Bygging av 12" aktiv subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tilbake til kassen

Nå begynner jeg å få veldig lyst til å sette igang med denne subben, så nå bestiller jeg en stk. Peerless 830500. Og jeg lager en lukket kasse (siden det er det dere sier passer best til dette elementet. Men det jeg nå vil prøve å få svar på er hvor stor skal kassen være? Jeg vil gjerne at denne subben skal bli heeeeelt optimal, og da hadde det vært fint å få vite på dl hvor stor den bør være ;-) Men jeg kan vel uansett begynne å lage kassen, fordi den kommer til å bli så vanvittig stor pga. at jeg skal plassere subben under, og at det skal sitte en DSW-400 i den, så jeg må uansett lage et eget rom til subben. Men det er vel bare bra, siden kassen blir enda stivere :grin: En annen ting jeg lurer litt på er om jeg bør ha en plate som er skrudd fast i føttene (slik som SVS PB12-Plus/2 har. I tillegg skal jeg (som dere ser på bildene) lage føttene trekantformet så bassen spres godt i rommet.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellom 40 og 50 liter netto volum er passe. Mindre kassevolum gir mindre følsomhet i de nederste frekvensene men bedrer effekttåligheten. Jeg klarte ikke å bunne mine subber selv med full blås på Finding Nemo og Star Wars episode 1 (45 liter).

Angående bunnen av subben ser ikke jeg det store behovet for å lage noen spesiell utforming av bunnplata for å "styre" basstrykket. Bølgelengdene det er snakk om er mye større enn en eventuell pyramidefot ville være (En 100Hz har en bølgelengde på ca. 3,4m!). Om du vil ha en plate a'la SVS får smaken din å avgjøre Subben bør nok ihvertfall 5~6cm opp fra gulvet for å få nok pusterom, gjerne mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp

Da prøver jeg en kasse på 45l da :-) . Nei det med trekantformede føtter var noe jeg så Yamaha hadde lagd på sine subber for at bassen skulle spre seg effektivt, men også jeg tviler på at det har noe særlig virkning. Da er det vel bare å bestille et Peerless element fra Ljudia da, og håpe på det beste ;-) (Håper jeg ikke blir skuffet :???: )

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du blir skuffa - det eneste usikkerhetsmomentet slik jeg ser det er om DSW400'en er kraftig nok til å få fullt utbytte av elementet. Har aldri prøvd den eller sett hvordan den er bygd, men spesifikasjonene er ikke dårlige og 11kg tyder på at det i det minste er en passelig stor trafo i den.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette utsagnet har noen som helst betydning i saken men prøver allikevel. "power" lampa bak har aldri vist tegn til å dimme under noen av de værste jobbene, og man hører tydelig idet man setter på strømmen av den er en tror trafo som starter. Aldri heller hørt noen ulyder fra konstruksjonen, som tyder på underdimensjonering, men den liker seg nok best i 8ohms last (som sakt tidligere i tråden også)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkeren ja...

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Tviler på at du blir skuffa - det eneste usikkerhetsmomentet slik jeg ser det er om DSW400'en er kraftig nok til å få fullt utbytte av elementet. Har aldri prøvd den eller sett hvordan den er bygd, men spesifikasjonene er ikke dårlige og 11kg tyder på at det i det minste er en passelig stor trafo i den.
    Jeg har alltid sett på Ljudia som et litt "jalla" sted hvor de selger sånn bob-bob produkter. Men når forsterkeren var på tilbud slo jeg til å kjøpte den. Zachry er også et merke jeg har ansett for å være av litt dårlig kvalitet. Men jeg må si at jeg ble svært positivt overrasket over DSW400. Det elementet som står i nå (Fubr12 1800w peak) er et monster av et element. Det er ikke så veldig lettdrevet, og kjører i 4 ohm. Og det er mer bass enn jeg noensinne har hørt, helt ekstremt. Grunnen til at jeg kjøper nytt element er at Fubr12 skal tilbake i bilen min, der den hører hjemme. Og det er ikke et godt element til husbruk. Det eneste negative jeg kan si om DSW400 er at den bråker svært mye, men det gjør meg heldigvis ingen ting siden det ikke skal være stille i rommet så lenge jeg spiller musikk (ganske opplagt :razz: ) Og jeg tror ikke at forsterkeren leverer for lite effekt til elementet, iallefall ikke etter det jeg har hørt selv ;-) Nå er elementet bestilt fra Ljudia :grin:

Har 2 spørsmål til: Hvis jeg klarer å optimalisere dette oppsettet: altså en kasse bygd av 22mm MDF, en Peerless 830500 og DSW400. Hvor bra tror du det kommer til å låte, altså hvilken prisklasse i Hifi-Klubben sammenheng?
    Blir resultatet merkbart bedre med demping i kassen?

Takker for svar

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke noen spesiell mengde demping i kassa. Det viktigste er at den er stiv og at filteret er bratt nok til å dempe alt over bassområdet (DSW400 har 24dB/oktav lavpass, så det burde funke bra).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 spørsmål, haster!

Det ble ikke noe av 45 graderplatene, altså alle plater blir freset rett av (90 grader). Spørsmålet er da: hvordan er det best å bygge kassen? Altså (vanskelig å forklare) bør jeg bygge kassen sånn at bunn og topplate ligger "inne" i kassen, eller bør jeg bygge den slik at front og bak ligger "inne" i kassen. Minner nok en gang på om at subben skal stå vendt mot gulvet.

Har det noen betydning om subben ikke er montert i midten av plata, men slik: http://folk.ntnu.no/chriselv/sub/Assembled.jpg ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til dere som har prøvd Peerless

Jeg har laget nye modeller av kassen nå, og har kommet frem til at det blir veldig vanskelig med et volum på ca 45l, volumet vil bli på ca 67l istedet. Spørsmålet er da om jeg skal lage en kasse inne i kassen, slik at det blir 45l, eller om jeg bare skal la det være 67l?

Takker for svar :-)

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om topp- og bunnplate ligger over eller under kanten har ingen betydning sålenge du sørger for å lime og evt skrue den godt som sammen. Det har heller ingen betydning om elementet står litt til siden slik du har gjort det.

Har ellers vanskelig for å forstå at du ikke greier å oppnå rundt 45l nettovolum, hva er problemet? En større kasse vil gjerne gi mer dypbass men mindre skyv. Det er iaffal mine erfaringer..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    63 liters kasse vil gi bittelitt ekstra følsomhet i området rundt 20Hz (men det er minimalt). Effekttåligheten går også litt ned, men fremdeles ingen total katastrofe. Prøv å bygg kassa som 45L stor, bedre å bruke bittelitt ekstra tid nå, enn å irritere deg over noe slikt senere. 63L er unødvendig stort på en XLS i mine øyne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

45 liter ja..

Nei problemet er at jeg vil at subben skal stå ned mot gulvet, og jeg vil at kassen skal være litt høyere enn bred. Og da blir det problemer å lage den på 45 liter, forsterkeren er såppass stor og dyp at kassen blir ganske så stor. Men tror jeg lager et eget rom til subben inne i kassen, om dette da ikke låter fælt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da tror jeg...

... endelig jeg har bestemt meg for hvordan kassen skal bli. Jeg fikk Peerless subben på fredag, og jeg har prøvd den litt i helga. Men desverre så har jeg ikke noen kasser som passer akkurat nå, så jeg prøvde den i en 38l lukket kasse, og en 80l bassrefleks. Elementet spillte sinnsykt dårlig i begynnelsen, omtrent ikke bass i det heletatt. Men etter mye spilling ble det virkelig bra lyd til tross for helt feil kassestørrelse. Og jeg har selvsagt også noen spørsmål denne gangen:

Volumet på kassen blir på 45.02l, bør jeg bruke noen form for demping inne i kassen?
    Jeg velger å legge dobble 22mm mdf plater i bunn og i sidene, men ikke i toppen, vil det bli mye dårligere med kun en enkel plate i toppen ?
    Se hvordan jeg tenkte å lage kassen -----> http://folk.ntnu.no/chriselv/jupp/
    Lagde også en storskjerm i helga

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Godt mulig at det er et mindre problem i en bassreflekskasse enn i en lukket kasse, men jeg ville uansett ha adskilt forsterkeren fra resten av kassa. Det er min oppriktige mening
    Det har jeg lurt på. Men hvor stort "rom" bør man ha til forsterkeren. Er det fare for varmgang hvis rommet blir for lite. Jeg trodde egentlig det var normalt at forsterkerne stod i samme hulrom som bassen. For de tåler vel det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkerrom

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det har jeg lurt på. Men hvor stort "rom" bør man ha til forsterkeren. Er det fare for varmgang hvis rommet blir for lite. Jeg trodde egentlig det var normalt at forsterkerne stod i samme hulrom som bassen. For de tåler vel det?
    Jeg velger å lage det så lite som du ser på tegningene der, fordi det ikke blir noen varmeproblemer med forsterkeren. Det er en Zachry DSW-400, og den liker tydeligvis 8ohms elementer alvorlig mye bedre enn 4 ohm elementer. Uansett hvor lenge og høyt jeg spiller så blir ikke forsterkeren varm , det stikk motsatte av det jeg opplevde med et 4ohms element.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    ...Elementet spillte sinnsykt dårlig i begynnelsen, omtrent ikke bass i det heletatt...

Volumet på kassen blir på 45.02l, bør jeg bruke noen form for demping inne i kassen?

Jeg velger å legge dobble 22mm mdf plater i bunn og i sidene, men ikke i toppen, vil det bli mye dårligere med kun en enkel plate i toppen ?
    XLS elementene bruker ganske lang tid på å bli innspilt, men den som venter på noe godt...

Jeg ville heller ha valgt å stive av veggene fremfor å bygge med doble plater. Min første subwoofer med Peerless XLS hadde 22+25mm plater i topp og bunn som ikke var stivet av (kassa var omtrent på størrelse med den du tenker å bygge). Det hjalp ikke mye at det var nærmere fem centimeter med vegg I subwoofere er avstivning veldig viktig. Du ønsker IKKE at veggene skal ha sjans til å gi etter for trykket fra elementet.

Her er hvordan mine XLS 12 kasser ser ut innvendig --> avstiv-o-rama
    Du ser det ikke på det bildet, men den fremste og midterste avstiveren er sammenkoblet med en mdf-bit som går horisontalt mellom kryssene. Den bakerste avstiveren er koblet til (den doble) bakplata på samme måte. Magneten ligger an mot den fremste avstiveren med samme type tetningslist som jeg bruker rundt chassiet. Solid

Fint lerret forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såppass ja, det var et bra avstivet kabinett ja! Takker for kommentaren , nå mangler bare projektoren :razz: Så man merker veldig god forskjell om man stiver av kabinettet eller ikke da? Og volumet av kassen er 45l etter du har trukket fra avstiverne, eller er 45l brutto? Og bør jeg pakke inn noe dempematerialet?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet er ca. 45L netto, altså etter å ha tatt hensyn til volumet som tas opp av avstiverene. Men dette er ikke spesielt kritisk siden lukkede kasser ikke får særlig forandring i egenskapene før man virkelig bommer på volumet. Så lenge volumet er mellom 40 og 50 liter kommer du i mål

Dempemateriale burde ikke være nødvendig i frekvensområdet det er snakk om, men det kan hende at et lag med 50mm Rockwool akustikkplate på bakveggen ville fjerne de siste restene av stemmer i subwooferen. Det viktigste er å ha et filter som deler lavt og bratt nok. 80Hz og 24dB/oktav er et godt utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

første posten min, og med den en anbefaling:
    http://www.customanalogue.com/sub_index.htm

jeg ble tipset på denne igjennom www.diyaudio.com, og har fått bygget ferdig en av de. om du vil skikre deg et godt resultat, kan denne anbefales på det varmeste.

-(post nr2 faktisk.)

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •