Bygging av 12" aktiv subwoofer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.
    hehe, måtte bare :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

One step further

Jaja, da er jeg så godt som ferdig med planleggingsstadiet. Har gjort ferdig tegningene av alle platene, så nå er det bare hjem å sage Begynner vel på prosjektet i påska tenker jeg, hvis det blir tid da .... :-?, skal jo begynne på kinoen også. Velger å bruke en del dempematerialet inne i kassen etter å ha snakket med Hi-Fi klubben (nå vet jo ikke jeg hvor mye peiling de har da). Her er forresten noen tegninger av platene, OBS store bilder http://folk.ntnu.no/chriselv/sub/

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Ferdig

I går kveld/natt ble jeg "ferdig" med subben. Jeg mangler fortsatt føtter og overflatebehandling, men funker gjør den. MEN den spiller så sinnsykt dårlig!! Volumet er på ca 50l, lukket kasse med avstivninger. Når jeg spiller på høyt volum får jeg så sinnsykt stygg bass, det slår skikkelig i subben (smeller nesten). Noen som har peiling på hva som kan være galt? Er overbevist om at det ikke er forsterkern som er årsaken, Ljudia selger jo DSW400 og Peerless 830500 som et kitt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke... men kan du legge ut bilder av subben??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer vel etter hvert, er absolutt ikke fornøyd med resultatet så jeg vil nok fikse litt på den før jeg legger ut bilder, kassedesignet ble slik som jeg hadde tegnet i NX

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    I går kveld/natt ble jeg "ferdig" med subben. Jeg mangler fortsatt føtter og overflatebehandling, men funker gjør den. MEN den spiller så sinnsykt dårlig!! Volumet er på ca 50l, lukket kasse med avstivninger. Når jeg spiller på høyt volum får jeg så sinnsykt stygg bass, det slår skikkelig i subben (smeller nesten). Noen som har peiling på hva som kan være galt? Er overbevist om at det ikke er forsterkern som er årsaken, Ljudia selger jo DSW400 og Peerless 830500 som et kitt!!
    Hvor høyt volum var dette? Jeg klarte ikke å få mine til å bunne når jeg testa dem sist. Mine subber har bittelitt mindre luftvolum og dermed større effekttålighet i den dypeste bassen, men 5 liter skal ikke utgjøre himmel og hav av forskjell. Jeg lånte buril2000's Sheng-Ya T300 når jeg testet - godt mulig at denne har mer kontroll enn DSW400.

Jeg kjenner ikke noe nærmere til DSW400, men foreslår at du ikke avskriver XLS'en før du har testet med andre forsterkere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sporer kanskje av litt fra temaet nå, men jeg undres på en ting:
    Vil et Peerless-element som nevnt ovenfor kunne gi bedre resultat i en fabrikkprodusert sub? (M&K VX760, lukket kasse)
    Årsaken til spørsmålet er at det orginale elementet har et ganske stivt oppheng, noe jeg innbiller meg vil redusere resultatet / lydtrykket ved de laveste frekvensene.
    Eller tenker jeg alldeles galt?
    Specs er forøvrig 20-180hz -3dB på orginalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvor høyt volum var dette? Jeg klarte ikke å få mine til å bunne når jeg testa dem sist. Mine subber har bittelitt mindre luftvolum og dermed større effekttålighet i den dypeste bassen, men 5 liter skal ikke utgjøre himmel og hav av forskjell. Jeg lånte buril2000's Sheng-Ya T300 når jeg testet - godt mulig at denne har mer kontroll enn DSW400.

Jeg kjenner ikke noe nærmere til DSW400, men foreslår at du ikke avskriver XLS'en før du har testet med andre forsterkere.
    Det er på ganske høyt volum ja, tror ikke forsterkeren er årsaken. Når jeg brukte Power Acoustic FUBR 12 elementet kunne jeg spille mye høyerere. Hva menes med at elementet bunner? Volumet er vel litt i overkant av 50 liter. Det er skikkelig fin bass så lenge jeg spiller forholdsvis lavt, men når jeg drar på litt så blir det skikkelig fælt å høre på. DSW400 blir overhodet ikke varm når jeg spiller, uansett hvor lenge

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene bunner enten når opphenget er strekt til absolutt maks eller når svingspoleformen treffer bakplata i systemet (når dette skjer kommer det høye smell fra elementet, dette er absolutt ikke betryggende å høre). Det er godt mulig at volumet rett og slett er for stort for ditt lydtrykkbehov. Heldigvis er det lettere å redusere det effektive volumet i kassa enn å øke det, det hadde kanskje vært en idé for å teste om det er det det står på?

Angående det andre elementet ditt så regner jeg med at dette er et typisk bilstereoelement, disse har ofte veldig stive oppheng for å beskytte mot julinga de ofte får.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Titt...

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    ja det var synd cyrus, lurer endel på disse peerless'ene jeg og, tror nok de spiller bedre en focal'en min, skulle kanskje hatt en slik istedet.
    Ja det burde du vurdere, uten at jeg har noen erfaring med Focalen din da

CTV

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må vel prøve å redusere volumet litt da. Heldigvis har jeg ikke limt topplata ;-) Synes uansett det er rart at 5-10 liter skal ha så mye å si, men det er jo bare å prøve det!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fem ekstra litrene gjør ikke noen dramatisk forskjell, men de påvirker selvfølgelig hvor tidlig elementene bunner. Den beste løsningen er å ha flere subwoofere å fordele jobben på. Det var derfor jeg bestemte meg for å bygge to subwoofere fra starten av.

Edit: Ikke limt topplata sier du...hvordan er den festet? Sikker på at den ikke vibrerer og lager skumle lyder?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er garantert. Kassen lager ingen ulyder, den er festet med ca 25 40mm torq skruver, sitter som støpt! Jeg vet at jeg gjør meg upopulær når jeg sier dette, men jeg tror ikke liming er nødvendig hvis man bruker mye skruver. Uansett lydtrykk så er det ikke mulig at platen gir etter med så mange skruver. Ulempen er jo selvsagt overflatebehandling da.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Lurt....

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig med deg der ja! Har bygd en sub som er til forveksling lik den du har..
    Bare at min er så liten det går an å få det med dette elementet:-) Skulle vel ha gjort det som jeg ville. egen kasse til forsterkeren. Plages litt med lekkasjer rundt "den". Fiser litt ved høye lydtrykk, men ved lave er den eksepsjonell. Både musikalsk og til film. Blir vel til at jeg kommer til å avstive den litt bedre, silikonlim rundt modulen og kanskje etterhvert få den spraylakkert. Ikke helt fornøyd med finishen..
    Morsomt å høre BGuarden... Tror nok du gjør det lurt i å dele av subb kassen. Slik at forsterkeren får ett "eget" rom, så slipper du kanskje denne "luftingen" når det er høytrykke der inne.. Dette er jo med på å stive av kassen oxo.

Jeg bygde min i 22 mm MDF, 2 lag over alt..

Stå på...

Mvh
    CTV

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cyrus the virus, hvordan er Hypex forsterkeren min sammenlignet med min Zachry DSW400? Tror du den er for svak til subben? Og er ditt Peerless element omtrent det samme som mitt (Peerless 830500)?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er garantert. Kassen lager ingen ulyder, den er festet med ca 25 40mm torq skruver, sitter som støpt! Jeg vet at jeg gjør meg upopulær når jeg sier dette, men jeg tror ikke liming er nødvendig hvis man bruker mye skruver. Uansett lydtrykk så er det ikke mulig at platen gir etter med så mange skruver. Ulempen er jo selvsagt overflatebehandling da.
    Okei - måtte jo bare sjekke. Og om du gjør deg upopulær ved å fronte skruing kontra liming vet jeg ikke, jeg vet bare hva jeg ville valgt Spesielt med tanke på finishjobben som akkurat er påbegynt på mine subber.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ZachryDSW400 vs Hypex..

Cyrus the virus, hvordan er Hypex forsterkeren min sammenlignet med min Zachry DSW400? Tror du den er for svak til subben? Og er ditt Peerless element omtrent det samme som mitt (Peerless 830500)?
    For svak!!,, Nei på ingen måte. En kompis av meg har DSW400 på Peerless 830500..

Og det låter helt toppers kan man si.. Han er meget fornøyd. Så ikke tenk på det..

Den "store" forskjellen her tror jeg er at Hypex`n blir ikke varm, og man har denne Boost muligheten..

(Det er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg..... )

Stå på!!..

MVH
    CTV :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det blir "litt" enklere med finish når man limer ja. Men jeg var så "uheldig" med sagingen av platene at det ikke ble mulig å bruke bare lim :-? Akkurat nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre, det er uansett ikke volumet som gjør at subben oppfører seg som den gjør. Begynner å tvile litt på forsterkeren, har sendt mail til Ljudia nå. De kan vel ikke selge denne subben å forsterkeren som et kitt hvis den ikke holder mål!! Og jeg kommer ikke til å tenke på finish før jeg får den til å låte som jeg vil. Når og hvis jeg får den til å låte bra har jeg ekstremt lyst til å få den freset i CNC benk, og da kommer jeg sannsynligvis til å bruke bare lim ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann, svaret kom mens jeg skrev, hehe. Glem det jeg skrev om forsterkeren da :razz: Tusen takk for svar. Vet du hvordan kassen til kameraten din er bygd?? Hadde vært utrolig snedig med litt informasjon ;-)

Ps, DSW blir ikke varm uansett hvor lenge og høyt jeg spiller. Det virker som at den liker 8ohm alvorlig mye bedre enn 4ohm. Da jeg kjørte et 4ohms element (2*2ohm) ble den skikkelig varm med en gang

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liming / Skruing....

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Okei - måtte jo bare sjekke. Og om du gjør deg upopulær ved å fronte skruing kontra liming vet jeg ikke, jeg vet bare hva jeg ville valgt Spesielt med tanke på finishjobben som akkurat er påbegynt på mine subber.
    Hvorfor ikke gjøre begge deler.... Bygg kassen SOLID, Dobble 22mm MDF

OG:: Lim og skru kassen sammen. Skruene skrur man selvfølgelig fra innsiden.. Da slipper man MASSE etterarbeid med tanke på finnishen..

Også er det jo bare å "peppre" kassen med skruer.. heheh

Mvh
    CTV :grin:

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •