Vidreutvikling av BEL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vidreutvikling av BEL

BEL 2.5 kan vel sies å være rimelig ferdig nå, og mange lurer på når de andre modellene kommer. Snickers har jo et firma og drive med, og slik jeg har forstått det var det han og roffe som stod bak mesteparten (alt?) av utviklingen...

Hvis jeg har forstått det riktig så står utviklingen av vidre modeller nå ganske stille, og det er i den annledningen jeg fikk ideen om en mer kolektiv utviklet BEL?

Jeg føler i hvertfall nå at jeg har lært ekstremt mye av å bygge BEL, men kunskapssulten som jeg er ønsker jeg å lære mer For med BEL lærte jeg mye om selve konstruksjonen, men jeg lærte ingen ting om element verdier og delefilter og kasse utregning.

Tanken min er derfor, hvis dette er i orden for roffe og snickers, at vi prøver å utvikle BEL 2.0, BEL center og BEL XL via åpen diskusjon og rådføring her på forumet. De som kan mye kan komme med forslag, og de som kan lite kan lære. Så bygger vi en kasse, tester forskjellige delefilter, og når vi hører at det begynner å klinge som det skal, kanskje vi får lov å ta det med til snickers og måle produktets frekvensgang...

Slik opprettholdes vidreutviklingen av BEL, folk lærer mer om utviklings prosessen og prosjektet stjeler ikke alt for mye tid i fra snickers og midgard.

Dette er kun et forslag, som jeg syns hadde vært moro for alle her på forumet, men jeg ønsker selvfølgelig ikke å begynne på det uten at både Roffe og snickers syns det er en god ide. Jeg mener selvfølgelig ikke å stjele noens prosjekter!!!

Så hva syns dere?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bel 2.0 og Senter

Her er min tråd om utviklingen av disse to. skal bygge kassene til uka.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt forslag som støttes til fulle fra min side!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ser det ut som utviklingen av BEL 2.0 og senter er i god gang i Britax sin post her: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/32163-bel-2-0-og-bel-senter.html

Tenkte derfor å ta BEL XL her... Snickers har regnet på en BEL XL med 4x6,5" i hver høyttaler. Jeg la nylig merke til at det finnes en 8" utgave av BEL bassene, og lurte derfor på om det ikke er mer hensiktsmessig å bruke 2 eller 3 av de i hver høyttaler?

Legger ved en simulering fra WinISD beta hvor den gule linjen utgjør BEL 2.5 og den hvite linjen utgjør 2x8" i 85 liters kasse med 20 hz avstemning.

Eller er den en grunn til at disse elementene ikke duger?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et kasseforslag hvis 8" elementene viser seg å være dugelige. Dette er en 1,25 m høy konstruksjon med en 25 cm bred baffel, 30 cm dyp i toppen, og 40 cm dyp i bunnen.

Øverst er det plassert en 6,5" som mellomtone (bedre her med et mindre element?), så bånddiskanten og til slutt de to 8" bassene. Dette blir med andre ord i såfall en 3 veis konstruksjon.

BEL 2.5 MkI er satt ved siden av 3.0 for sammenligning...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme høyde har du plass til 4x6,5. Da får du mer membranflate i bassen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det best med 6,5" med andre ord... Legger ved nytt kasseforslag og ny graf der den gule linja er BEL 2.5 og den hvite linja er 4x6,5" i en 80 liters kasse med 27,5 hz avstemning.

På kasseforslaget er kassa 1,20 cm høy, 20 cm bred og 30 cm dyp i toppen, 40 cm dyp i bunnen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i forhold til MKII er den jo litt "feil" designet da...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant det... tenkte litt på designet, men sliter med å få det til å se MkII'ish ut siden jeg tror det blir veldig rart og tilte dette "tårnet" av en høyttaler bakover, pluss at da sliter jeg fort litt med diskantplasseringen...

Har laget en ny modell her som er lik MkII i formen, men ikke tiltet bakover. Har også økt baffelbredden til 25 cm, så høyttaleren ikke skal se så høy og tynn ut...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er flott at noen tar initiativ. Jeg gleder meg til å se bilder fra de første komplette 5-kanals surroundoppsettene basert på BEL-varianter.

Kronen på verket hadde selvfølgelig vært BEL XL. Noen som tar hansken? (kona ville flippe hvis jeg forsøkte å dra noe så stort inn i stua...)

Tiltingen på BEL mkII er for å få rettet diskanten rett mot ørene på grunn av den begrensede vertikale spredningen til bånddiskanten. I BEL XL vil nok diskanten komme høyere, og da er det ikke sikkert tilting er nødvendig. Ville kanskje vurdert å øke dybden istedenfor bredden, men det er vel mest fordi jeg er glad i slanke høyttalere (og da snakker jeg ikke om lyden).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har nå lagt litt tid i å gjøre kassedesignet så "minimalistisk" som mulig. Høyttaleren er nå 110 cm høy, og 20 cm bred. Den blir derfor meget dyp, men dette tror jeg kan være et godt kompromiss.

Legger også med tegning av kassen innvendig. I tilegg tenkte jeg det kansje er lurt med noen invendige avstivere, siden kassen blir så stor.

Med dette designet føler jeg at høyttaleren ikke vil dominere landskapet i stua for mye, samtidig som jeg håper at lyden vil bli stor Jeg føler også at BEL MkII design stilen er godt ivaretatt her...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en skisse på MKII XL for en tid tilbake:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, da blir den bakoverlent. Trodde dette skulle blir snodig med en så stor høyttaler, men etter 1utkasts modelering ser det faktisk ut til at bakover tilten får den til å virke mindre. Og det er jo bra

I bilde en ser du 2.5 MkI og XL. I bilde to ser du XL innvendig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!

Jeg delte kabinettet fordi avvik i TS-parametrene på elementene da får mindre innvirkning på sluttresultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å ligne noe! Men her gjenstår vel en del filterarbeide?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Snickers:

Du delte høyttaleren inn i to kammer, hvordan tenkte du da fordelingen mellom bassmellomtonene og bassene?

Tenkte du:

1 - I det øverste kammeret en "BEL 2.5" (en bassmellomtone og en bass), og i det nederste kammeret en "BEL 2.5" ?

2 - I det øverste kammeret to bassmellomtoner og i det nederste kammeret to basser?

3 - Elementet under diskanten er bassmellomtone, resten er basser.

Hvis du tenkte på alternativ 1, vil ikke dette da si at filteret fra BEL 2.5 MkII er et godt utgangspunkt, med seriekoblede elementer, to og to, slik at impedansen blir 8 ohm?

Edit: Dette ville vel i såfall fungert i alternativ 2 også

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere ettertanke tror jeg at jeg har svar på mitt eget spørsmål

Alternativ 1 vil ikke fungere bra siden det innebærer at den ene mellomtonen vil være nede ved gulvet, slik at direktelyden mellom 1kHz og 3kHz vil treffe deg rett i kneet, i stede for i hodehøyde

Alternativ 3 mistenker jeg vil føre til at mellomtonen ikke vil henge med ved de høyeste lydnivåene hvis kun et element tar seg av denne sonen.

Det er derfor etter min amatør logikk best å gå for alternativ 2.

Er jeg inne på no her, eller helt utpå vidda???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har kommet deg fint av vidda, men husk at 2 seriekoblede elementer gir 16 ohm, så det krever andre verdier i filteret.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, 2 spørsmål

Jeg trodde BEL bassene var 4ohm? For dobbler ikke seriekobling impedansen? Er de 8ohm er det vel kanskje bedre å paralellkoble de, så det blir 4 ohm da? Eller blir da minimumsimpedansen for lav for normale forsterkere?

Mulig jeg er tilbake ute på vidda her, men man må jo spørre skal man få svar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tok du deg fint inn på vidda igjen

Dersom du kobler 2 baser i serie med impedans 8 ohm som disse har vil du få 16. Så kobler du (siden det er en 2,5-veis konstruksjon) de to 16-ohms kjedene i parallell for så å få 8 ohm i bassen. De reelle tallene er nok heller 12 ohm i mellomtonen og minimum 6 ohm i bassen.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •