Bygging av 12" aktiv subwoofer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Jeg ville ha flyttet den nederste kryssavstiveren lenger ned. Deretter ville jeg ha byttet ut avstiveren nærmest elementet med en kryssavstiver lik de andre og flyttet den opp slik at den ligger an mot magneten. Den øverste kan godt være der den er. Jeg ville ha flyttet "klossen" mellom avstiverene slik at den står mellom den øverste avstiveren og toppen av kassa, da det er den eneste gjenstående veggflaten som ikke er stivet av. En siste kloss mellom de to nederste avstiverene kompletterer konstruksjonen

Gjør du det slik burde kassa ha gode forutsetninger for å spille minst mulig Den jobben overlates til elementet.

Velkommen demogorgon - kassene mine og kassa Chriselv skal bygge er av samme ulla som Critical Q Subwoofer

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Peerless Element eller ikke :D

Jeg har selv bygget en Dynabel brontus, men jeg har satt inn en slave oxo. Det aktive elementet heter "Peerless XXLS308SWR - 4 ohm - 830844". Har satt inn en Hypex DS 4.0.

Og jeg kan bare anbefale Peeless på det varmeste.. For en fantastisk sub...

Synd ikke eMTea tok en titt på den da han kjøpte min Thomson 32"...

Lykke til da

CTV

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det var synd cyrus, lurer endel på disse peerless'ene jeg og, tror nok de spiller bedre en focal'en min, skulle kanskje hatt en slik istedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig tro?

Da har jeg endret litt på tegningene av subben igjen: ---> http://folk.ntnu.no/chriselv/jupp/Klartilfresing.jpg
    Desverre så tror jeg ikke at jeg er tålmodig nok til å få freset disse platene i en CNC benk, karen som skal gjøre det er veldig opptatt for tiden og det er noen uker til han har mulighet til det, og så lenge klarer jeg ikke å vente :razz: Tror det blir jeg sager alle platene for hånd, altså med skikkelig utstyr men ikke med datastyrt fres (har snekkerverksted tilgjengelig ;-) )

Som vanlig så har jeg noen spørsmål igjen, hehe.
    Er det virkelig nødvendig å stive av så sinnsykt mye? Det er vel ikke mange subber som er så avstivet, for eksempel SVS?
    Og vil ikke disse avstiverne endre litt på lyden, særlig om det ligger noe og presser ned magneten??

Spør vel kanskje litt i det meste laget jeg :razz:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil foreslå en liten endring på tegningen - fjern den klossen som er mellom de to øverste avstiverene. Slik du har det på tegningen er det ikke rom for feil eller avvik som kommer når du monterer (Murphy's lov...). Det er veldig kjedelig hvis elementet ikke kommer inn i kassa fordi avstiveren står for langt fram Bruk god tid og trippelsjekk plasseringene før tingene festes (klok av skade).

Det er ikke mange subber som er så avstivet nei, dette fordi det er arbeidskrevende å sørge for at alle avstiverene kommer på plass. Men dette er jo hele poenget med å bygge ting selv, man kan legge akkurat så mye tid man vil i selve byggeprosessen og bygge ting akkurat slik man har lyst på dem selv (forutsatt et normalt antall tommeltotter).

Det avstiverene vil gjøre av lydendringer er kun av det positive for subber å regne. Magneten på XLS elementet er tett i bakkant, så den bryr seg fint lite om den ligger an mot avstiveren. Å montere elementet slik at det står i spenn mot avstiveren har mest for seg hvis elementet har et skrøpelig chassis, men det skader jo ikke.

Skjønner godt at du spør - siden alt jeg har foreslått har ført til mer arbeid for deg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, en del mer arbeid ja, men så er det jo det som er morsomt å da! :grin: Jeg vil gjerne at subben skal bli så bra som overhodet mulig. Mange hjemmebygde subber lider av mye blåsing og andre ulyder, og det er noe jeg har fått nok av! Og da spiller det ingen rolle for meg om det tar lang tid å bygge kabinettet, det er resultatet som teller for meg! :wink: Må si at jeg er veldig fornøyd med Peerless elementet, det står jo i en helt på tryne feil kasse akkurat nå, men den spiller skikkelig fint fordi.
    Anbefaler du noen spesiell type skruver? Og holder det med å kun skru kassen (altså ikke lime) om man bruker silikon får å få den tett?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo færre skruer du bruker på å montere kabinettet, jo lettere blir finishjobben. Ikke dropp limet! Mange undervurderer hvor sterkt trelim faktisk er når man gjør jobben skikkelig. Hvis du har nok tvinger (hint: Biltema) og greit med tid kan det være en fordel å kun bruke lim til å sette sammen kassa.

Når det gjelder skruer til elementet anbefaler jeg at du går for 4~5mm maskinskruer med torx-hode (fordi torx er tøft ). Bruk islagsmuttere (også kalt klomuttere) på baksiden. Husk å lime fast islagsmuttrene slik at det er mindre sjanse for at du dytter dem inn i kassa når du skal skru fast elementet (det pleier å komme noen saftige gloser hvis/når den siste skruen skal inn og islagsmutteren forsvinner inn i kassa).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker selv bare trelim i mine to subber, holder som bare det.

er som regel ikke i limsømmene at kasserte sub-bokser revner eller å ha blitt lekt med

edit
    hei diselmink(?)
    jeg forstår det slik at selve poenget med critical q subben er volumet som er tunet til resonansfrekvensen på elementet. eller q verdien på kassa som blir tunet til Fs på xls'n. volumet på dette beistet her blir vel noe anneledes?

-Marius

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen med Critical-Q subben er å tilpasse volumet slik at Qtc (den totale Q-verdien for elementet i kassa) havner på 0.5. Parametrene som ble brukt til Critical-Q subben ble målt av fyren, men det står ikke noe om han hadde spilt inn elementet først (det tar en god stund med XLS). Jeg har forholdt meg til parametrene som er oppgitt på D-S-T sine sider (Qts = 0.20). Uansett er det veldig små forskjeller mellom C-Q subbens 42 liter og volumet jeg sikta meg inn på (40~50 liter).

Med tanke på kasseavsteming mener jeg at det ikke er noe magisk som skjer akkurat ved Q=0.5. Det er mest snakk om å avbestemme kassa til en grei balanse mellom følsomhet i de dypeste tonene og effekttåligheten til kassa (som oftest er mekanisk begrenset i en sub).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassevolumet til Critical-Q subben er uansett ikke så spesielt riktig det heller. Utifra konstruktørens innledene beregninger trenger man egentlig bare 33,3 liter for å få Qtc på 0,5. Skal man stole på D-S-Ts parametere så holder det med 26,5 liter.

Riktignok vil man få noe serieresistanse, hovedsakelig fra høyttalerkabelen, som driver Qts opp. Men med forsterkeren i samme kasse blir avstanden kort og forskjellen forholdsvis liten.

Jeg har to 36 liters kasser med XLS 12" stående og målte en av dem for moro skyld. Den er uten dempemateriale og med en halv meter 3mm^2 høyttalerkabel i serie har den en Qtc på 0,47. Øker jeg kabel-lengden til 2,5 meter øker Qtc til 0,51. Subben er forøvrig ikke brukt på et år, så jeg regner med at Qtc hadde vært enda lavere om den hadde vært brukt enstund først.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne at noen har nevnt brontes før på 3. siden. Her har ferdig tegning og så vidt jeg vet bruker det det samme elementet? (Peerless XLS 12")

jeg bygde hvertfall denne, riktignok uten rom til forsterker da jeg har en separat forsterker til den (ikke innebygd i kassa). Dette spiller meget godt. Jeg ville gått for dette.
    Sjekk http://www.mamut.com/homepages/Norwa...rontesxxls.pdf her er pdf-fila til brontes. Lykke til.

ps: jeg leste ikke de siste inleggene så vet ikke om du har begynt å skjære ennå.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe spesielt med Brontes utover at utforminga av kassa er litt annerledes enn det trådstarter har tenkt på. Brontes har såvidt jeg kan huske rundt 50 liter volum.

Brontes var forøvrig en inspirasjon for valg av volum til mine subber

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ikke begynt å skjære enda, ting tar tid :-? Han fyren som skulle frese platene i CNC benk har ikke mulighet før i mai, og det er altfor lenge til. Så jeg kommer muligens til å begynne på subben i påskeferien, samtidig som jeg skal bygge kino.

Nei Brontes subben er ikke noe for meg, jeg vil ha subben rettet ned mot gulvet, det synes jeg er desidert penest, men takk for tipset :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm CNC. hvordan er det i forhold til MDF plater, sånn rent lydmessig?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    CNC plater låter mye bedre :lol:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det gjør valget_litt_enklere
    Mulig jeg har over sett det, men hva slags tykkelse skal du bruke?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    CNC plater låter mye bedre :lol:
    Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Det er snakk om MDF-plater som er kuttet opp av en CNC fres. Du finner mer om CNC her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cnc

Frode

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyrus the virus
    Jeg har selv bygget en Dynabel brontus, men jeg har satt inn en slave oxo. Det aktive elementet heter "Peerless XXLS308SWR - 4 ohm - 830844". Har satt inn en Hypex DS 4.0.

Og jeg kan bare anbefale Peeless på det varmeste.. For en fantastisk sub...

Synd ikke eMTea tok en titt på den da han kjøpte min Thomson 32"...

Lykke til da

CTV
    Enig med deg der ja! Har bygd en sub som er til forveksling lik den du har..
    Bare at min er så liten det går an å få det med dette elementet:-) Skulle vel ha gjort det som jeg ville. egen kasse til forsterkeren. Plages litt med lekkasjer rundt "den". Fiser litt ved høye lydtrykk, men ved lave er den eksepsjonell. Både musikalsk og til film. Blir vel til at jeg kommer til å avstive den litt bedre, silikonlim rundt modulen og kanskje etterhvert få den spraylakkert. Ikke helt fornøyd med finishen..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius