Dipol OB vs. konvensjonelle høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipol OB vs. konvensjonelle høyttalere

Ser det finnes mye kunskap er på sidene så jeg lurer meg inpå med noen spørsmål.

Er i ferd med å bygge meg hifi rom og vil i den forbindelse oppgradere høyttaler parken.

Vurderer å bygge meg åpen bafell høyttalere, men er veldig usikker på hvilke kompromis jeg da må ta kontra valige lukkede/ventilerte kabinetter.

Opsettet jeg ser for meg er følgende: åpen bånddiskant og to basser på 5-7" montert på åpen baffel. Vil dele denne med aktiv høypass ved 100Hz (siden jeg alt har filter)
    Fra 100 Hz og ned vil jeg bygge to lukkede kasser med 2 stk SEAS CA25RE4 (totalt 4 10" element)(har også disse elementene fra før)

Det er kun snakk om to kanals Hi-Fi!!
    Musikken de komer til å gå på er ganske variert, men generelt er det vel "mye" lyd, (orkestermusikk til dimu borgir :-? )

Er ganske optatt av lytrykk, og er litt bekymret for att det kan føre til at jeg trenger dyre komponenter i en OB?

Ser også med også med stor interesse på BEL prosjektet her på sidene, kunne en 2 veis BEL vere noe sammen med subbene mine??

ris ros og tips motas med stor taknemlighet!!!! :grin:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5-7" i åpen baffel, deling på 100Hz og høye lydtrykk passer dårlig sammen. Her kan du laste ned et rekneark for å simulere OB: http://melhuish.org/audio/download/Xlbaffle.xls

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! simuleringen er i gang

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere brukt en 8" stående i baffel.

Den ble delt ved 85 Hz med 1. ordens filter. Jeg hadde aldri noen problemer med høye lydtrykk på den høyttaleren. 2 7"ere deler jo på signalet og burde klare belastningen.
    Du må bare velge elementer som tåler å bevege seg litt.

Det elementet jeg brukte heter SEAS P21RFX/P. Det har en stor svingspole og en svært stor og kraftig magnet.

I frekvensområdet under brukte jeg to 10" fra Vifa. Jeg følte at jeg fikk nok bass fra disse elementene selv om Q-verdien er lav på disse elementene. Men Q-verdien har nok mest å si akkurat ved resonansfrekvensen, og den ligger på rundt 24 Hz på disse elementene.

Akkurat nå ligger de elementene i kjelleren og venter på at jeg skal lage dipolsubber til magnepanene mine :-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en tråd om dette for litt siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket etter tråder og fant svært mange om dipol, magnepan dipol bass osv. Fant ingen om mine egne høyttalere da ;-)

Er det en spesifikk tråd du tenker på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En åpen bånddiskant sammen med mellomtoner i åpen baffel, er ikke å anbefale. Båndet kan fort bli deformert av trykkforskjellene som mellomtonene skaper. Spesielt om du spiller litt høyt. Bruk heller en (bånd)diskant med bakkammer.

Å bruke det filter du har liggende fra før av er ikke spesielt optimalt da filteret neppe vil fungere som det skal med avrullingen fra en dipol.

For å opprettholde samme lydtrykk som en kassehøyttaler må en dipol ha stor baffel og/eller elementer som flytter mere luft. Så 2x7" er å anbefale, men selv det vil ikke kunne spille veldig høyt. Om lydtrykk er viktig så vil jeg anbefale å dele høyere og for enkelhets skyld glemme åpen baffel.

Basselementene du har vil ikke spille særlig dypt i lukket kasse. De får f3 på 50hz i 50 liters kasse per element. Bassrefleks kasse er å anbefale om du vil ha litt trøkk, men det krever ganske store kasser.

Med 2 veis BEL er du jo ganske sikker på å få et ok resultat. Men lydtrykkspotensialet med 100hz høypass er endel begrenset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •