Vidreutvikling av BEL - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noko utvikling på bel xl-fronten? Er det nokon fare for at allmennheita kan begynne på denne iløpet av fellesferien? Er det nokon som he prisoverslag for dette prosjektet? Under 10k forhåpentligvis?

Ser bra ut så langt iallfall!

Edit: Var til å kika over komponentprisane til bel2.5, og om folket ikkje tek seg meir forteneste enn med bel2.5, blir vel desse ein del under 10k.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter vel på at noen skal ta initiativet. Elemental Studios har vel nevnt at 5. juni og utover er byggetid, og Snickers har invitert ham på besøk med kassene for å gjøre en delefiltertuning i etterkant. Så hvis dette holder stikk burde vi ha en BEL XL tidlig til høsten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vi venter vel på at noen skal ta initiativet.
    Denne "Noen" er jo umulig å få tak i, er han sykemeldt eller noe sånt?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror "noen" går under tols1

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror "noen" går under tols1
    :-P Skulle gjerne jobbet med dette, men kan nok ikke bidra særlig, hverken mht. kunnskap eller disponibel tid. Men jeg synes det er et spennende prosjekt, og det står stor respekt av de som har utviklet BEL til det den har blitt. Har dog planer/tanker om å bygge et sett 2.5. Skulle gjerne hørt et sett.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter

Sitter å funderer på delefilteret til BEL XL da jeg etter litt lesning ommsider har forstått åssen det originale MkII filteret fungerer...

Men jeg har et grunleggende spørsmål om impedansen... Jeg trodde nemlig det var et mål i et filter at alle elementene har samme impedans, og hvis de ikke har det, at det korrigeres med en motstand i serie med elementet...

I BEL XL blir jo diskanten på 8 Ohm, mens mellomtonen og bassen blir på 16 Ohm. Burde man da sette en 8 ohms motstand i serie med diskanten, slik at den også blir 16 Ohm?

Burde diskantens L-pad demping reduseres noe slik at høyttalerens totale lyd er lik BEL MkII, men med mulighet for å spille høyere, eller er målet å få mere bass enn i MkII?

Kommer til å begynne byggingen i løpet av et par uker... (Ble forsinket av subprosjekt)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli spennande

Er det nokon som har antyda ein veil. pris for XL? Er det berre å ta prisen for mkII og legge til prisen for fire 6.5", så har ein prisen sånn ca.? Må nesten begynne å spare

Og er kassedesignet ferdig utbedra?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Dette kan bli spennande

Er det nokon som har antyda ein veil. pris for XL? Er det berre å ta prisen for mkII og legge til prisen for fire 6.5", så har ein prisen sånn ca.? Må nesten begynne å spare

Og er kassedesignet ferdig utbedra?
    Jeg og Snickers-Is holdt på med tegning natt til lørdag. Den er ganske bra ut, og rør og avstivninger er med. Mangler litt mål, men det er nok på de til å kunne bygge egentlig. Vurderte om jeg skulle lage kasse, men det begynner å bli tomt på kontoen.....

Noen i stavanger-området som har lyst på et par lett innspilte BEL ES F for å hjelpe på med økonomien?

Angående pris er det vel bare å legge til 4x basser og filter. Problemet er at filter blir ikke klart før noen supplerer snickers med en kasse....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen blir nok på mellom 4500 og 5000 kr, litt ettersom om man må bruke en eller 2 MDF plater... Pga størrelsen tenkte jeg å bruke 25mm MDF...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Prisen blir nok på mellom 4500 og 5000 kr, litt ettersom om man må bruke en eller 2 MDF plater... Pga størrelsen tenkte jeg å bruke 25mm MDF...
    Tenker mest på prisen for kun komponentane, sidan vi he ein del mdf på jobben tilgjengeleg. Blir vel til å bruke 35 mm over heile kassa muligens(2*17.5mm limt saman). Blir brutal vekt, men det er berre bra

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Jeg og Snickers-Is holdt på med tegning natt til lørdag. Den er ganske bra ut, og rør og avstivninger er med. Mangler litt mål, men det er nok på de til å kunne bygge egentlig. Vurderte om jeg skulle lage kasse, men det begynner å bli tomt på kontoen.....

Noen i stavanger-området som har lyst på et par lett innspilte BEL ES F for å hjelpe på med økonomien?

Angående pris er det vel bare å legge til 4x basser og filter. Problemet er at filter blir ikke klart før noen supplerer snickers med en kasse....
    Nokon sjangs om å få tilsendt tegning per pm når den er endeleg? Hadde vore kjekt å hatt eit prosjekt å gruble litt på

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Sitter å funderer på delefilteret til BEL XL da jeg etter litt lesning ommsider har forstått åssen det originale MkII filteret fungerer...

Men jeg har et grunleggende spørsmål om impedansen... Jeg trodde nemlig det var et mål i et filter at alle elementene har samme impedans, og hvis de ikke har det, at det korrigeres med en motstand i serie med elementet...

I BEL XL blir jo diskanten på 8 Ohm, mens mellomtonen og bassen blir på 16 Ohm. Burde man da sette en 8 ohms motstand i serie med diskanten, slik at den også blir 16 Ohm?

Burde diskantens L-pad demping reduseres noe slik at høyttalerens totale lyd er lik BEL MkII, men med mulighet for å spille høyere, eller er målet å få mere bass enn i MkII?

Kommer til å begynne byggingen i løpet av et par uker... (Ble forsinket av subprosjekt)
    Spennende at du drar dette videre!

Når det gjelder impedans skal du ikke bekymre deg for at bassene til sammen får en høyere impedans enn diskanten. Denne diskanten er egentlig ganske uvanlig med sin konstante (resistive) impedans. Det vanlige er faktisk at høyttalerelementer har en impedans som varierer ganske mye avhengig av frekvens. Følsomheten (hvor høyt de spiller på samme forsterker med volumkontrollen på samme nivå) vil ikke endres når du seriekobler elementene slik at de til sammen er 16ohm, og teoretisk sett kan filterne til diskanten forbli uendret (det gjelder også ambience-diskanten, hvis du velger å sette på en slik). Komponentverdiene på filterne til bassene må imidlertid endres for å samsvare med den fordoblede impedansen. Nøyaktig hvordan det gjøres er jeg imidlertid litt usikker på. Jeg er imidlertid 95% sikker på at de endringene kan beregnes matematisk, og at man slipper å lage nye filtre.

Resultatet er at BEL XL kan spille enda høyere enn BEL 2.5. BEL XL vil altså ha større dynamikkreserver. For øvrig har BEL 2.5 en nominell impedans i bassen på 4ohm. BEL XL får tilsvarende 8ohms impedans i bassen (for der spiller alle de 4 elementene samtidig). Det burde gjøre at disse høyttalerne passer de fleste forsterkere.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Superb at noen drar liv i denne tråden.
    Tror jeg har ventet ett år på BEL XL og Center XL nå.
    Nå er iallefall 1 av 2 på gang
    Stå på

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe her i det siste eller?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre bestemt meg for å ikke bygge BEL XL alikevel. Jeg vet det er mange som venter spent på denne konstruksjonen, men da jeg flytter i uke 50 til en relativt liten leilighet blir det fullstendig unødvendig for meg å bygge en større høyttaler enn den jeg har nå...

Jeg har bestemt meg for å heller gå motsatt vei, og bygge et par kvalitetsmonitorer, som kommer til å få spille sammen med mitt PB12.3 element i en 45 liters trykkammer kasse (lager egen tråd om dette).

Hvis det er noen der ute som kan tenke seg å ta opp tråden er det bare å sende meg et pm med epost adressen din, så kan jeg sende deg kassetegningene jeg har laget (med mål).

Snickers har sagt seg villig til å bistå med frekvensmåling og justeringer av filteret, så det er en fordel om den som eventuelt tar opp tråden bor på østlandet og disponerer bil.

Jeg beklager å avbryte prosjektet slik, men DIY skal være gøy, og det er vansklig å finne motivasjon til å bygge en høyttaler man ikke har bruk for...

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper dette prosjektet blir noe av.Har handlet inn elementer til 3 stk Xl for lenge siden (front+senter).Hvis det er interesse for det kan jeg gjerne bygge en prototyp kasse.Problemet er at jeg bor på den andre siden av jordkloden i forhold til isen(bergen),men jeg kan jo sende den med posten?
    Jeg er redd kassebygging er det eneste jeg kan bidra med,så når det gjelder konstruksjon/tuning av filter så må noen andre ta opp tråden.
    Hvor mange er vi egentlig som har planer om å bygge XL meld dere på slik at vi får en oversikt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg he tenkt å bygge dei, men kan dessverre heller ikkje gjere noko på delefilter-fronten. Blir vel å vente på nokon med kunnskaper om dette gjer grovarbeidet

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vurdert å bygge kassene slik at delefilteret kan tas ut og modifiseres med bedre komponenter hvis behov?

Syntes jeg så et forbedret filter til 2,5 MKII?? Eller var det ES F?

Hvis XL versjonene av BEL gir betraktelige forbedringer i forhold til MKII, så bygger jeg gjerne disse istedetfor. Akkurat nå heller jeg mot ES F versjonen...

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør en mye gale vist en bygger xl ut ifra info om kasse og delefilter som har komt fram i denne tråden?

Har en kompis som er ganske giret på og bygge xl(eg og igrunnen )

Mål på kassene er vel det eneste som ikke ligger i tråden.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det viktigste mangler jo... delefilteret!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •