Bygging av 12" aktiv subwoofer - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 107 av 107
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke voldsomt lite egentlig, men det har gått litt inflasjon i slaglengde på basselementer - så 25mm p-p er ikke lenger så imponerende som det var.

Elementet du viste til på Ljudia har forørig +/- 4,5mm slaglengde og er vel mer egnet til å gi deg "punchbass" fremfor dypbass.

Jeg tror du hadde hatt mer glede av subben hvis du hadde bygd den med mindre volum, da ville den ikke bunnet på langt nær så lett. Hvis du ikke orker tanken på mer snekring akkurat nå kan jeg skjønne det - men jeg kommer ikke på noen alternative elementer som du kan slippe rett opp i kassa du har. Ifølge LSPcad'en min tåler faktisk TC2+ mindre effekt før den bunner enn XLS'en i det volumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    men jeg kommer ikke på noen alternative elementer som du kan slippe rett opp i kassa du har. Ifølge LSPcad'en min tåler faktisk TC2+ mindre effekt før den bunner enn XLS'en i det volumet.
    Da er det noe som er feil et sted. TC2+ i en 50 liters lukket kasse vil trenge godt over 400 watt for å slippe opp for slaglengde. Elementet er også umulig å bunne, sentreringsringen hindrer spolen fra å treffe bakplaten.

Når det er sagt så passer ikke TC2+ rett inn heller, hullet er for lite.

Å gjøre kassa mindre er en god ide. Prøvde jo tidligere å hinte til at 50 liter kanskje var litt stort for XLS.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Feil.. \ prakk peerless...

Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Da har jeg funnet feilen, og det viste seg å være elementet. Jeg tok elementet ut av kassen og koblet det til DSW400 som ble koblet direkte til en splitter ny cd spiller. Når volumet nærmet seg ca 20-25% kom den forferdelige ulyden. Jeg prøvde forsterkeren på 2 andre subwoofere så det er ikke den som er syndebukken. Noen som har hatt prakk med Peerless 830500 før, og vet om det er fiksbart? Har veeeelig lite lyst til å sende elementet til Ljudia, noe som koster flesk og tar lang tid :-x
    Jeg lurer på om spideren kan ha løsnet, slik at spolen "vandrer fritt".... Sjekk det.. Hadde ett lignende tilfelle sjøl, med ett CW 15" element for en tid tilbake.. Da kom det oxo noen merkelige skrapelyder når jeg skrudde opp litt...

Kostet ikke mange kronene å fixe dette hos Høytalerdoktoren i bergen. ( Genialt). Litt under halv pris enn HFK..

Go 4 it!!

Mvh
    CTV :grin:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Da er det noe som er feil et sted. TC2+ i en 50 liters lukket kasse vil trenge godt over 400 watt for å slippe opp for slaglengde. Elementet er også umulig å bunne, sentreringsringen hindrer spolen fra å treffe bakplaten.

Når det er sagt så passer ikke TC2+ rett inn heller, hullet er for lite.

Å gjøre kassa mindre er en god ide. Prøvde jo tidligere å hinte til at 50 liter kanskje var litt stort for XLS.
    Som sagt, ifølge LSPcad...syntes selv at dette virket veldig rart :? 50L er grenseland ja, hvis jeg skulle ha bygd på nytt hadde jeg også redusert størrelsen på kassene mine (de var egentlig tenkt montert skjult inni Ikea's HOL bord). Men det avhenger såklart av bruksområdet (musikk vs. film).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke volumet som er problemet, uansett så skal det ikke være slik som det er nå. Den spilte jo bedre i en 80l bassreflekskasse med et 4" bassrefleksrør på 20cm. Det må være noe galt med subben. Uansett om den står i en kasse, eller om den spiller i fri luft så får jeg stygge ulyder, å det på lavt volum. Hvordan skal jeg sjekke om spideren har løsnet da?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta ut elementet fra kassa og dytt på membranen (dytt ved overgangen mellom støvhette og membran) - følg med på hvordan spideren oppfører seg der den er festet til spoleformen innerst. Den skal følge membranens bevegelse hele tiden. Cyrus har sikkert noen tips her siden han har vært utsatt for problemet tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal prøve det når jeg kommer hjem. Men hvor høyt kan man vanligvis spille med Peerless subben? Noen som har erfaringer med DSW400 og Peerless 830500?

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •