Bygging av 12" aktiv subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av 12" aktiv subwoofer

Heisann!
    Jeg har så smått begynt på et subwoofer prosjekt. For tiden er det bare en "modell" av subwooferen som er laget. Den består av en Zachry DSW-400 forsterker, og ett 12" Power Acoustic FUBR12 element. Den spiller utrolig høyt og gir fra seg mye bass, men desverre så er den ganske upresis :-x . Kanskje ikke så rart når verken kassen eller bassrefleks er tilpasset elementet. Jeg sendte nettopp en mail til Ljudia for å høre hvilket element de anbefalte, og de anbefalte Peerless SWR308-830500
    HTML-kode:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=195029%20&cart_id=
    Jeg har ingen erfaringer med dette elementet, så er det noen der ute som har peiling på om det er bra eller ikke? Er det forresten noen som har meninger om Zachry DSW-400?

Takker for gode svar ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elementet var dyrt i forhold til effekt syns jeg, men skal innom ljudia etterpå og skal spørre.. ;-) driver å lager sub selv.. 2x 15" da.... :razz:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til EFFEKT?! Høyttalerelementer har ikke effekt, men riktignok noen grenser for effekttålighet, altså hvor mye effekt elementet tåler.

Skal man bygge sub, så er effkttålighet en av de mindre viktige parameterne, og 350W er uansett nok når man har en 400W forsterker. Peerless-elementene er velkjente. En trygg løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig

Ja, jeg er enig med deg der, hvor mye effekt elementet tåler er ikke det viktigste. Elementet som brukes nå (FUBR12) er vel kanskje ikke helt egnet til forsterkeren. Det er jo beregnet på bil, og er utstyrt med 2*2ohm, man bør vel helst ha 8ohm i "hussammenheng". Dessuten så er den kanskje litt vel kraftig, den er oppgitt til 700w rms, og 1800w peak, noe jeg ikke tviler på. Men som sagt, tror elementet egner seg bedre i bil, så jeg vurderer altså å kjøpe et nytt element å sette FUBR 12 tilbake i bilen min ;-)

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Heisann!
    Jeg har så smått begynt på et subwoofer prosjekt. For tiden er det bare en "modell" av subwooferen som er laget. Den består av en Zachry DSW-400 forsterker, og ett 12" Power Acoustic FUBR12 element. Den spiller utrolig høyt og gir fra seg mye bass, men desverre så er den ganske upresis :-x . Kanskje ikke så rart når verken kassen eller bassrefleks er tilpasset elementet. Jeg sendte nettopp en mail til Ljudia for å høre hvilket element de anbefalte, og de anbefalte Peerless SWR308-830500
    HTML-kode:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=195029%20&cart_id=
    Jeg har ingen erfaringer med dette elementet, så er det noen der ute som har peiling på om det er bra eller ikke? Er det forresten noen som har meninger om Zachry DSW-400?

Takker for gode svar ;-)
    Du kan jo prøve det gamle trikset med en sokk eller tilsvarende i bassrefleksporten, eller noe som gir elementet mer motstand..Og prøve mer dempemateriale i kassen.

Jeg tror det peerless elementet er helt perfekt hvis det kan passe kassevolumet du har valgt, men det er billigere hos eltek, på den måten at alt det der koster 1790 tror kanskje ljudia har priset sitt feil, pluss at du for gratis frakt hvis du handler over 2000 kroner, mens det hos ljudia koster 2090,-, pluss frakt

Siden du har tatt deg råd til en DSW-400, er det helt naturlig at du kjøper dette elementet.

DSW-400 er ganske dyr mener jeg. Eltax har en 15 tommer sub som selges på komplett til 3000, forsterkermodulen i denne er ikke veldig ulik, den er ihvertfall helt på høyden med DSW-250, i effekt er den imellom DSW 250 og DSW 400. Problemet med den eltax subben er at det 15 tommer elementet er ganske tregt til musikk, det problemet vil du ikke ha med en sånn peerless.

..Jeg tror en sånn hypex sak i klasse D er noen hakk bedre med tanke på kontroll.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS308 koster det samme hos Ljudia og Eltek. XXLS308 er en litt annen serie. Har god erfaring med XLS308 selv, i lukket kabinett rundt 40 liter.

Kikka litt på dataene til FUBR12 (de har også en serie som heter FUBAR :lol og ser at dette elementet har ganske høy Qts (0,49 vs 0,20) og ca. en tredjedel av XLS308's vas (48 vs. 139). Et typisk bilelement med stivt oppheng i forhold til motorstyrke. Resonansfrekvensen er også endel høyere (33 vs 18Hz).

Forutsatt at du bygger en passende kasse vil jeg tro du får en mye bedre subwoofer ved å bruke XLS'en

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda

Sitat Opprinnelig postet av Lionstar
    Du kan jo prøve det gamle trikset med en sokk eller tilsvarende i bassrefleksporten, eller noe som gir elementet mer motstand..Og prøve mer dempemateriale i kassen.

Jeg tror det peerless elementet er helt perfekt hvis det kan passe kassevolumet du har valgt, men det er billigere hos eltek, på den måten at alt det der koster 1790 tror kanskje ljudia har priset sitt feil, pluss at du for gratis frakt hvis du handler over 2000 kroner, mens det hos ljudia koster 2090,-, pluss frakt

Siden du har tatt deg råd til en DSW-400, er det helt naturlig at du kjøper dette elementet.

DSW-400 er ganske dyr mener jeg. Eltax har en 15 tommer sub som selges på komplett til 3000, forsterkermodulen i denne er ikke veldig ulik, den er ihvertfall helt på høyden med DSW-250, i effekt er den imellom DSW 250 og DSW 400. Problemet med den eltax subben er at det 15 tommer elementet er ganske tregt til musikk, det problemet vil du ikke ha med en sånn peerless.

..Jeg tror en sånn hypex sak i klasse D er noen hakk bedre med tanke på kontroll.

Joda, det blir vel litt bedre da kanskje. Men jeg skal uansett bygge ny kasse da, den skal tegnes i NX 3 og freses i en CNC benk :grin: Jeg tror prisen på elementet er rett ja, det er den samme prisen som er i katalogen deres. Helt enig med at DSW-400 er ganske så dyr, men når jeg kjøpte den var den på tilbud, og den kostet bare 1000kr mer enn DSW-250, og da var det ikke noen tvil ;-)

Her er forresten bilder av et par kasser laget i NX : http://folk.ntnu.no/chriselv/sub/

Hvis noen vet av bedre elementer til omtrent samme pris så si i fra :smile:

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=D|sElMiNk]XLS308 koster det samme hos Ljudia og Eltek. QUOTE]

Jeg sjekka det opp, du har rett, ljudia har naturligvis skrivefeil i katalogen, i katalogen er den priset til 2095, og på nettet er den priset til 1795..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Volum?

Jeg finner ikke noe data på hvor stor kassen bør være til Peerless 830500. Så er det noen som av erfaring vet hvilket volum og størrelse og lengde på bassrefleksrør man bør bruke på denne subben?

Takker for svar :grin:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drøyt 40 liter lukket kabinett gjør susen . Elementet egner seg IKKE til bruk i bassreflekskasser. Jeg har personlig dårlig erfaring med bruk av slavebass (stikkord: mangel på lydkvalitet og slaver som omtrent hopper ut av kassa ved tordenskrall på filmlydspor).

Selv om elementet er oppgitt til "bare" 300W bør det ha en så kraftig forsterker som mulig for å yte godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Drøyt 40 liter lukket kabinett gjør susen . Elementet egner seg IKKE til bruk i bassreflekskasser. Jeg har personlig dårlig erfaring med bruk av slavebass (stikkord: mangel på lydkvalitet og slaver som omtrent hopper ut av kassa ved tordenskrall på filmlydspor).

Selv om elementet er oppgitt til "bare" 300W bør det ha en så kraftig forsterker som mulig for å yte godt.
    Har prøvd å bygge noen subber med lukket kasse men har fått veldig dårlig resultat :? Så hvordan låter den i lukket kasse? Stram bass, samtidig som den går dypt? Og tror du det holder med en Zachry DSW-400 forsterker??

Takker nok en gang for svar :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til dine dårlige erfaringer er kanskje at du ikke har prøvd nettopp XLS elementet i lukket kasse Jeg kan bekrefte at det gir en veldig stram og kontant bass samtidig som den går skikkelig dypt. Med kraftig nok forsterker mister subben ikke kontroll og definisjon i de nederste frekvensene slik noen subber basert på slaver eller bassrefleks kan gjøre.

Jeg har ingen erfaring med DSW-400, men den ser helt grei ut. Bra at den har 24dB/oktav lavpassfilter Slakke filterflanker (under 18db/oktav) gjør sjelden subwooferne noen tjenester. Alternativet er kanskje Hypex DS 4.0, men den koster også drøye tusenlappen mer.

PS! Hvis det er noen SVS-fantaster som føler seg krenket av denne posten skal jeg sørge for å sende ut ambassader og flagg til de det måtte gjelde

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan blir dette?

Har puslet litt mer med subben nå og jeg har kommet frem til denne modellen:
    http://folk.ntnu.no/chriselv/sub/45/

Og jeg lurer på om det er en god løsning og IKKE "stenge" forsterkeren inne i sitt eget rom? Og synes dere det er mye penere at alle platene blir saget i 45 graders vinkel i alle sidene, slik at bare en kant vises?

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei anbefaler ds4.0 den er veldig kraftig har en sånn selv.eg kjupte den fra sverige da ga eg 3200 for forsterkeren inkl frakt så det var ganske bilikt i forhold til eltek sin pris 4000.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Jeg lurer på om det er en god løsning og IKKE "stenge" forsterkeren inne i sitt eget rom? Og synes dere det er mye penere at alle platene blir saget i 45 graders vinkel i alle sidene, slik at bare en kant vises?
    Jeg vil absolutt anbefale at du bygger et adskilt rom til forsterkeren. Når basselementet jobber blir det ganske stort lufttrykk inni kassa og da er det viktig at denne lufta ikke kan "fise" ut noe sted.

Tanken din om å skjære alle plater i 45 graders vinkel er god Da vil en eventuelt synlig skjøt komme langs kanten av kassa og ikke et stykke innpå en plan flate.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en DSW-400, montert i en 85liters bassreflex kasse, sammen med en 13" focal, denne kan flytte mye luft, og har gått over med lighter runt alle knotter og tilkoblinger, men her er det ingen luft-lekkasje, forutsatt at hypex'en har bak-kappe den og, så ser jeg ikke så veldig stor grunn til å lage eget kammer for forsterkeren, det gjør jo at kassa blir enda større og.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig at det er et mindre problem i en bassreflekskasse enn i en lukket kasse, men jeg ville uansett ha adskilt forsterkeren fra resten av kassa. Det er min oppriktige mening

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det utsagnet der forstod jeg ikke helt, men det er jo så, er større trykk inni en bassreflex kasse enn lukket, men har man plass til eget kammer, for all del, sett inn en vegg, stiver jo av kassa og det..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større trykk i bassreflekskasse...? Kanskje akkurat rundt tuningsfrekvensen, men ellers trodde jeg at det var like stort eller større mottrykk i en lukket kasse. Er åpen for å lære noe nytt hvis du kan forklare meg hvor jeg tar feil

Avstivninger er alltid en fordel i et subwooferkabinett

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok inne på noe begge to, men fikk en grei forklaring av snickers på akkurat det der skjønner du...

Si at lufta i kassa er en "strikk", strikken er festet i den ene enden, og du holder det i andre enden med hånda di. fest en stein på midten av strikken. Når du nå begynner å flytte hånden fra venstre til høyre, i en gitt rytme, i samsvar med steinens tyngde (tuningfrekvensen) så vil du se at når du får litt fart på sakene, at både hånda di, og steinen er på samme side.
    -Det jeg mener er at når elementet slår utover i kassa, har ikke lufta rekt å snu retning fra forrige tur, og er på vei ut av porten den og. så du har nok rett i at trykket inni bassreflex kassa er høyest ved tuning frekvensen, men ved f.eks 80hz, svinger jo lufta såpass fort, at den rekker nok ikke å holde takten da heller, derfor vil du somoftes se at et element i bassreflex kasse, ofte har litt mindre vandring enn et i lukket kasse.

Men det var nok OT fra min side, la gutter her få bygge seg en aktiv sub.

Ang DSW-400, så er jeg fornøyd med min egentlig, men min plopper litt når den slår seg av, og en annen ting er at ved 4ohms last, så er den ikke så begeistet over lang tid med musikk. Men har aldri hørt den lage noen ulyder av den grunn, den klippet, og slo seg av, deretter på igjen noen sekunder etterpå.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •