... de har jo faktisk IKKE delefilter... men selve basselementet fungerer da... prøvde de på en pa forsterker for lenge sidenm og da spilte overraskenede bra da.. brukte de i et litt stort lokale i forbindelse, cabaret
    Det var riktig pris ihvertfall ;-) Du har selve høyttalerene også ja?

Det står ganske langt ned på siden jeg linket til, disse er listet opp:
    Essentially it involves selling cheaply made, but impressive looking, home stereo speakers under the names:

Acoustic Response Series 707
    Acoustic Image
    Acoustic Lab Technology
    Acoustic 3312 Studio Monitor
    Dogg Digital
    Digital Dogg Audio
    Dahlton KV 1500
    Dahlton KV 2500 TI Speakers
    Dahlton AV5.1 THX
    Grafdale
    Digital Pro Audio
    Pro Audio
    Digital Pro Audio SL-T 2.8
    Digital Audio SL-3810
    Digital Audio DA 2000SL / 2000CS
    Digital Audio 2000
    Digital Audio Professional Speaker Systems SL-3810
    Digital Audio Skyline 900-SL
    Digital Audio SL-3910 Speakers
    Skyline AD-900SL
    Digital Audio 2003 DA 5.1 Pro-Series III
    Digital Research 5.1 Pro Series
    Digital Research DA 5.1 Pro Series III
    Dynalab
    Audiofile 835LR
    Audiofile 583LR
    Denmark
    Epiphany Audio speakers
    Theater Research TR-1120
    Theater Research TR-6000
    Theater Research TR-1410 Digital Sound Speakers
    Theater Research TR-900 Speakers
    TR-5210 Professional Home Theater
    Theater Research TR-2810, TR900, TR-6100 Digital Sound/5.1 Home Cinema
    Theater Research Pro Series III Professional Home Theater TR5160
    8810 Linear phase studio monitors
    Cerwin-Vega AVS-632 Surround Sound
    Cerwin Vega AVS 632 Speakers
    Protecsound PT-5000 digital surround sound system speakers

Jeg har fått høre acoustic response 707 og 8810 Linear phase studio monitors, det er tre forskjellige jeg har hørt slike hos, husker ikke hvilken jeg har hørt to ganger, men begge modellene var sørgelige greier som du sikkert skjønner.

Som du ser på lista så har kjært barn mange navn, jeg tipper at det er omtrent samme komponenter i alle 'merkene'. Og det er jo åpenbart at de har fått litt inspirasjon fra andre hifi-merker og ting som var populært på den tiden de ble solgt. 8810 Linear phase ble jo solgt samtidig som nokia 8810 var høyt på alles ønskeliste :-P akkurat som man får råd til å kjøpe en mobil til snaue ti lapper når man kaster bort seks tusen på noen høyttalerer verdt under en tiendedel...
    Det hadde vært veldig interessant å se innsiden av et par slike høyttalere, at de ikke har delefilter kommer ikke som noe sjokk, det er jo brukt minst mulig penger på konstruksjonen.

A

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sant.. jeg kan sikkert legge ut noen bilder for å vise "innmaten" på de.. MEN det som overrasket meg mest var magneten på basselementet! jeg har sett diskant-elementer som har STØRRE magnet!!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er sant.. jeg kan sikkert legge ut noen bilder for å vise "innmaten" på de.. MEN det som overrasket meg mest var magneten på basselementet! jeg har sett diskant-elementer som har STØRRE magnet!!!
    Jeg har et par fostex SK-75, det er et kit fra tidlig 80 tallet med 12" bass og horn i mellomtonen og diskanten, de var forholdsvis billige men fostex lager mye pro utstyr og har rimelig bra kvalitet på elementene sine.
    12" på disse har også en ganske liten magnet, MEN det er ikke bare størrelsen det kommer an på, magnetstyrken i disse er såpass stor at de må holdes langt unna CRT skjermer :grin: Så selv små magneter kan gjøre en god jobb, men nå er ikke dette spes high power høyttalere da de er svært lettdrevne, over 100dB så vidt jeg husker.
    Fostex'ene veier omtrent 25kg stk, noe som er det dobbelte av white-vans'ene tror jeg ;-)

Are

edit:
    Jaa, det hadde vært spennende med litt bilder, det er jo litt morsomt å se hva dette faktisk er :razz:

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søppelkasse.

Jepp har sett noe 8812 Linear Phase til salgs... Grå filt, stygge griller og latterlige element som ligner på de billigste fra Biltema.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Jepp har sett noe 8812 Linear Phase til salgs... Grå filt, stygge griller og latterlige element som ligner på de billigste fra Biltema.
    tror det er linear phase det er solgt mest av i norge ja.

Are

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er fem av bildene jeg tok.. de viser mye hvordan "ting" ser ut.. (jeg er ingen ekspert på å ta bilder...)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Linear phase

Dette er jo det ypperste av kvalitet?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser faktisk ikke så ille ut, trodde det skulle være enda mer stusselig utseende på elementene.
    Takk for titten, det er virkelig morsomt å få sett hvordan de er laget, hvis man har litt kjennskap til høyttalere så ser man lett at disse er langt unna den nyprisen selgerne påstod i sin tid, selv uten å åpne dem ;-)

Lurer på om det hadde blir noe særlig bedre om man hadde slengt inn et delefilter? Men det er neppe verdt jobben da resultatet helt sikkert ikke blir bedre enn komplette høyttalere til prisen av delefilter hehe..

Are

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som overskriften sier: går det an å måle impedansen (ohm) på et høytalerelement? tenkte jeg skulle bygge meg sub, men jeg har ingen data på elementene, og lurte på om det gikk an ...?

takk på forhånd!
    Du kan måle DC-motstanden. Er denne på f.eks 6 ohm, kan du regne med at elementet har en nominell impedans på 8 ohm. Ingen regel dette, men du kan i prinsippet legge på ca. 30% på den målte DC-motstanden for å finne nominell impedans.

Vidar

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sjekk det ene bildet. "Sensitivity: 1Watt , 1 Meter" så står det ikke mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hehe, sjekk det ene bildet. "Sensitivity: 1Watt , 1 Meter" så står det ikke mer
    Jeg kommenterte dette ovenfor en som solgte et par slike på QXL som "kjempebra studio høyttalere" eller noe i den retningen. Jeg måtte jo være forsiktig siden QXL er så strenge ;-)
    Det var heldigvis en drøss av andre som også begynte å stille spørsmål ang. høyttalerene, det er jo greit nok at noen har blitt lurt til å kjøpe disse i utgangspunktet, men jeg syns ikke at man skal få lov til å selge dette som en fullgod vare når de tross alt ikke er verdt stort.

Legg også merke til at impedance er stavet feil, ganske godt gjort når de liksom skal være produsert i USA :roll:

I Norge kunne ikke myndighetene gjøre noe for å stoppe salget av slike høyttalere, vi har jo en såpass snill lovgivning så det er tydeligvis ikke noe galt i å selge overprisa crap. Men jeg tror faktisk at det har fått konsekvenser for selgere i andre land.
    Jeg syns dette er like mye svindel som T5PC og World Games, men til slutt så må nesten 'offeret' ta litt av skylda...

Are

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •